Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27
    oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015

Hobbel of schommelpaard?

Ik ben een hobbel / schommelpaard aan het maken voor het kindje van de dochter van mijn zus. Maar zoals gewoonlijk weer vergeten foto’s te maken, ik hoop dat e.a. toch duidelijk is, anders vraag maar? Of het een schommelpaard of een hobbelpaard wordt daar ben ik nog niet aan uit? Het verschil zit hem erin dat een schommelpaard op een staander staat wat d.m.v. twee gebogen ijzers die op de staander rusten, en aan de benen van het paard zijn vast gemaakt een voorwaartse beweging kan worden gemaakt. Een hobbelpaard heeft een houten rond gemaakt onderstel waar het paard op staat. Wat m.i. makkelijker te maken is

Voorbeeld van een schommelpaard en hobbelpaard
    Medium_laminated_rocking_horse__04672_hand-carved-horses_medium-rocky-laminated-rocking-horse.jpg10563629-vintage-hobbelpaard-op-wit-wordt-gea-soleerd.jpg

Ik heb het paard eerst op karton op ware grote getekend, de benen heb ik eerst gemaakt van 4 x 7 kepers die zitten met een halfhoutse verbinding in het lijf van het paard.
    1.jpg

Op de achterbenen heb ik voor de bil breder te maken een stuk keper gelijmd, en een plank erop gelijmd, die ik eerst passend rond heb gemaakt. Op de voorbenen heb ik op de knie een stukje gelijmd en de bovenkant wat breder gemaakt door er een stukje keper tegen te lijmen
    2.jpg
    2 x 2.jpg

De twee zijkanten van het lijf heb ik gemaakt door drie kepers op de hoge kant tegen elkaar te lijmen, en hier de vorm al in gemaakt. Daarna de halfhoutse verbinding voor de benen uit het lijf gekapt en gefreesd.
    Deze beide zijkanten de benen erin gelijmd, en vanmiddag de binnenkant van het lijf tegen een zijkant gelijmd, dat laten we maar drogen tot morgen.
    3.jpg6.jpg
    4.jpg
    5.jpg
    Groet Pel.
    Hout wirktj.

Dat wordt een prachtig stuk speelgoed Pel. Het schommelpaard is wel apart, had ik nog nooit gezien.
    Misschien moet je gaan voor het paard wat het hardst of het hoogst kan.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Als ik bij het schommelpaard de beugels recht hang, gaat die gegarandeerd het hoogste, dan gaat hij over de kop om, daarom staan de beugels allebei schuin naar binnen toe, dat hij niet hoger kan. Ik neig op het ogenblik toch om er een schommelpaard van te maken, ik heb nog mooi gedraaide eiken tafelpoten liggen daar zou ik het onderstel van kunnen maken, en een paar eiken plankjes. Alleen het ijzerwerk moet ik laten maken, ik denk dat rond 10 mm dik voldoende zal zijn?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Ik blijf het volgen. Vergeet de foto's niet.

Dat word ontzettend mooi. Ga je ook met andere kleuren hout werken voor het contrast?

En ik ben wel benieuwd hoe je alles zo mooi vorm geeft. Dat is allemaal handwerk neem ik aan?

Mooi werkstuk Pel! Zullen ze blij mee zijn! Een hobbel paard is leuk(er) omdat je daarmee de kamer door kunt banjeren..

Groeten Hans

Dat wordt een heel werkstuk. Het ziet er mooi uit. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jelmer Bekijk Berichten
    Dat word ontzettend mooi. Ga je ook met andere kleuren hout werken voor het contrast?

En ik ben wel benieuwd hoe je alles zo mooi vorm geeft. Dat is allemaal handwerk neem ik aan?
    Die vorm heb ik er op het oog in gemaakt met schaven en schuren, daar kun je geen machines voor gebruiken om dat het allemaal rondingen zijn.
    Het is de bedoeling dat het gebroken wit geschilderd wordt, omdat het maar gewoon uit vurenhout is gemaakt, wat toch relatief zacht is, moet ik het wel schilderen. Dan kan ik ook de neus en de lippen een kleur geven, ik heb voor de manen en de staart paardenhaar gekocht dat doe ik er op het laatst op als hij geschilderd is.

Groet Pel.
    Laatst gewijzigd door Pel; 09-01-18 om 22:22.
    Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Nou Pel, dan weet ik vanaf nu het verschil tussen een hobbelpaard en een schommelpaard. Maar ik ben al onder de indruk van je vorderingen. Wordt vast heel mooi en een waardevol geschenk. Wordt gevolgd.

Mooi hoor! De voorbeelden zien er gaaf uit, zo te zien wordt je eigen versie ook heel gaaf.

Forum Rechten