Hobbel of schommelpaard?

P

Pel

Guest
Ik ben een hobbel / schommelpaard aan het maken voor het kindje van de dochter van mijn zus. Maar zoals gewoonlijk weer vergeten foto’s te maken, ik hoop dat e.a. toch duidelijk is, anders vraag maar? Of het een schommelpaard of een hobbelpaard wordt daar ben ik nog niet aan uit? Het verschil zit hem erin dat een schommelpaard op een staander staat wat d.m.v. twee gebogen ijzers die op de staander rusten, en aan de benen van het paard zijn vast gemaakt een voorwaartse beweging kan worden gemaakt. Een hobbelpaard heeft een houten rond gemaakt onderstel waar het paard op staat. Wat m.i. makkelijker te maken is

Voorbeeld van een schommelpaard en hobbelpaard
Medium_laminated_rocking_horse__04672_hand-carved-horses_medium-rocky-laminated-rocking-horse.jpg10563629-vintage-hobbelpaard-op-wit-wordt-gea-soleerd.jpg

Ik heb het paard eerst op karton op ware grote getekend, de benen heb ik eerst gemaakt van 4 x 7 kepers die zitten met een halfhoutse verbinding in het lijf van het paard.
1.jpg

Op de achterbenen heb ik voor de bil breder te maken een stuk keper gelijmd, en een plank erop gelijmd, die ik eerst passend rond heb gemaakt. Op de voorbenen heb ik op de knie een stukje gelijmd en de bovenkant wat breder gemaakt door er een stukje keper tegen te lijmen
2.jpg
2 x 2.jpg

De twee zijkanten van het lijf heb ik gemaakt door drie kepers op de hoge kant tegen elkaar te lijmen, en hier de vorm al in gemaakt. Daarna de halfhoutse verbinding voor de benen uit het lijf gekapt en gefreesd.
Deze beide zijkanten de benen erin gelijmd, en vanmiddag de binnenkant van het lijf tegen een zijkant gelijmd, dat laten we maar drogen tot morgen.
3.jpg6.jpg
4.jpg
5.jpg
Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Als ik bij het schommelpaard de beugels recht hang, gaat die gegarandeerd het hoogste, dan gaat hij over de kop om, daarom staan de beugels allebei schuin naar binnen toe, dat hij niet hoger kan. Ik neig op het ogenblik toch om er een schommelpaard van te maken, ik heb nog mooi gedraaide eiken tafelpoten liggen daar zou ik het onderstel van kunnen maken, en een paar eiken plankjes. Alleen het ijzerwerk moet ik laten maken, ik denk dat rond 10 mm dik voldoende zal zijn?

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat word ontzettend mooi. Ga je ook met andere kleuren hout werken voor het contrast?

En ik ben wel benieuwd hoe je alles zo mooi vorm geeft. Dat is allemaal handwerk neem ik aan?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Mooi werkstuk Pel! Zullen ze blij mee zijn! Een hobbel paard is leuk(er) omdat je daarmee de kamer door kunt banjeren..


Groeten Hans
 
P

Pel

Guest
Dat word ontzettend mooi. Ga je ook met andere kleuren hout werken voor het contrast?

En ik ben wel benieuwd hoe je alles zo mooi vorm geeft. Dat is allemaal handwerk neem ik aan?

Die vorm heb ik er op het oog in gemaakt met schaven en schuren, daar kun je geen machines voor gebruiken om dat het allemaal rondingen zijn.
Het is de bedoeling dat het gebroken wit geschilderd wordt, omdat het maar gewoon uit vurenhout is gemaakt, wat toch relatief zacht is, moet ik het wel schilderen. Dan kan ik ook de neus en de lippen een kleur geven, ik heb voor de manen en de staart paardenhaar gekocht dat doe ik er op het laatst op als hij geschilderd is.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Nou Pel, dan weet ik vanaf nu het verschil tussen een hobbelpaard en een schommelpaard. Maar ik ben al onder de indruk van je vorderingen. Wordt vast heel mooi en een waardevol geschenk. Wordt gevolgd.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Mooi hoor! De voorbeelden zien er gaaf uit, zo te zien wordt je eigen versie ook heel gaaf.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een prachtig project Pel.
Ik blijf het volgen en nog veel succes met wat je moet uitvoeren.
Groetjes Didier Sirjacobs.
 
P

Pel

Guest
De andere kant erop gelijmd vanmiddag, omdat ik het paard van een foto maak zijn de verhoudingen een globale inschatting. Nu zit ik met het volgende probleem, de hoogte van de staander die er tussen komt te staan waar de benen aan vast worden gemaakt. Het paardje is 60 cm schoft hoogte, de benen zijn 40 cm lang, als ik de foto van het schommelpaard bekijk, zie ik dat de plank waar de benen op vast zitten, ongeveer in de midden zit tot de bovenste plank. Als ik de staanders 40 cm hoog maak dan zit ik denk ik niet slecht, daar komt nog een grondplank en een dwars plankje bij, ik kan met de zwenkijzers ook nog korter of langer gaan?

Groet Pel.

7.jpg

8.jpg

9.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Vanmiddag, het hoofd er passend op gemaakt, heb het met schroeven vast gezet, ik ga het later met montagekit vast zetten. Ook de ogen er passend in gemaakt, deze kunnen er ook weer uit als ik het ga schilderen, maar ik wou zien of het paardje ook een vriendelijk uiterlijk heeft, en dat valt me enigzins reuze mee. Ik ga het eerst een keer in de primer zetten, en dan ga ik aan het eiken onderstel beginnen.

Groet Pel.

10.jpg

11.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Netjes hoor. Mooi model!

Weet je al of je er een hobbel of schommelpaard van gaat maken?
Of hou je ons in spanning :)
 
P

Pel

Guest
Ik ga er een schommelpaard van maken, het voordeel daarvan is dat die beter op zijn plaats blijft staan, met een hobbelpaard banjeren ze door de hele kamer.;)

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Ik doe het op mijn gemak Jelmer, vanuit de rolstoel werken met zo'n paardje is toch een heel gesjouw, je zit vaak boven je macht te tillen met zo'n ding. Ik moet hem nog een beetje finetune de oneffenheden glad maken en schuren, dan kan de grondverf erop.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.