Eiken Boomstam tafel

GerlofGroen

Actieve deelnemer
5 jan 2014
36
0
Grou
Ik haalde vorige week hout bij de houthandel en die gaf als tip voor het vullen van de noesten en spleten om er wiggen in te slaan. Hij liet vervolgens zien hoe die het deed en wat het resultaat was. Zaagde dunne wiggen van eiken en drukte deze met de scherpe kant in de lijm en sloeg deze in de noesten na uitharden lijm afzagen en vervolgens met de bandschuurmachine glad schuren. Mooi resultaat. Zelf deed ik het altijd met epoxy, maar is lastig op kleur te brengen en vond resultaat van de houthandel met wiggen veel natuurlijker.

Vraag over de lijmklemmen: zou je een detail foto van de schroefdraad kunnen toevoegen. Ben aardig enthousiast geraakt over de klemmen en denk erover om in plaats van een set lijmklemmen van Ecotools 1500mm deze ook te gaan maken.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
@bsc, ik heb nog geen koper voor de tafel, maar uit ervaring laat dat nooit echt lang op zich wachten.

@GerlofGroen, de schroefdraad is gewoon de zelfde draad die ook de normale fittingen van de koppelingen van een gaspijp hebben.
 
Laatst bewerkt:

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ondertussen de pijp gevonden bij de lokale verwarming boer, 8x 3/4 pijp van 150 cm lang plus schroefdraad snijden voor 100 euro.

.


Toevallig vorige week 8 buizen van 150cm gezaagd en draad gesneden..
Wel jammer dat de buizen afgeven, daar heb ik zelf nog geen last van gehad maar gebruik ook voornamelijk gegalvaniseerde buis.

De tafel ziet er ieder geval erg mooi uit. Al enig idee waar je hem mee gaat afwerken? Skylt 2k misschien?
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
En dan is het ineens een tafel, vandaag even het blad op de poten gelegd zodat ik mijn werktafel weer vrij heb.

Blad is 220 cm x 100cm, de kopse kant heb ik nog niet afgezaagd om eventuele beschadigingen te voorkomen.

Al met al denk ik dat het aardig gelukt is om mijn eerste boomstamtafel te maken met de middelen die ik tot mijn beschikking
had, de planken waren in het begin vrij krom en scheluw.

Ook nog even de knoesten aan de onderzijde dicht geplakt en morgen ga ik de epoxy gieten, de afwerking laat ik aan de klant.

20180122_123050.jpg

20180122_123036.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Mooi geworden hoor. Persoonlijk zou ik de poten nog iets naar binnen zetten. Dan is de overbrugging wat minder en kan je eventueel ook makkelijker met een stoel aan de kopse kant van de tafel zitten.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Mooi geworden hoor. Persoonlijk zou ik de poten nog iets naar binnen zetten. Dan is de overbrugging wat minder en kan je eventueel ook makkelijker met een stoel aan de kopse kant van de tafel zitten.

De poten zitten nog los, doe ik altijd zo, ik laat de klant beslissen waar de poten komen.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Dat epoxy gieten ben ik ook benieuwd naar, heb ik nog nooit eerder gedaan, ik wilde het vandaag doen maar was de keukenweegschaal vergeten en heb eerst maar de de HM2 even goed nagezien en alles bij elkaar gezocht. Deze staar er nu ook tip top bij wanneer een nieuwe eigenaar zich aanbied.

voor het hout is hier 300 meter verderop een goedkoop adres, die heeft Padoek, essen, beuken, eik, enz enz voor zeer aantrekkelijke prijzen.

Ik kan proberen of we zondag daar langs kunnen om te kijken, misschien heeft hij wel mooi hout voor je snijplanken voor een goede prijs.
 
Laatst bewerkt:

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik heb nu een aantal keer epoxy gegoten. Ben onlangs nog naar een workshop geweest bij mrboat.nl maar tot op heden ben ik
niet tevreden. Misschien leg ik de lat te hoog, maar ik mis wel ervaring.

Als het mogelijk is om hout in te kopen voor een goede prijs, dan zou dat fantastisch zijn.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik heb nu een aantal keer epoxy gegoten. Ben onlangs nog naar een workshop geweest bij mrboat.nl maar tot op heden ben ik
niet tevreden. Misschien leg ik de lat te hoog, maar ik mis wel ervaring.

Als het mogelijk is om hout in te kopen voor een goede prijs, dan zou dat fantastisch zijn.

Ik ga van de week even contact met hem opnemen of we zondag langs kunnen komen, hij is normaal ook alleen op afspraak aanwezig.

Het epoxy gieten is voor mij alleen de knoesten opvullen, het hele blad waag ik me niet aan.
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Afgelopen week de knoesten gevuld met epoxy, viel niet tegen maar ging meer in de knoesten als ik verwachte.

20180123_120251.jpg

Vandaag alles weer geschuurd, hopend dat de vlekken niet in het hout getrokken waren maar dit was niet het geval,
alles liet zich goed weg schuren met als uitkomst een geslaagd tafelblad.

En dan vergeet je gewoon om er een foto van te maken, maar ga ik morgen nog wel even doen .


En nu de grote vraag, waar ga ik het blad mee behandelen, olie, wax of lak dus alle ideeën en how to's zijn welkom.
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Volgende keer pasteuze epoxy proberen van polypox (vergelijkbaar met pindakaas strucutuur/dikte) dat trekt niet zo diep in het hout en breng je met een plamuur mes aan

mooie tafel trouwens !, complimenten !
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Skylt is idd het beste als je een natuurlijke finish wilt hebben, maar dit help niet om de grote gaten te pakken, mijn comment over pasteuze epoxy is enkel gerelateerd aan de gaten; deze epoxy is van nature ook iet wat wittig wat goed helpt bij eiken. voor mahonie bijvoorbeeld zul je de epoxy moeten aanmengen met een pigment
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.