Aanvoerapparaat

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Beste Mensen,

Ik zit te denken om een aanvoerapparaat aan te schaffen om voornamelijk te gebruiken bij de vlakbank van me combinatiemachine. Dit omdat ik vaak alleen werk en dit volgens mij een stuk veiliger is en ik hoop ook het resultaat ten goede komt. Heeft er iemand ervaring met een Robland RAV32?

Kan je een dergelijk aanvoer apparaat ook gebruiken voor de tafelzaag?

Willem
 

tuoh

Oud hout
Op de vlakbank zou ik die niet gebruiken, bij de eerste vlakbeurt raak je niet altijd de voorkant van het stuk hout met de messen. Dit omdat je zoveel mogelijk met de bolle kant op de tafel moet beginnen vlakken.
Zet je nu op de uitvoertafel een aandrijver dan duwt die het ongeschaafd gedeelte al vlak op de tafel, het eindresultaat is dan een (blijvend) bol, of, een wigvormig stuk hout op de lengte gezien.
Om gemakkelijker te werken zet je beter een rolbok achter de machine bij het schaven van lange stukken, deze dient juist even hoog te staan als de uitvoertafel. Maar idealiter schaaf je lange stukken toch gewoon zonder enige bijkomende ondersteuning, dat levert altijd de rechtste stukken op. Daarom ook dat bij de professionele machines die tafels zo lang zijn.

Een aandrijver op de zaagtafebij kan wel als de zijgeleiding voldoende stevig is. De aandrijver moet wat toespoor hebben naar de zijgeleiding toe, niet elke zijgeleider is daar tegen bestand.
 
P

Pel

Guest
Op een frees zijn die uiteraard wel ideaal, zeker als je bijvoorbeeld veel sponningen moet frezen.

Groet Pel.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dat is een Comatic 32 met Robland logo erop, een wereld leader op dat vlak.
Maar ik zou het ook niet gebruiken om te schaven voor de redenen die André aangeeft.
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Zijn er andere mogelijkheden om doorvoer vlakbank te automatiseren
 

tuoh

Oud hout
Nee. Vlakken van hout moet nu eenmaal met gevoel gebeuren, elk stuk hout is anders en vraagt dus een aangepaste manier van vlakschaven.
Bij sommige stukken start je pas met schaven als al één derde van de lengte over de messen is (sterk gebold in de lengte) andere stukken moeten eerst voor en achteraan geschaafd worden en niet in het midden (korte holle stukken hout) etc..... Goed vlakschaven vraagt vakkennis daar is niet aan te ontsnappen.
Je moet niet alleen het stuk hout mooi vlak en recht schaven in die eerste gang, dat proces moet ook nog eens binnen bepaalde toleranties gebeuren, anders eindig je met hout dat te dun of te smal geworden is om de gewenste sectie te verkrijgen. Bij het vlakken moet de meetlat constant binnen bereik liggen, dit om na iedere pas over de messen te controleren of je nog marge genoeg hebt voor een volgende pas, of dat de spaanafname voor die pas wat minder moet zijn om binnen die marge te blijven.

Wil je het proces automatiseren dan zal je naar een "vierzijdige" moeten gaan zoeken:p Maar ook hier geld dat een sterk gekromd stuk hout er even krom uitkomt, weliswaar met de vier zijden geschaafd, dat wel.

Ps: bij het vlakken de aanvoer automatiseren wel zeggen dat je van je vlakbank een vandikteschaaf maakt, en dat gaat nooit leiden naar vlak en recht hout. Je kan dan even goed het hout viermaal door de vandikte duwen, eindig je wel met vier geschaafde zijden, maar recht, van scheluwte en haaks gaat het jammer genoeg niet worden.
 
Laatst bewerkt:

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen wilm10,

zoals hierboven aangegeven door tuoh blijft het in kleinschalige houtbewerking en maatwerk een handeling waarmee je het hout ongeschikt kan maken voor een project. Het is iets waar je veel schaafuren moet maken om uiteindelijk te zien/inzicht krijgen hoe je een plank geschikt kan schaven met zo min mogelijk materiaal verlies. Vooral Nederlands hout zoals bomen die in een tuin gestaan hebben of in een berm met veel eenzijdige windkrachten zijn erg gevoelig voor veel dikte te verliezen en dus ook nauwelijks mogelijk om zonder frees-slede of cnc te vlakken en indien je dit wel op een vlakbank doet moet je creatief zijn en het principe van een vlakbank goed snappen. Aanvoertafel is namelijk een goede indicatie om op te meten waar het hout niet op de tafel ligt maar juist omhoog zodat je in kan schatten dat je bijv 8mm verlies heb aan de onderkant. Uitvoertafel geeft het hout een platte kant en over deze platte kant ga je het hout weer leiden over de aanvoertafel (Zonder kracht naar beneden!!)

een vierzijdige is een optie maar prijstechnisch niet interessant als je nu een combi machine heb. Dit geeft aan dat je geen honderden meters per week verwerkt.

Felder heeft wel diverse filmpjes waar ze dit wel gebruiken. Vaak pas na 1-2 streken handmatig zodat er al een plat oppervlak is. Als je voorgeschaafd hout kan kopen zou het ook mogelijk zijn. Uiteraard krijg je wel panelen die je onder hogere druk moet klemmen en evt een verlijmprofiel omdat dit nooit zo recht wordt als handmatig schaven. Geschikt voor panelen die op een stalen onderstel komen of geklemd worden in een kader maar als ik eerlijk ben kan je beter een losse vlakbank kopen met een lange aanvoertafel en evt voor de veiligheid een aigner hulpgeleider.

Mvg wilco
 
P

Pel

Guest
Inderdaad als je recht wil schaven doe je dat op het gevoel, en heel veel kijken over het hout. Het totale hout gebeuren is een altijd kwestie van heel goed kijken naar je natuur product wat je wil bewerken. Dat begint al bij het uitzoeken naar juiste geschikt hout voor het door jou bepaalde doel, bijvoorbeeld een kast. Het kijken en bepalen gaat eigenlijk het hele maakproces door, van steeds de goede juiste keuzes maken.

Groet Pel
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
foto eiken plank.jpgHierbij een foto die ik zojuist heb gemaakt. Dit komt uit een ingekochte partij van een fabriek die oa plinten maakt die voorgeschaafd ( op een 4 zijdige schaafmachine) is van 27mm naar 24mm. Beide kanten zijn allebei geraakt en mooi glad geschaad. Het is echter niet mogelijk deze als lengte 200cm+ te gebruiken maar eerder in 4x60cm lang en dan opnieuw schaven en vlakken naar 20mm dik. Mvg
 

Bijlagen

  • 50732968-148B-40DB-85B9-1BAB75FCAD8C.jpg
    50732968-148B-40DB-85B9-1BAB75FCAD8C.jpg
    25,2 KB · Weergaven: 130
Laatst bewerkt:

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Jammer. Heb nu een paar projecten gedaan en blijft het erg lastig vinden om te beslissen welke zijde het eerste te schaven. Zeker als het hout een beetje wobbeld. Nu schaaf ik op de vlakbank tot ik over 100 procent van de lengte minimaal een recht vlak heb dat 50 procent van de breedte. Dan gaat hij door vandikte twee zijde. Resultaat over het algemeen goed. Alleen als er geen echte bolle of holle zijde is dan gaat het alle kanten op.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Hi Wilm10, hierbij nog een optie die wij wel eens hebben gebruikt voor brede schaaldelen die in onze 2e vandiktebank passen die een doorvoerbreedte van 71 cm heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=DNg9BV4IF2Q

Bij kortere delen die op je aanvoertafel passen is het ook een optie om bijv bij scheluw hout een wigje onder 1 kant van het hout te doen ( kant die het verst van de schaafas is) zodat je minder gewiebel heb en een platte voorkant krijg die je over de afvoertafel laat glijden. uiteraard het wigje voordat die bij de schaafas is verwijderen.

Succes en met krom en scheluw hout verbaast je het des te meer hoe mooi een plank kan zijn nadat die geschaafd is en vlak is!
 
Laatst bewerkt:

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Succes en met krom en scheluw hout verbaast je het des te meer hoe mooi een plank kan zijn nadat die geschaafd is en vlak is!

Dit was me inderdaad ook al opgevallen. Heeft iemand toevallig een link naar een beschrijving hoe welke vorm hout het beste kan worden gevlakt?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je hebt eigenlijk twee hoofdregels,

1 eerst zien welke kant hol staat, of het meest hol is in het midden, die kant leg je naar onder gericht op de bank.
2 om te weten welk uiteinde naar voren gericht met worden, kijken naar de vezels, die moeten naar achter toe dalen. Dus opzij kijken naar de vezels en eventueel een lijn tekenen die met de vezels mee loopt, die lijn moet vooraan hoog beginnen en achteraan lager zijn.

Als de vezels naar achter toe "uitlopen" dan krijg je bij het schaven geen uitbreeksels. In de avondles moesten wij voor elk stuk de vezelrichting en schaafrichting tekenen. da doe ik nu natuurlijk niet meer maar met ervaring kan je in een halve seconde zien hoe welke plank moet liggen.

Elke plank heeft meestal maar één positie in welke die optimaal geschaafd kan worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.