Iemand ervaring met 230v hammer n4400 of Felder fb510?

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb me vandaag een beetje verdiept in de n3800, maar ik ben er nog niet zo zeker van dat dit iets voor mij is, hoe ervaren gebruikers van deze machine de werkhoogte?
met een werkhoogte van 84 cm lijkt hij wat aan de lage kant, en wat doet men met wat grotere werkstukken? Volgens mij kun je er geen tafelverlenging op zetten zoals op de n4400.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik ben vanmorgen ook in gesprek geweest om uit te zoeken welke van de 2 ik moet kiezen, maar het kwam er op allerlei manieren uit
dat ik beter voor de 4400 kan gaan, ivm de accessoires, maar een verlengtafel kan ik zelf ook wel maken voor de 3800, ook zijn er
momenteel geen korting acties op lintzagen en ging dat in de toekomst ook niet meer komen, ook geen gratis extra's mogelijk.

Ik moet er ook toch nog goed over nadenken welke mijn keus gaat zijn.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb bij mijn A3 26 ook een tafel verlenging, die zou ook op de n4400 kunnen.
ik heb wat filmpjes op youtube bekeken van soft starters zoals die van Conrad, dat ziet er wel uit als een oplossing voor het probleem.
heb jíj toevallig ook prijzen gevraagd? Ik kan het niet meer op de website zien.
ivm accessoires gaat mijn voorkeur ook uit naar de 4400.
ik ga ze maar es in levende lijve bekijken en dan een keus maken.
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Ik heb een FB510 op 230 mono, maar moet deze nog installeren.
Dit weekend zal ik wel kunnen zeggen hoe die start
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
John, de werkhoogte van de N3800 kun je aanpassen door er een verrijdbaar onderstel voor te maken. Dan sla je twee vliegen in één klap. (Zie mijn posting “Een giraffe op rolschaatsen” van 24-3-2013). En een verlengtafel is goed zelf te maken, ik heb er zelfs twee, één in de lengte, de andere in de breedte.
 
Laatst bewerkt:

hrv

Nieuw lid
19 dec 2010
12
0
Ik heb ook de N4400 op 230V, net een weekje binnen en dit weekend voor het eerst gebruikt.

Geen problemen met opstarten, maar ik heb er inderdaad wel een aparte groep voor (16A)
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Bedankt voor uw reactie, het heeft geen invloed meer op mijn keuze, maar ik ben wel blij dat ik voor de 4400 ben gegaan.
Die van mij komt deze week naar Nederland, ik hoop dat ze hem snel hier brengen ��
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Veel plezier ermee, John. Vast wel een prima machine. En weet je al of je ook de aanloopstroombegrenzer erbij gaat gebruiken? Of wacht je eerst af of er überhaupt wel een probleem hebt met de stroomsterkte? Ik zou t.z.t. heel graag je ervaring vernemen horen met zo'n hulp-apparaatje.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Gisteren is mijn N4400 binnen gekeomen, na het aanzetten van een stekker kon ik hem even een klein stukje proberen.
Niet te veel want ik heb de afzuig nog niet klaar.

https://www.youtube.com/watch?v=0qJ48rATfsM

het inschakelen ging goed, ik had hem aangesloten op een groep waar nog wat meer op draaide, en hij starte mooi.
Nu eerst de afzuig in orde maken, daarna kan ik hem in gebruik nemen.

gr. John
 

R.tonen@upcmail.nl

Nieuw lid
14 feb 2014
3
0
Ik heb een N3800 op 220V.
Daar ben ik uitermate tevreden over.
Heb getwijfeld over zijn grote broer, maar die werd mij afgeraden door de importeur.
Die schijn je toch echt het beste op krachtstroom te kunnen gebruiken.
Het probleem zit hem in het opstarten, grote kans dat de stoppen doorslaan.
Als ik mijn lintzaag opstart gaan alle lampen in huis flikkeren en dimmen ook al heb ik een speciale groep voor mijn werkplaats met zware automaat.

Kortom,
Ik zou het niet doen. N3800 kan ik je dus wel aanraden.
Groet,
Hans
Vaak is dit de inschakelpiek van de motor en eenvoudig op te lossen door vervanging van de beveiliging met de zelfde nominaalstroomwaarde maar een andere karakteristiek die meer geschikt is voor inductieve belastingen zoals een motor. (Een motor neemt met inschakelen ongeveer 6x de nominale stroom op)

Je kunt de N-4400 ook kiezen in een enkelfasige versie echter krijg je dan een motor met minder vermogen dan de 3fasige motor omdat alle stroom over 1 draadje moet . Echter hoeft dit natuurlijk helemaal niet problematisch te zijn als je de zaag de kans geeft om zijn werk te doen. Eigenlijk kom je dus uit op 230v -2pk zoals de N 3800 heeft. De N4400 heeft echter een grotere tafel en is iets hoger. De loopwielen zijn groter =minder slijtage. Ik ben ook nog in dubio en zit ook tussen de 3800 en 4400 en heb ook alleen enkelfasige mogelijkheden, maar ik nijg ondanks de 230v verplichting toch naar de N4400
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.