Pronken

houtbewerkers

Actieve deelnemer
24 aug 2013
170
170
74
Wassenaar
houtdraaien.weebly.com
Dit werkstuk stelt het pronken van een pauw voor. Zo ik me voel als de vorm van mijn hoofd na papier het hout bereikt met al z'n mogelijkheden en beperkingen. De sculptuur is 40 cm hoog en 28 cm breed en is gemaakt van lindehout (holgedraaide buizen). De buizen worden aan elkaar verbonden met een geboorde uitholling in de buizen en secondelijm.De voet is van een onbekende harthout.
 

Bijlagen

  • IMG_20180110_114502.jpg
    IMG_20180110_114502.jpg
    43,1 KB · Weergaven: 265
P

Pel

Guest
Mooi kunstwerk en ook heel kunstig gemaakt, ik zou de voet wat groter hebben gemaakt, maar dat is mijn persoonlijke smaak Martien. Ik ben ook benieuwd hoe dat boren gaat, zelf heb ik hier twee forstnerboor verlengstukken, ik heb ze nog niet uitgeprobeerd op de draaibank.

Groet Pel.
 

houtbewerkers

Actieve deelnemer
24 aug 2013
170
170
74
Wassenaar
houtdraaien.weebly.com
Dag Pel, Dank voor je reactie. Je hebt in ieder geval de goede boren en verlengstuk. Het is vooral een kwestie van geduld. Begin met het zuiver centreren en liefst met de hand. Het boren beginnen door het uiteinde van het hout vast te houden bij het inbrengen van de boor. Trilt het hout en de boor niet dan is succes verzekerd. De eerst 5 cm voorzichtig een klein stukje boren en en bank uitzetten voordat je de boor terug trekt. Dan het boorsel verwijderen en de boor weer op zn positie brengen en dan de bank aanzetten. Zodra je de boor in kan brengen met draaiende bank zonder dat aan het beginpunt het hout gaat trillen heb je het goed gedaan en kan de de bank aan laten bij het boren uithalen schoonmaken boor en inbrengen. Oefening baard kunst. Terwijl gisteren alle collega's vd Club op mijn vingers keken draaide ik een pijp uit van ruim 40 cm. Zodra ik het stuk af heb ga ik wat dieper in op het proces.groet Martien van Vliet

Martien
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.