starten met laser graveren

ronnie123

Nieuw lid
20 feb 2017
3
0
Hallo forum leden
Ik zou graag willen beginnen met laser graveren, ben op dit gebied nog een echte leek.
ik wil graag foto's op hout maken, op internet kom ik veel informatie tegen over logo's en tekst en nu is mijn vraag
waar moet ik opletten bij aanschaf van een machine?
ik kwam deze tegen
https://www.banggood.com/2500mW-A3-...sembling-Kits-p-1003863.html?cur_warehouse=CN
is deze hiervoor geschikt?
En weten jullie misschien een site waar ik de grond beginselen van het graveren kan leren ( liefst Nederlandstalig )
Hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen
Groetjes ronnie
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Over laser kan ik je niks vertellen, maar als je even zoekt op de site, er zijn we wat draadjes geweest over dat soort machines
 

beeldhouwer

Actieve deelnemer
Hoi Ronnie,

geen idee of je bekend bent met de zogenaamde FabLab's?
Google daar eens op,
ik ben zelf aangesloten bij zo'n FabLab, ooit een beginnerscursus gedaan maar nu kan/mag ik dan op de open dagen gratis gebruik maken van de laser die daar staat (dat willen er uiteraard meer, dus iedereen schrijft zich in en dan heb je beperkte tijd, dus zoveel mogelijk thuis voorbereiden).
Maar los daarvan lopen er dus ook veel mensen rond die ervaring hebben met een lasersnijder (of cnc-machine, 3d-printer etc) dus kan je daar wellicht met je vragen terecht.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
@ronnie123
Onlangs heb ik voor iemand een dienblad gemaakt.
De logo's zijn er met de laser die jij opgeeft op"gelaserd"
Foto's branden op hout wil ook. Voor een redelijke kwaliteit moet je echter wel wat experimenteren met houtsoorten, snelheden en vermogen van de laser.
Maar het wil wel

Dienblad (4).jpg

Groet,
Jan
 

Repo

Nieuw lid
10 feb 2020
14
12
@ronnie123
Onlangs heb ik voor iemand een dienblad gemaakt.
De logo's zijn er met de laser die jij opgeeft op"gelaserd"
Foto's branden op hout wil ook. Voor een redelijke kwaliteit moet je echter wel wat experimenteren met houtsoorten, snelheden en vermogen van de laser.
Maar het wil wel

Bekijk bijlage 64449

Groet,
Jan
Ik weet dat dit bericht al een oudje is maar heb toch een vraag.
hebben de lasers ook de capaciteit om wat dieper te graveren, zodat ik dit daarna kan opvullen met epoxy?

alvast bedankt
gr
rene
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Ik weet dat dit bericht al een oudje is maar heb toch een vraag.
hebben de lasers ook de capaciteit om wat dieper te graveren, zodat ik dit daarna kan opvullen met epoxy?

Mijn eerste post, normaal lees ik alleen maar mee, maar hier heb ik een beetje verstand van :)
Zelf heb ik een Neje (Ali) diode laser. van 30 watt. op vol vermogen met een redelijke snelheid kan deze laser 4-5mm multiplex snijden. Als ik zelf eiken, beuken of notenhout laser dan doe ik dat op 30-35% zodat ik ongeveer 2mm diep graveer. Dit vul ik dan ook op met epoxy of CA lijm.
Een Ortur of Neje diode laser van 30 watt kost ongeveer 250 euro

Wil je dieper snijden, sneller graveren dan moet je al snel overstappen naar een Co2 laser, ook daar zijn redelijke modellen van te vinden op Ali, prijs moet je denken aan 1200 euro voor een 60-80 watt. goedkoper en duurder zijn er ook genoeg te vinden.

Naast hout en leer met een diode, gebruik ik veel een Fiber laser, maar deze zijn vooral geschikt voor het laseren van metalen. Ik graveer er staal, RVS en aluminium mee, gezien de eigenschappen van die laser is hij niet echt geschikt voor het laseren van hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: Repo, Joost79 en Guus2

-Chiel-

Nieuw lid
27 feb 2017
6
9
Met een co2 laser gaat het ook prima, als het resultaat bij de eerste poging niet diep genoeg is laat je de laser er nog een keer overheen gaan.
Deze waren rond de 3mm diep gelaserd.
 

Bijlagen

  • A86AB72D-7FCD-4310-BF70-1A2FB9C591CF.jpeg
    A86AB72D-7FCD-4310-BF70-1A2FB9C591CF.jpeg
    69,3 KB · Weergaven: 46
  • 52AA63E1-8245-4603-AC14-66F5093B3959.jpeg
    52AA63E1-8245-4603-AC14-66F5093B3959.jpeg
    65,1 KB · Weergaven: 46
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en Repo

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
195
89
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Ik heb de Ortur Laser Master 2 20W led laser.
20W klinkt heel spannend, maar het is het opgenomen vermogen, niet de kracht van de laser.
Daar maken wel meer fabrikanten verkeerde promotie mee.
Met 20W kan je behoorlijk in hout branden en graveren, maar het is inderdaad wel even stoeien om de juiste settings te vinden. Voor uitsnijden moet je echt wel wat geduld hebben (maar dat stond niet op je lijstje ;) ), of je moet naar een CO2 laser gaan
Ortur heeft nu ook een 40W versie die schijnbaar wel behoorlijk door 5mm hout kan.

Er zijn chinatool ledlasers op de markt die alleen met hun eigen tooltje kunnen werken en daar ga je niet vrolijk van worden. Als de laser GRBL aan kan kan je er veel plezier aan beleven; ik raad je Lightburn aan qua programma. Kost wat, maar is het zeker waard.

Let bij die open lasers wel extra op met jouw (en andermans) ogen; er zit geen kast omheen, dus al draag jij een bril, iemand die toevallig langs komt kijken heeft dat niet.
Ook moet je toch wel rekening houden met de brandlucht en afzuiging, anders ruikt je hele huis naar verbrandt hout. Ik heb er zelf een behuizing omheen gebouwd en een motorafzuiger aan gehangen die de lucht naar buiten brengt. Ook heb ik voor het gemak er een houten plank onder gemaakt met een raster; een stuk makkelijker uitlijnen.

20210309_154045519_iOS.jpg20210309_154023325_iOS.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Goed dat er aandacht besteed wordt aan veiligheid voor je ogen. Die Chinese lasers zijn leuk maar de bijgeleverde ‘veiligheidsbrillen’ vertrouw ik zelf voor geen cent.

Je hebt een bril nodig die een bepaalde golflengte filtert die matcht met je laser. Als het goed is zitten die van neje rond het 540nm spectrum.

Ik heb zelf een bril via https://www.survivallaser.com/index.aspx?pageid=556089&category=826120Page= besteld. Die waren goed en voordelig wat ik kon vinden op internet.

Doe er je voordeel mee👍🏻
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
195
89
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Je hebt een bril nodig die een bepaalde golflengte filtert die matcht met je laser. Als het goed is zitten die van neje rond het 540nm spectrum.
Dat is wel iets om echt goed na te kijken dan, want een bril voor het verkeerde spectrum heb je niks aan. Ortur zit in de 450nm, dus ik gok eerder dat je verkeerd getypt of onthouden hebt dan dat je de verkeerde bril hebt.
Een IR laser of CO2 laser heeft inderdaad een heel ander spectrum.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.