Tafelcirkelzaag

schrijnwerker,
Wat ik wil weten is;
-Is de opgeven zaaghoogte de juiste,
-kan die zuiver en haaks worden ingesteld;
-zijn er gebreken van deze machine bekent;
- veroorzaakt de machine veel lawaai of niet;
-heeft de machine voldoende vermogen om met gebruik van de volledige zaaghoogte ook zonder problemen door te zagen;
etc.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
De links van timmertje geven een aardig beeld. Zelf heb ik een jaar geleden een Dewalt 744 gekocht; geen spijt van. Min of meer dezelfde specs (geen sliding tafel, wel een mooie fence). De precieze afwegingen weet ik niet meer.
De keuze voor een semi portable was omdat ik van plan was in een kleine ruimte te gaan werken, inmiddels is dat plan voorlopig van de baan en kan ik een grotere ruimte gebruiken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Zaagblad diameter is 260mm De standaard maat is meestal 250mm. Dit scheelt dus een halve centimeter in zaaghoogte meestal niet zo belangrijk maar als je hem hiervoor hebt uitgezocht zit je dus vast aan de makita zaagbladen (niets mis mee) maar niet de goedkoopste. Verder zou ik de constuctie van de looptafel goed bekijken. Ik heb van andere merken op beurzen modelen gezien die er op dit punt zeer gevoelig uitzagen. Bosch blauw metabo en de walt hebben soort gelijke zaagtafels en zij leveren deze zonder de looptafel. Vaak heft dit een reden. Zelf heb ik twee jaar geleden een paar bosch groen PST 10 verkocht waar de looptafel er erg zwak uitzag. Natuurlijk ben ik verwent maar toch.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Quirinus,

De opgegeven zaaghoogte klopt inderdaad.
Eigenlijk moet je zeggen dat het zagblad 93mm boven het blad uitkomt.
Als je deze dikte zou willen zagen moet je het toch in etappes doen.
Hier is al meer over geschreven in het forum bv in http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=1&t=2444&st=0&sk=t&sd=a
Ik heb er vuren balken van ca. 70 mm dik op gezaagd en dat ging best makkelijk in een keer.
De langsgeleider is prima in te stellen zodat deze parallel aan het zaagblad loopt.
Ik vind de hoeveelheid geluid meevallen.
De roltafel bevalt prima.
De geleider die daar bij zit heeft een schaalverdeling die niet helemaal correct is.
Dus altijd even meten.
Ik ken geen gebreken van deze machine maar dat wil niet zeggen dat ze er kunnen zijn.
Het enige nadeel van de machine vind ik dat als je de hoek het zaagblad verstelt je eigenlijk niets aan de aanslagen hebt voor 90 en 45 graden.
Ik heb ze proberen in te stellen maar krijg het niet echt goed dus nu altijd even met de blokhaak afstellen.
Ik ben best tevreden met deze machine.
Het zal vast altijd beter kunnen maar dan moet je ook meer betalen.
B.t.w. ik heb de machine in engeland gekocht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.