'Asymmetrische' holle radiusfrees

Brammoon

Nieuw lid
10 jan 2018
5
0
Goedemorgen beste forumleden. Ik ben nieuw op dit forum maar heb een vraag waarvan ik vrij zeker ben dat jullie in een antwoord kunnen voorzien.

Eerst wat achtergrondinformatie. Enkele maanden geleden hebben wij een jaren 30 huis gekocht. Dit huis is weinig gemoderniseerd in de afgelopen decennia en daar willen wij nu graag verandering in brengen. :) Waarom ik mijn vraag hier stel, op alle authentieke kozijnen zitten latten om de overgang van kozijn naar muur te verhullen. Al deze latten hebben een mooie afgeronde kant. Helaas zijn er ook een hoop kozijnen die in de loop der tijd zijn aangepast en deze hebben nu helaas geen latten meer of latten met niet-afgeronde hoeken. Ik wil alles graag weer in de originele staat brengen.

Dit is natuurlijk niet lastig te realiseren met een fatsoenlijke holle radiusfrees met een R van de dikte van de lat. Ik zag echter dat de bolling niet 'symmetrisch' is. Met een gewone radiusfrees krijg je dus een vlak stuk in de midden van de lat. Nou is een klein vlak stuk niet er, maar ik zou liever hebben dat de bolling van de lat wat vloeiender overgaat in de vlakke stuk.

Mijn vraag is dan ook of jullie weten of dergelijke frezen bestaan? En zo ja, met welke benaming vind ik deze? Ik ben al enkele dagen op zoek en ben helaas nog niet succesvol geweest.

Ik hoop dat ik duidelijk ben, zo nee vul ik dit topic graag aan met meer informatie of een schets, maar dat kan ik nu op mijn telefoon niet zo goed doen. ;)

We zitten natuurlijk op een houtbewerkingsforum, dus als jullie het idee hebben dat dit ook op een andere manier kan worden gedaan hoor ik het ook graag!

Met nog een hoop verbouwingswerkzaamheden in het verschiet en veel hout in huis verwacht ik dat dit forum een ontzettend nuttig platform gaat zijn voor informatie en het stellen van vragen!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
De latten die jij bedoeld heten architraven. Maar een foto zegt meer dan 1000 woorden. Misschien kan je een foto van de bestaande architraven maken, en misschien de maten erbij?
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
135
18
Haarlemmermeer
Frezen (beitels) zijn altijd nog op maat te laten maken bij diverse leveranciers. Iig voor de professional. Of het ook dat bedrag waard is moet je zelf bepalen. Anders met een radiusfrees beginnen en de rest uit de hand afwerken met schaaf / schuurklos denk ik.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Als je nou een frees met een grotere radius neemt en daarvan alleen het bovenste deel gebruikt?
wellicht moet je dan een klein randje wegschuren.
20180110_085214.jpg
 
Laatst bewerkt:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
22769861-7eafa2e4-78c6-46ba-8baf-3a0b7c7e74fd-fullsize.jpg
Als je zelf de spullen niet hebt om het te maken kan je ook kijken of er bestaande architraven zijn die voldoen en anders kan je ze op maat laten maken wat natuurlijk wel wat duurder is.
Is de rechter architraaf degene die je bedoelde ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dit is natuurlijk niet lastig te realiseren met een fatsoenlijke holle radiusfrees met een R van de dikte van de lat. Ik zag echter dat de bolling niet 'symmetrisch' is. Met een gewone radiusfrees krijg je dus een vlak stuk in de midden van de lat. Nou is een klein vlak stuk niet er, maar ik zou liever hebben dat de bolling van de lat wat vloeiender overgaat in de vlakke stuk.


Een foto zegt meer dan 1000 woorden
we kunnen veel adviezen geven, maar zonder de radius en bijhorende diameters te kennen blijft het gissen
je zou bijv de zijkanten met een x-radius kunnen doen en de voorzijde met een andere (hele flauw radius)

Niet symmetrisch, dat zou je kunnen bereiken door de lat onder een hoek te frezen, prima te doen met een hulpstukje

Eerst een paar foto's maken zou ik zeggen

Als je dan meteen een pitstop maakt in de voorstel hoek weten we wie je bent en wat je wel/niet kan (anders krijg je misschien adviezen waar je geen touw aan vast kan knopen)
 
Laatst bewerkt:

Brammoon

Nieuw lid
10 jan 2018
5
0
Wat een reacties allemaal, nu al dank voor het meedenken! Architraven dus, ik wist dat er een term voor was, maar was hier nooit opgekomen.

Er zijn ondertussen al een hoop opties langsgekomen waar ik eens iets beter over na moet gaan denken. Ik verwacht uiteindelijk toch ook nog wel wat bijwerk-werk in de vorm van schaven/schuren. Het liefst zo min mogelijk natuurlijk.

Onderstaand een foto van de situatie (hoop dat ie werkt). Breedte van de deurlijst is 60-65mm en diepte is 15-20mm. Is niet zo heel nauwkeurig, excuus daarvoor. Ik schatte het op 63mm bij 18mm.

GAVke7h_d.jpg


Ga nu slapen, maar hoop er morgen even aan te denken wat achtergelaten in het subforum dat je noemde Toxiq!
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
In de metrische schacht maten zal een dergelijke profielfrees, a niet makkelijk te verkrijgen zijn, b een stevige prijs hebben. Ook is een 12 mm spantang de aanbevolen maat.
Om deze redenen heb ik een bovenfrees aangeschaft die vrijwel alle schacht maten aankan. Zowel 1/4 6mm 8mm 12mm en 1/2" met een stevig vermogen. Je kan dan kijken naar frezen voor trapleuningen. Zoek op het www naar handrail bits. Hier een voorbeeld van een setje voor weinig waar je volgens mij een eind mee komt. https://www.banggood.com/nl/2pcs-12...tCh2uVQv_EAYYASABEgK68_D_BwE&cur_warehouse=CN en hier nog een https://www.banggood.com/nl/2pcs-12...tCh2uVQv_EAYYAiABEgIr9fD_BwE&cur_warehouse=CN.
Het is geen topkwaliteit maar tegen deze prijzen kan je een gokje wagen. Je moet waarschijnlijk wel wat schuren om je profiel naar wens te krijgen. Of je vervangt alles.
Succes. Mocht je ook een bovenfrees zoeken kijk dan hier eens op het forum naar de triton tra001.
 

Brammoon

Nieuw lid
10 jan 2018
5
0
Dank voor alle reacties tot nu toe. De prijzen lopen inderdaad snel op! Voor dat geld lijkt het op een gegeven moment inderdaad wel economischer om ze kant-en-klaar te kopen.
Wel mooi om te zien dat jullie toch frezen weten te vinden/kennen die ik nog niet tegen was gekomen.

Ik wist niet dat je zelfs frezen in China kon bestellen. Het type frees lijkt ook wel in aanmerking te komen. Ik ga me eens in de maten verdiepen die er beschikbaar zijn. Vooral de diepte (18 mm) speelt natuurlijk een rol. Voor de prijs kan ik het altijd proberen, ik zal er toch niet professioneel mee aan de gang gaan.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Op zich mogelijkheden zat... Afhankelijk van welk gereedschap je beschikt. Als je een topie kan gebruiken is denk ik de goedkoopste oplossing een wegwerpmesje dat je eventueel bijwerkt naar het gewenste profiel.
Bovenfrezen met bijwerken werd eerder aangehaald.

Kant en klaar kopen is zeker een van de betere opties, zeker als alles geverfd moet worden... en als het telkens een volledige vensteromtrek is die vervangern wordt.

Als het het vervangen van kleinere stukken betreft, toch nog even vermelden dat dit profiel relatief makkelijk te maken is met een gewone rechte handschaaf. eventueel met cirkelzaag of bovenfrees weghalen tot je in de buurt komt, en een paar halen van de schaaf om exact uit te komen... Eventueel als je er meerdere moet maken een schraapstaal in deze vorm vijlen dat als kaliber dient bij het schaven en voor de fijne afwerking op het einde...
 

Brammoon

Nieuw lid
10 jan 2018
5
0
Bedankt voor de aanvullende tips. We gaan inderdaad waarschijnlijk voor een werkwijze waarbij er eerst met een bovenfrees zoveel mogelijk de gewenste vorm wordt bereikt en daarna handmatig bijwerken. Mocht dit nou tegenvallen is het kant-en-klaar komen ook nog een optie.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Voor het handmatig bijwerken kan je ook een schraapstaal maken met de juiste radius
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.