Gele vlekjes op mijn hout

tvdpid

Nieuw lid
9 jan 2018
22
0
Hoi,

Wie weet raad voor volgend probleem?
Ik was mijn atelier een opruimbeurt aan het geven en ontdekte op het klankblad (vuren) van een viola da gamba in wording, allerlei gele vlekjes.
Ik ben er vrij zeker van dat dit urinevlekjes zijn, die een muis heeft achtergelaten.
Iemand een idee hoe ik die kan verwijderen?
Je moet je voorstellen dat zo'n klankblad op sommige plaatsen slechts 2 mm dik is (!). 1 mm wegschrapen is geen optie ...
Ik heb op een restje vuren met dezelfde sporen al eens ammoniak geprobeerd en oxaalzuur, echter zonder resultaat.
Schuren of schrapen haalt weinig uit. Het zit niet enkel aan de oppervlakte...
Zou waterstofperoxide kunnen helpen?
Het klankblad volledig met urine instrijken lijkt me geen code van goede praktijk :D
Alvast bedankt voor jullie tips en raad ...

Groeten,
Tom
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik zou de muis er met zijn snuit even doorheen halen :cool:

Maar weet geen oplossing voor je.

En welkom op het forum, je kan je er zelf ook even op voorstellen en laten weten wat voor moois je allemaal creëer, dat vinden we leuk.
 

tvdpid

Nieuw lid
9 jan 2018
22
0
ik geloof niet sterk in die speciale producten...veel van die dingen zijn variaties op hetzelfde en de ene keer heet dat balpenverwijderaar en de andere keer grafsteenreiniger :)

ik heb net hypochloriet geprobeerd, maar mijn hout kleurt roodachtig...

dank voor de reacties...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Verwijderen zal denk ik niet meer gaan - daarvoor zou je het hout moeten weken om alles uit te spoelen, en dat is denk ik helemaal niet bevorderlijk voor een gefinaliseerd klankbord. En dan nog loop je de kans dat een deel van de inhoudsstoffen zodanig met het hout gereageerd heeft dat het niet meer verwijderd kan worden. Bovendien maakt het voor de functie van het klankbord denk ik niet uit. De belangrijkste reden is voor zover ik het begrijp/zie cosmetisch?

'Bleken' is dan de enige optie. Waarmee je dat het beste kunt doen bij urinevlekken weet ik zo niet, maar ik zou ook in eerste instantie naar hypochloriet of peroxide grijpen, ware het niet dat die ook allebei met het hout reageren... Wellicht dat ozon (gasbehandeling) beter werkt. Maar persoonlijk denk ik dat een UV behandeling de beste optie is - zoals lakens die vroeger op de bleek werden gelegd om in het zonlicht (UV) gebleekt te worden.
 
P

Pel

Guest
Hoe, of waarmee wordt het hout behandeld, (gebeitst) als het instrument af is?

Groet Pel.
 

tvdpid

Nieuw lid
9 jan 2018
22
0
Verwijderen zal denk ik niet meer gaan - daarvoor zou je het hout moeten weken om alles uit te spoelen, en dat is denk ik helemaal niet bevorderlijk voor een gefinaliseerd klankbord. En dan nog loop je de kans dat een deel van de inhoudsstoffen zodanig met het hout gereageerd heeft dat het niet meer verwijderd kan worden. Bovendien maakt het voor de functie van het klankbord denk ik niet uit. De belangrijkste reden is voor zover ik het begrijp/zie cosmetisch?

'Bleken' is dan de enige optie. Waarmee je dat het beste kunt doen bij urinevlekken weet ik zo niet, maar ik zou ook in eerste instantie naar hypochloriet of peroxide grijpen, ware het niet dat die ook allebei met het hout reageren... Wellicht dat ozon (gasbehandeling) beter werkt. Maar persoonlijk denk ik dat een UV behandeling de beste optie is - zoals lakens die vroeger op de bleek werden gelegd om in het zonlicht (UV) gebleekt te worden.

Het is inderdaad een cosmetisch probleem. Wel ergerlijk natuurlijk als je er zoveel zorg en tijd in hebt gestoken.
Ik kan het instrument in de UV-kast hangen. Dat zal een verdonkering geven en het contrast met de gele vlekjes misschien verminderen.
Hypochloriet heb ik geprobeerd en geeft een nog ergere verkleuring. Ik heb het natuurlijk maar lokaal aangebracht en onverdund. Je moet het gans oppervlak dezelfde behandeling geven. En ik moet uiteraard ook testen doen met verdund hypochloriet.
Peroxide moet ik nog uittesten.

Hoe, of waarmee wordt het hout behandeld, (gebeitst) als het instrument af is?

De afwerking gebeurt met een speciale vernis op basis van o.a. standolie en bepaalde gommen. Ca. 9 lagen. Deze vernis heeft bepaalde optische eigenschappen die alle details extra doen uitkomen. Helaas alle details...
De kleur zit in de vernis, meestal niet in het hout.
Uitzonderlijk wordt het hout wel eens gekleurd met notenbister.
Ik heb in mijn eerste post wel even gegrapt over het volledig behandelen met urine, maar misschien is dat nog zo gek niet ... Ik kijk wel niet uit naar die oplossing ...
Een gele kleur is op zich geen probleem. De meeste lakken hebben iets amberkleurig ...

Groet,
Tom
 
P

Pel

Guest
Ik zou er een donkere beits overheen zetten, in de hoop dat je die gele urine vlekken niet meer ziet, het blad wordt dan m.i. alleen maar donkerder, of een gele waterverf? Of is dat te simpel gedacht?

Groet Pel.
 

tvdpid

Nieuw lid
9 jan 2018
22
0
Ik zou er een donkere beits overheen zetten, in de hoop dat je die gele urine vlekken niet meer ziet, het blad wordt dan m.i. alleen maar donkerder, of een gele waterverf? Of is dat te simpel gedacht?

Groet Pel.

Dank voor je reactie, Pel.
Een donkere beits geeft mogelijk een negatiefbeeld van het hout omdat de zachte jaarringen poreuzer zijn dan de harde. Dat hoeft niet lelijk te zijn natuurlijk.
Ik denk dat het nadeel van een beits is dat de vlekjes mee verdonkeren.
Ik ga me waterstofperoxide zoeken en hiermee een test doen.
Net van mijn vroegere leraar muziekinstrumentenbouw gehoord dat hij met peroxide al veel vlekken heeft kunnen verwijderen ...

Groet,
Tom
 
Laatst bewerkt:

berrybonzo

Nieuw lid
5 dec 2017
16
0
Ik zou er een donkere beits overheen zetten, in de hoop dat je die gele urine vlekken niet meer ziet, het blad wordt dan m.i. alleen maar donkerder, of een gele waterverf? Of is dat te simpel gedacht?

Groet Pel.

Die plek blijft Pel, Het enige wat je zou kunnen proberen is met een donkere beits die kleine plekjes bij te kleuren en vervolgens een laatste laag finish blanke lak afwerken.
Zelfde effect als je waterkringen in een tafel krijgt.
Eruit schuren is vaak de enige mogelijkheid.

Of even in het boekje kijken ''oma's weet raad'' :p

Groet, de Schilder.
 

tvdpid

Nieuw lid
9 jan 2018
22
0
Hoi iedereen,
Ik loop misschien een beetje vooruit op de zaak, maar ik denk dat ik goed nieuws heb!
Ik ben 30% waterstofperoxide gaan halen bij de apotheker en heb het eerst puur getest op de vlekken, met bitter weinig resultaat.
Mogelijk is het peroxide niet actief genoeg omdat het te geconcentreerd is. Een beetje hetzelfde als 98% zwavelzuur, dat minder gevaarlijk is dan bvb 30%.
Geïnspireerd door Tante Kaat die een brouwsel voorstelt om urinevlekken uit matrassen te laten verdwijnen, heb ik een cocktail gemaakt van water, natriumbicarbonaat, solarinezeep en een scheutje 30% waterstofperoxide.
Op het eerste zicht is er een zeer sterke verbetering te merken. Ik hoop dat deze zich nog verderzet ... :)
Groet,
Tom
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Klinkt goed! Hopelijk heb je er succes mee.

Ben ook wel benieuwd naar je instrumentbouw, we hebben daar weinig informatie over op het forum, zien dus graag wat topics met foto's en filmpjes:rolleyes:

Fons
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mogelijk is het peroxide niet actief genoeg omdat het te geconcentreerd is. Een beetje hetzelfde als 98% zwavelzuur, dat minder gevaarlijk is dan bvb 30%.

Dat lijkt me een hele gevaarlijke uitspraak. Geconcentreerd zwavelzuur (98% en hoger) is wel degelijk gevaarlijker dan 30%. Het is echter niet 'zuur', want om zuur te reageren moet het waterstofionen in oplossing kunnen laten gaan - daar heb je water voor nodig. Geconcentreerd zwavelzuur zal dus minder snel metalen oplossen (corroderen) dan een sterke waterige oplossing van dat zwavelzuur. Maar als je het op je huid krijgt a] vindt het genoeg vocht om heel snel heel zuur te worden, en b] reageert zwavelzuur ook als sterke oxidator, en levert in no time verschrikkelijke brandwonden. Voor een leuke demo van wat geconcentreerd zwavelzuur vermag, Google eens op zwavelzuur AND suiker (best in het Engels...). 30% waterstofperoxide is gewoon tig reactiever dan 10% of 3%. Wat wel kan is dat voor bepaalde substraten (zoals in dit geval die urine) er een andere reactie nodig is dan een simpele H2O2 oxidatie, vandaar dan dat jouw toevoegingen er wellicht een betere ontkleurder van maken. Maar ik geef je op een briefje dat het opvoeren van de concentratie waterstofperoxide in die cocktail de werkzaamheid verder zal doen toenemen...
 

tvdpid

Nieuw lid
9 jan 2018
22
0
Klinkt goed! Hopelijk heb je er succes mee.

Ben ook wel benieuwd naar je instrumentbouw, we hebben daar weinig informatie over op het forum, zien dus graag wat topics met foto's en filmpjes:rolleyes:

Fons

Alle vlekken zijn weg. Pure magie! :)

Wat je verlangen naar topics en filmpjes over muziekinstrumentenbouw betreft: Ik ben helaas niet zo actief de laatste tijd ... ik zou het wel anders willen :( ... je zal dus even op je honger moeten blijven.
Ik kan niet doorwerken en slechts af en toe ermee bezig kunnen zijn geeft me het gevoel van in de startblokken te staan en dat het verlossende startschot maar niet komt. Ken je dat? Misschien ook te omschrijven als "ngngngngngngngngngng!!!!" ;).

Hier ben ik gestrand: (dan heb je toch al een foto :p)
Dat is het kopje van een (bas) Viola da Gamba. Het is een Bacchus, naar een Gamba van Nicolas Bertand die in het bezit is van Wieland Kuijken.
Uiteraard nog niet klaar ...
IMG_20180112_154021.jpg

Groet,
Tom
 

tvdpid

Nieuw lid
9 jan 2018
22
0
Dat lijkt me een hele gevaarlijke uitspraak. Geconcentreerd zwavelzuur (98% en hoger) is wel degelijk gevaarlijker dan 30%. Het is echter niet 'zuur', want om zuur te reageren moet het waterstofionen in oplossing kunnen laten gaan - daar heb je water voor nodig. Geconcentreerd zwavelzuur zal dus minder snel metalen oplossen (corroderen) dan een sterke waterige oplossing van dat zwavelzuur. Maar als je het op je huid krijgt a] vindt het genoeg vocht om heel snel heel zuur te worden, en b] reageert zwavelzuur ook als sterke oxidator, en levert in no time verschrikkelijke brandwonden. Voor een leuke demo van wat geconcentreerd zwavelzuur vermag, Google eens op zwavelzuur AND suiker (best in het Engels...). 30% waterstofperoxide is gewoon tig reactiever dan 10% of 3%. Wat wel kan is dat voor bepaalde substraten (zoals in dit geval die urine) er een andere reactie nodig is dan een simpele H2O2 oxidatie, vandaar dan dat jouw toevoegingen er wellicht een betere ontkleurder van maken. Maar ik geef je op een briefje dat het opvoeren van de concentratie waterstofperoxide in die cocktail de werkzaamheid verder zal doen toenemen...

Je hebt gelijk Henk!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
;-)

Je noemt Wieland Kuijken. Heb je ook contact met die wereld / de betreffende personen, of refereer je alleen maar aan het instrument? (Gewoon nieuwsgierig, maar ik heb wel bewondering voor de familie Kuijken...)
 

tvdpid

Nieuw lid
9 jan 2018
22
0
;-)

Je noemt Wieland Kuijken. Heb je ook contact met die wereld / de betreffende personen, of refereer je alleen maar aan het instrument? (Gewoon nieuwsgierig, maar ik heb wel bewondering voor de familie Kuijken...)

Ik kreeg les gambabouw van Mich De Bruyn. Dat is de schoonzoon van Wieland. Dus ja, ik heb toegang tot die wereld.
Ik heb ooit de gamba van Wieland mogen bespelen. (Ben ook gambist) Wel speciaal om op 'hout' van 300 jaar oud te spelen...

Groet, Tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.