Iemand ervaring met 230v hammer n4400 of Felder fb510?

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hallo,

Ik wil graag een lintzaag aanschaffen, mijn voorkeur gaat uit naar een hammer n4400 of een Felder fb510.
Omdat ik geen 400v heb moet ik dus een 230v uitvoering hebben.
Zijn er mensen die zo'n machine gebruiken en hun ervaring hiermee willen delen?
ik ben met name geïnteresseerd in de aanloop van de machine.

gr. John Lamers
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb een N4300, iets ouder model, bevalt zeer goed
Met het juiste lint kan ik alles zagen, ook dikke/grote stukken vers (nat) hout
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik heb een N3800 op 220V.
Daar ben ik uitermate tevreden over.
Heb getwijfeld over zijn grote broer, maar die werd mij afgeraden door de importeur.
Die schijn je toch echt het beste op krachtstroom te kunnen gebruiken.
Het probleem zit hem in het opstarten, grote kans dat de stoppen doorslaan.
Als ik mijn lintzaag opstart gaan alle lampen in huis flikkeren en dimmen ook al heb ik een speciale groep voor mijn werkplaats met zware automaat.

Kortom,
Ik zou het niet doen. N3800 kan ik je dus wel aanraden.
Groet,
Hans
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik hoorde idd dat het opstarten een probleem kon zijn, een iets grotere tafel dan die van de n3800 zou wel prettig zijn denk ik.
maar steeds de automaat er uit is ook een drama.

john
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb ook de N3800 op 230 V en ben er zeer tevreden over. Hij doet probleemloos wat hij moet doen.
Ik kan 'm iedereen aanraden.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik volg dit even mee, want ook hier staat de N4400 of de N3800 op het verlanglijstje.

Wanneer kan men ongeveer de voorjaar aanbieding van Hammer verwachten, ik heb daar een account maar heb van de najaar niets gehoord van ze.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
N4400 heeft een motor van 2500W met een wieldiameter van 440mm
de N3800 heeft een 1500W motor met een wieldiameter van 380mm

de N3800 heeft dus een stuk lager vermogen en minder massatragheid door het kleinere wiel.
de omloopsnelheid voor bijde machines gelijk dus het toerental van de N3800 ligt ook een stuk hoger dat zijn grotere broertje.
de maximale zaaghoogte is voor bijde zagen 310mm.
op de N4400 kan dan wel weer een lint van 25mm ipv 20mm op de N3800.

best wel wat variabelen die je tegen elkaar moet afwegen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
De kerst acties lopen volgens mij deze of volgende week af.
wanneer de voorjaars acties er komen weet ik niet, in ieder geval voor de zomer denk ik :rolleyes:
 

Navigator

Nieuw lid
13 apr 2012
11
0
Maastricht
Ik heb een N4400 staan en die klapt er elke keer uit. in het begin stond hij bij mijn vader die er toen een 20C automaat voor heeft laten plaatsen en dat ging.
In mijn garage zaten nog oude smeltzekeringen maar ook daar trok hij de stop kapot. Heb er uiteindelijk een 25A in ingedraaid en die deed het prima.
Recentelijk heb ik echter de stroom volledig opnieuw aangelegd met een automaat zekeringkast. Een groep met een 20C automaat is enkel en alleen voor de Hammer.
Ook de stopcontacten speciaal voor de 4400 aangelegd (standaar stopcontacten mogen officieel maar 16A hebben). Initieel ging dat prima maar nu de temperatuur gedaald is klapt hij er elke keer weer uit.
Een telefoontje met Hammer staat in de planning.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Initieel ging dat prima maar nu de temperatuur gedaald is klapt hij er elke keer weer uit.
Ik had dat probleem met mijn A3 31.
Met een C16 automaat klapte hij er sowieso uit, op advies van de importeur er een C20 in laten zetten wat initieel goed ging, tot de temp daalde onder de 10 gr.
Ook dan klapt hij er iedere keer uit. Waarschijnlijk door lage temp moet hij grotere opstart weerstand overwinnen.
Nu ik met mijn kachel de werkplaats makkelijk kan opwarmen tot 15 graden geen enkel probleem meer.

Moraal van dit verhaal:
De marge is echt heel klein.

Hans
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Kerstactie op accessoires is vandaag afgelopen. Actieprijzen op machines gelden nog tot eind januari. In Februari zouden de prijzen aangepast (verhoogd - al kan dit verkoperspraat zijn) worden.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Eigenlijk wilde ik jouw antwoord niet horen�� maar Felder waarschuwde mij daar ook voor.
ze hadden het over een apparaatje die bij Conrad verkrijgbaar is die er voor zorgt dat de aanloopstroom beperkt wordt.
ik hoor graag of je een acceptabele oplossing vind om je n4400 te kunnen gebruiken op 230v.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Het gaat om het onderstaande apparaatje, hij is er in 2 uitvoeringen, 1 voor rij rail en 1 met een stekker.
als iemand ervaring heeft hoor ik het graag.

B449B05E-7CB6-4F1B-A7C8-362AC2FCE61E.jpg

FF780813-8312-4223-87C4-185AE8165CB3.jpg
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
De door mij geraadpleegde elektricien vertelde mij dat zoiets niet gaat helpen.

Mijn advies:
Of krachtstroom aanleggen of een N3800 kopen zoals hier aangegeven is dat echt een prima machine en ook nog een stuk goedkoper.
Heb je echt zo'n grote machine nodig??
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Misschien heb ik niet direct een grotere machine nodig, ik heb alleen wel het liefst wat capaciteit over.
een machine waar je altijd mee op het randje werkt, zou meer slijten.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik weet niet wat voor woeste dingen jij met een lintzaag in gedachten had, maar mijn lintzaag kan aardig wat hebben.
Zoals ik vanavond net gepost heb recent +/40mm dik essen van 1000x250mm geherzaagd (hergezaagd??) zonder enig probleem.
Bij dat soort klussen geeft de zaag geen krimp (met een goed lint).
En marge in je meterkast lijkt mij ook wel aangenaam...

Maar goed, jij moet je er happy bij voelen.

Groet,
Hans
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Ik heb de N4400 op 230V en op hetzelfde circuit een Felder afzuiging AF14.
Tot nu toe is de zekering nog niet afgesprongen. Stroomsterkte zekering is 16A of 20A, moet ik checken.
Ronny
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hans, heel veel spannender dan 250mm herzagen zou het wat belasting betreft niet worden.
Misschien is de N3800 ook wel geschikt, ik kan wel es wat meer info over de machine opzoeken en hem altijd overwegen.
Ronny, ik ben wel benieuwd of hij 16 of 20 AMP is afgezekerd.
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Met krachtstroom wordt het leven wel een stuk makkelijker denk ik:) Heb een Felder FB510 en ben daar zeer tevreden over, op krachtstroom dus. Misschien heroverwegen om dat aan te leggen? Zeker wanneer je eventueel nog meer aspiraties hebt op machinegebied, dan is krachtstroom aan te bevelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.