Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 22
    Hoi iedereen,
    Ik loop misschien een beetje vooruit op de zaak, maar ik denk dat ik goed nieuws heb!
    Ik ben 30% waterstofperoxide gaan halen bij de apotheker en heb het eerst puur getest op de vlekken, met bitter weinig resultaat.
    Mogelijk is het peroxide niet actief genoeg omdat het te geconcentreerd is. Een beetje hetzelfde als 98% zwavelzuur, dat minder gevaarlijk is dan bvb 30%.
    Geïnspireerd door Tante Kaat die een brouwsel voorstelt om urinevlekken uit matrassen te laten verdwijnen, heb ik een cocktail gemaakt van water, natriumbicarbonaat, solarinezeep en een scheutje 30% waterstofperoxide.
    Op het eerste zicht is er een zeer sterke verbetering te merken. Ik hoop dat deze zich nog verderzet ...
    Groet,
    Tom

Klinkt goed! Hopelijk heb je er succes mee.

Ben ook wel benieuwd naar je instrumentbouw, we hebben daar weinig informatie over op het forum, zien dus graag wat topics met foto's en filmpjes

Fons

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tvdpid Bekijk Berichten
    Mogelijk is het peroxide niet actief genoeg omdat het te geconcentreerd is. Een beetje hetzelfde als 98% zwavelzuur, dat minder gevaarlijk is dan bvb 30%.
    Dat lijkt me een hele gevaarlijke uitspraak. Geconcentreerd zwavelzuur (98% en hoger) is wel degelijk gevaarlijker dan 30%. Het is echter niet 'zuur', want om zuur te reageren moet het waterstofionen in oplossing kunnen laten gaan - daar heb je water voor nodig. Geconcentreerd zwavelzuur zal dus minder snel metalen oplossen (corroderen) dan een sterke waterige oplossing van dat zwavelzuur. Maar als je het op je huid krijgt a] vindt het genoeg vocht om heel snel heel zuur te worden, en b] reageert zwavelzuur ook als sterke oxidator, en levert in no time verschrikkelijke brandwonden. Voor een leuke demo van wat geconcentreerd zwavelzuur vermag, Google eens op zwavelzuur AND suiker (best in het Engels...). 30% waterstofperoxide is gewoon tig reactiever dan 10% of 3%. Wat wel kan is dat voor bepaalde substraten (zoals in dit geval die urine) er een andere reactie nodig is dan een simpele H2O2 oxidatie, vandaar dan dat jouw toevoegingen er wellicht een betere ontkleurder van maken. Maar ik geef je op een briefje dat het opvoeren van de concentratie waterstofperoxide in die cocktail de werkzaamheid verder zal doen toenemen...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor Bekijk Berichten
    Klinkt goed! Hopelijk heb je er succes mee.

Ben ook wel benieuwd naar je instrumentbouw, we hebben daar weinig informatie over op het forum, zien dus graag wat topics met foto's en filmpjes

Fons
    Alle vlekken zijn weg. Pure magie!

Wat je verlangen naar topics en filmpjes over muziekinstrumentenbouw betreft: Ik ben helaas niet zo actief de laatste tijd ... ik zou het wel anders willen ... je zal dus even op je honger moeten blijven.
    Ik kan niet doorwerken en slechts af en toe ermee bezig kunnen zijn geeft me het gevoel van in de startblokken te staan en dat het verlossende startschot maar niet komt. Ken je dat? Misschien ook te omschrijven als "ngngngngngngngngngng!!!!" .

Hier ben ik gestrand: (dan heb je toch al een foto )
    Dat is het kopje van een (bas) Viola da Gamba. Het is een Bacchus, naar een Gamba van Nicolas Bertand die in het bezit is van Wieland Kuijken.
    Uiteraard nog niet klaar ...
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_20180112_154021.jpg
Bekeken:   117
Grootte:   65,9 KB
ID:        72565

Groet,
    Tom

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Dat lijkt me een hele gevaarlijke uitspraak. Geconcentreerd zwavelzuur (98% en hoger) is wel degelijk gevaarlijker dan 30%. Het is echter niet 'zuur', want om zuur te reageren moet het waterstofionen in oplossing kunnen laten gaan - daar heb je water voor nodig. Geconcentreerd zwavelzuur zal dus minder snel metalen oplossen (corroderen) dan een sterke waterige oplossing van dat zwavelzuur. Maar als je het op je huid krijgt a] vindt het genoeg vocht om heel snel heel zuur te worden, en b] reageert zwavelzuur ook als sterke oxidator, en levert in no time verschrikkelijke brandwonden. Voor een leuke demo van wat geconcentreerd zwavelzuur vermag, Google eens op zwavelzuur AND suiker (best in het Engels...). 30% waterstofperoxide is gewoon tig reactiever dan 10% of 3%. Wat wel kan is dat voor bepaalde substraten (zoals in dit geval die urine) er een andere reactie nodig is dan een simpele H2O2 oxidatie, vandaar dan dat jouw toevoegingen er wellicht een betere ontkleurder van maken. Maar ik geef je op een briefje dat het opvoeren van de concentratie waterstofperoxide in die cocktail de werkzaamheid verder zal doen toenemen...
    Je hebt gelijk Henk!

;-)

Je noemt Wieland Kuijken. Heb je ook contact met die wereld / de betreffende personen, of refereer je alleen maar aan het instrument? (Gewoon nieuwsgierig, maar ik heb wel bewondering voor de familie Kuijken...)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    ;-)

Je noemt Wieland Kuijken. Heb je ook contact met die wereld / de betreffende personen, of refereer je alleen maar aan het instrument? (Gewoon nieuwsgierig, maar ik heb wel bewondering voor de familie Kuijken...)
    Ik kreeg les gambabouw van Mich De Bruyn. Dat is de schoonzoon van Wieland. Dus ja, ik heb toegang tot die wereld.
    Ik heb ooit de gamba van Wieland mogen bespelen. (Ben ook gambist) Wel speciaal om op 'hout' van 300 jaar oud te spelen...

Groet, Tom

Wow dat ziet er indrukwekkend uit zeg!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tvdpid Bekijk Berichten
    Ik kreeg les gambabouw van Mich De Bruyn. Dat is de schoonzoon van Wieland. Dus ja, ik heb toegang tot die wereld.
    Ik heb ooit de gamba van Wieland mogen bespelen. (Ben ook gambist) Wel speciaal om op 'hout' van 300 jaar oud te spelen...
    Cool. Ik ken ze alleen maar van de plaat/CD ;-)

Forum Rechten