Bolhoed

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Afgelopen week ben ik voorzichtig begonnen met het maken van een hoed. Dit was toen ik net begon met draaien (een goeie 5 jaar terug) mijn droom, een hoed te maken die ook draagbaar is.
De hoed is gemaakt van berk en is 3mm dik, heeft een gewicht van 200 gram en is afgewerkt met een 2k halfglans lak.
Ik ben er zelf heel blij mee dit is mijn eerste hoed maar er zullen (zodra ik weer vers hout op deze diameter heb) meer volgen. de enige fout die ik gemaakt heb is het omrekenen van de hoedenmaat naar de draai diameter waardoor mij deze niet past ik heb maat 58 en deze hoed is maat 55 geworden.
20180110_111441.jpg20180110_111449.jpg20180110_111506.jpg
 
P

Pel

Guest
Heel mooi die hoed Marthijn, heb dezelfde vraag als Toxiq, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Mooie hoed, ziet er goed uit. Ik heb er ook eens een hoed gedraaid uit nat populier. Éen groot waterballet achter en boven de draaibank. Maar erg leuk om te doen.

Inderdaad ik heb een mooie streep over de muur die doorloopt over het plafond, ik had de draaibank van te voren wat extra ingevet en dat heeft de draaibank iniedergeval beschermt.

Gaaf
kan je er iets over vertellen hoe je dat hebt aangepakt (werd volgorde enzo)

Heel mooi die hoed Marthijn, heb de zelfde vraag als Toxiq, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Groet Pel.

Jahoor, Ik ben begonnen met rond stuk die ik met een schroefplaat heb opgespannen. nadat ik het stuk in balans had gedraaid heb ik de rand van de hoed vlak gemaakt en het kleine opstaande randje erin gedraaid (alleen de buitenkant). vervolgens heb ik de diameter van de hoed bepaald (omtrek->diameter+6mm) achteraf had ik mezelf een centimeter meer in de omtrek moeten geven omdat hoed niet mee buigt zoals stof/leer. deze diameter draai je zuiver voor de hele (hoe heet het deel dat op het hoofd aansluit?) cilinder. nou deze maten zijn bepaald kun je de vorm bepalen in principe kun je alle kanten op zolang je de onderkant van de cilinder niet veranderd deze bepaald of de hoed past of niet. ik heb de cilinder iets taps laten lopen naar boven. nou je de vorm hebt is het een kwestie van de vorm naar binnen kopiëren. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van een krompasser die ik ingesteld had op 3.5mm en een lamp zodat ik ongeveer de dikte kan zien. je begint bij de binnenkant rand en blijft net zolang passen en draaien tot de krompasser er makkelijk overheen schuift doe dit in stukjes van 3-5cm per keer zodat je stevigheid houd en eenmaal aan het volgende stukje begonnen kan je niet meer terug naar de vorige snede. herhaal dit tot je bij de bovenkant bent en begin daar aan de binnenkant de ronding, deze volg je later vanaf de buitenkant dus zorg dat je de juiste vorm aanhoud. nu maak je de schroefplaat los van de draaibank en plaats je een klemblok met ruimte voor een lamp erin (lamp is nodig om tot een egale dikte te komen aangezien vanaf meten niet meer mogelijk is) plaats de hoed met schroefplaat in je tegencenter en druk deze voorzichtig op het klemblok. verwijder de schroefplaat en plaats het tegencenter terug nu kun je de bovenkant draaien tot je op dikte bent (beetje gokken met kloppen en de lamp). het buigen is wat lastiger aangezien het nogal ovaal moet worden om te kunnen dragen ik heb de breedte 5cm korter dan dan de lengte waardoor hij ook comfortabel te dragen is. dit deel moest ik zelf wat uit goochelen eerste poging met een plankje klemmen liep bijna verkeerd af hierbij krijg je teveel druk op 1 punt ik heb uiteindelijk een spanband gebruikt en deze over 3 dagen aangespannen tot ik tevreden was (daarna nog 2dagen na laten drogen onder spanning) als ik het weer doe ga ik een mal maken die ik met elastieken of fietsdrager spanners op spanning kan brengen als er interesse in is kan ik daar wel een verslagje van maken. oh en mocht je niet tevreden zijn met de vorm zet de hoed in een badje kokend water deze haalt de spanning eruit en je hebt weer een vlakke hoed.

Oh en dit filmpje laat eigenlijk alles zien zoals ik beschrijf... https://www.youtube.com/watch?v=B00NN0SwJ5Q alleen het inbranden van de rand heb ik niet gedaan omdat ik dit niet aandurfde.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een heel mooi schattig bolhoedje Martijn.
Ik vind de opkrullende kraag zeer geslaagd.
Topwerk.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Prachtige hoed geworden.
Vind het gewicht erg laag als hij nog 3mm dik is.
Heb een hoed gedraaid van ca 1,5-2mm en deze weegt nog ruim 300gram.
Heb deze niet gevormd, maar gewoon laten drogen, omdat het hout eigenlijk niet vers genoeg was.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Prachtige hoed geworden.
Vind het gewicht erg laag als hij nog 3mm dik is.
Heb een hoed gedraaid van ca 1,5-2mm en deze weegt nog ruim 300gram.
Heb deze niet gevormd, maar gewoon laten drogen, omdat het hout eigenlijk niet vers genoeg was.

Zal met het soortelijk gewicht van de verschillende houtsoorten te maken hebben verwacht ik, en stiekem is de bovenkant van de hoed ook 1-2mm ivm een meetfoutje:rolleyes: En wat betreft het vormen, bij de eerste poging ging hij niet zo mooi rond als ik wou dus toen hij na 2-3dagen zo goed als droog was heb ik hem in kokend water gedompeld tot hij zichzelf verzadigd had en ben toen opnieuw begonnen het verschil qua buigzaamheid was te verwaarlozen naar mijn mening.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.