Gleufje frezen

Bart85

Nieuw lid
12 jul 2016
10
0
Goedemorgen,

Waarschijnlijk een hele simpele vraag voor de leden van dit forum.
Ik wil graag in onze kinderkamers wat kleine posters neerzetten in onderstaande posterhouders.

Dit lijkt me heel simpel zelf te maken met een latje van de bouwmarkt. Maar hoe krijg je daar een mooie rechte gleuf in onder een kleine hoek? (Zonder gebruik van heel duur gereedschap)

Ik zie jullie suggesties graag tegemoet.

Knipsel.JPG
 
P

Pel

Guest
Heb je geen cirkelzaag of bovenfrees? als het niet te lang is dan zou je het er met de handzaag uit kunnen zagen, een laatste optie is, in delen maken en lijmen.

Groet Pel.

Bekijk bijlage Tekening1.pdf
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bart85

Nieuw lid
12 jul 2016
10
0
Ik heb geen cirkelzaag of bovenfrees.

Met de handzaag kan ik wel even proberen. Ben alleen bang dat het dan niet mooi recht gaat worden.
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Waar kom je vandaan? Mogelijk iemand in de buurt die je kan helpen of even langs de plaatselijke houthandel rijden? Die zijn vast genegen je hier mee te helpen.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Het zal wel vloeken zijn op dit forum, maar als je heel duur gereedschap niet hebt\kunt betalen, waarom dan geen budgetmerk? Met een invalcirkelzaag en goede werkbank zou je dit uit kunnen zagen.
 
P

Pel

Guest
@Bart, als je er twee latjes op klemt, dat geeft een geleiding aan de zaag, dat moet m.i. toch lukken?

Groet Pel.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Hij moet ook nog schuin zagen he. Met een machine kun je de hoek instellen, met een handzaag lijkt me dat lastiger om het ook nog eens recht te doen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.279
215
't hoofd van Overijssel
Klem er even een blokje met de hoek op je blokje waar de gleuf in moet. Laat de handzaag dan langs het blokje glijden. Blokje iets opschuiven voor de tweede zaagsnede en inzagen langs het blokje.

Je hebt dan een lijmklem, zaag, afval blokje en materiaal nodig. Toch redelijk basic allemaal mag ik hopen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Klem er even een blokje met de hoek op je blokje waar de gleuf in moet. Laat de handzaag dan langs het blokje glijden.

En hoe krijg je dat blokje dan onder juiste hoek? Ook met de handzaag? Dan zou ik toch ineens gewoon de gleuf zagen zonder geleiding. Je kan beetje oefenen op een reststukje.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Waar woon je?
wellicht een helpende hand in de buurt die binnen een minuut een levensvoorraad posterhouders voor je kan maken.
 

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Een andere invalshoek: je kunt het geheel ook samenstellen uit 3 latjes van verschillende afmetingen: één voor de achterkant, één smal en dun latje voor de dikte van de poster en de laatste aan de voorkant en dan de zaak in elkaar lijmen.....

Ik hoog dat duidelijk is wat ik bedoel.

Veel suc6!

Gijs.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
@gghm: maar ook dat zal op maat gezaagd moeten worden.

Het makkelijkst is, of bij een timmerbedrijfje aanwapperen die het binnen 2 minuten klaar heeft, of even vertellen welke omgeving je woont, en dat misschien één van de forumleden het even wil doen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.279
215
't hoofd van Overijssel
En hoe krijg je dat blokje dan onder juiste hoek? Ook met de handzaag? Dan zou ik toch ineens gewoon de gleuf zagen zonder geleiding. Je kan beetje oefenen op een reststukje.

Hulpbalkje kan je eventueel wat corrigeren als het zagen niet is gelukt. Daarna krijg je wel twee gelijke zaagsnedes op de juiste plek. Zonder verschillende aanzetten. Tuurlijk kan het ook zonder balkje maar op basic niveau zou dit toch wel er voor zorgen dat je een net stukje werk krijgt.

En inderdaad met een scherpe handzaag floep je dat gleufje er natuurlijk als pro even tussen neus en lippen uit. :(
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
als je in de buurt van Ruurlo woont, stuur maar een pb. Dan mag je ze wel even op mijn zaagtafel zagen.

groeten, Bas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.