Probleem met Festool schaafmachine (EHL 65)

Roerbakmix

Nieuw lid
11 jan 2018
3
0
Beste,

Als nieuw lid zal ik me eerst even voorstellen: ik ben 27 jaar oud en (waarschijnlijk aangestoken door mijn vader) al jaren geïnteresseerd in houtbewerking. Tijdens mijn bijbaan bij de meubelspuiter kennis gemaakt met professionele apparatuur en nu tijdens mijn werkzaamheden als arts in de vrije tijd bezig met klussen thuis.

Het probleem is het volgende: ik heb een Festool schaafmachine (EHL 65) tweedehands overgenomen, tegelijk met een aantal andere festool apparaten. Wat mij opviel tijdens het schaven zijn twee dingen:
  1. ik ben een 60x70x10cm groot massief eikenhouten bureau (ruw hout, met schors e.d.) aan het vlak schaven. Er valt mij op dat de ene keer aan de rechterkant, en de andere keer aan de linkerkant van het geschaafde spoor (?) er een opstaand randje is, alsof de schaaf scheef schaaft. Het mesje heb ik vervangen, de groef waarin het mesje hoort geheel schoongemaakt, maar probleem blijft bestaan (behalve dat hij nu wel veel soepeler schaaft)
  2. het mesje zit in een draaiende cilinder (zoals bij elke schaafmachine denk ik?). Deze cilinder draait niet heel soepel, en maakt het geluid van metaal op metaal. De festooldealer in de buurt suggereerde dat er stof in de kogellagers terecht zou zijn gekomen. Is dit een bekend probleem? Zou het samenhang kunnen hebben met probleem 1 (bijv. dat de cilinder net niet helemaal recht ligt?)

Op internet kom ik er niet zoveel over tegen, en wil eerst zelf even rommelen met deze (tweedehands) machine voor ik 'm ter reparatie opstuur.

Dank voor evt. hulp!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Met zo'n schaaf kan je niet verwachten dat je een vlak oppervlak gaat krijgen. Je te schaven deel is breder dan de schaaf zelf. Je hoeft de schaaf maar iets uit het lood te houden en je krijgt de randjes waar je over spreekt. De beste machine hiervoor is een stationaire schaaf die gelijk de hele breedte van het hout meepakt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Net naar de mijne gekeken, draait min of meer soepel en je hoort een licht wrijvingsgeluid, mogelijk van de riem.

Nu een perfect vlak resultaat krijgen na 2x langs elkaar te schaven is even moeilijk als met een handschaaf, vraagt ontzettend veel ervaring. Ik kan het niet.
 

Roerbakmix

Nieuw lid
11 jan 2018
3
0
Dank voor het meedenken. Is WD40 een idee? Hoorde van iemand dat dit de boel plakkerig maakt, maar elders werd het me juist weer aangeraden ...
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Zelf heb ik ook meerdere donker eiken tafelbladen blank geschaafd , maar dan met een makita schaaf .
Ook het zelfde probleem komt ook omdat deze tafelbladen vaak niet vlak zijn .
Minimaal er af schaven en daarna met de handschaaf vlakken .

Succes Willem
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Volgens mij loopt het zoiezo niet soep want er zit volgens mij een rem op de machine
Mvg Leroy
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Geen WD40 gebruiken. Dat is kruipolie, geen smeermiddel. Weet niet of het lager een open of gesloten model is, maar als de machine gebruikt is overgenomen, is er een mogelijkheid dat die versleten is of een klap heeft gemaakt.

Nu kan piepend geluid bij het met de hand draaien ook nog van de koolborstels komen. Het beste haal je de zijkant open en trek je de aandrijfsnaar eraf, dan kun je horen en voelen of de beitelas nog goed draait.

Wanneer dit niet het geval is, zal je het lager moeten vervangen. De EHL65 is éénzijdig opgehangen, het zal waarschijnlijk een speciaallager of twee lagers naast elkaar zijn. Dat kun je op de website van Festool keurig terugvinden op de servicepagina, alle modellen en tekeningen staan daar op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.