Eiken Boomstam tafel

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik leg de beide delen tegen elkaar aan, maar zoals je ziet, zit er op sommige plekken ruimte tussen.
DSCN2623.jpg

Ik heb dan wel geleiderails, maar ik heb bij deze delen 3 stuks nodig. Het hout is 3.70 lang. Jij zou het af kunnen met een recht stuk multiplex oid als geleiding. Ik leg de geleiding zo, dat als ik zaag, van beide delen een stukje afzaag.
DSCN2625.jpg
DSCN2624.jpg

Zet wel beide delen onderling aan elkaar vast aan de onderkant met een stuk hout. Zo kunnen beide delen niet van elkaar schuiven als je zaagt. Zet de zaag zo diep, dat je net door de delen zaagt, maar het tijdelijke houtje niet doorzaagt :)
DSCN2627.jpg

En daarna.. zagen maar. Geheid succes en strakke lijmnaad.

DSCN2628.jpg
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Ik ben wel benieuwd naar de vochtigheid van het hout. Is het al helemaal teruggedroogd? Op de site van de houthandelaar wordt dat niks over vermeld.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Naar mijn mening had je dat bedrag wat je aan de zaagtafel hebt besteedt beter uitgegeven aan een goede occasie combinatie (bijvoorbeeld Robland). Dan had je een zaagtafel met rolwagen en een behoorlijke vlak/vandiktebank (en verticale freesmachine en langgatboor). Die Scheppach is op zich geen slechte schaafbank, maar absoluut niet toereikend voor zulk een klus.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
@Mathieu, de scheppach gaat ook binnenkort vervangen worden voor een Hammer A26 of A31, ben er al over in gesprek en ga volgende week even langs in Barneveld.

Een zaag met rolwagen heb ik bewust niet gekozen, heb er de ruimte niet voor. En Robland en/of combinatie machines heb ik geen interesse in.

De HM2 is er hier wel 1 op 400 volt, Eiken balken van 6cm x 23cm x 3m slikt het vandikte deel met gemak op, het vlakken schiet er bij in door het lompe gewicht van de balken samen met de korte tafel.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ondertussen het advies van Jelmer opgevolgd en nu heb ik perfecte lijmnaden, ook zijn mijn bestelde pijp klemmen binnen en de buizen zijn
van de juiste draad voorzien.

Voor de naden heb ik dan toch maar besloten om een Festool ts55 met 2 x 140 cm rails te kopen, iets wat al lang op mijn verlanglijstje stond, deze had geen moeite met het "panterblad" wat ik er bijgenomen heb met de eiken planken, maar dat weten de meeste hier wel.

Helaas geen tijd gehad om foto's te maken behalve deze van mijn Scheppach invalzaag om deze te koop aan te bieden, zie het draadje "marktplein" als je interesse mocht hebben.

20180112_125249.jpg

Morgen de pijpklemmen in elkaar schroeven en dan kan het lijmen beginnen.

De volgende stap is het vullen van de scheurtjes en de knoesten, ook dit heb ik nog nooit gedaan
dus alle tips zijn welkom, b.v waar de goede kopen waar op te letten, veilig ermee werken e.d

wordt vervolgd,
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Mooi dat het gelukt is met de lijmnaden. Ook een mooi excuus om verantwoord nieuw gereedschap te kopen :)

Als je slim bent, lijm je niet het hele blad in één keer, maar per 2 stuks. Zo hou je meer tijd en controle over het lijmen.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Vandaag even een bak custom eiken Domino's gemaakt, 10 mm x 32 mm (maximale breedte) en de pijpklemmen in elkaar gezet,
Nu hebben ze de pijp geleverd in de rode menie kleur, dit geeft natuurlijk lekker af, dus dat wordt schuren.

20180113_113120.jpg

Morgen lijmen, en even goed opruimen.

wordt vervolgd,
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Vandaag even de afgevende rode buizen matzwart spuiten, ziet er beter uit met de groene klemmen en ze geven niet meer af.

De pijpklemmen hier besteld, https://www.fine-tools.com/pipeclamp.html en binnen 2 dagen in huis. De prijs is daar een stuk beter als de welbekende rode klemmen. Dus doe je voordeel hiermee.

20180114_104222.jpg

En nog beter, de kwaliteit is gewoon zeer goed.

20180114_104229.jpg
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Van het verder spuiten van de buizen kwam het gisteren niet meer, dus moet het nog maar even met de afgevende buizen in
de klemmen gezet worden.

Hier ga ik voor het eerst een beperking tegenkomen van mijn niet heel grote werkplaats en dat is dat ik nu even niets anders kan ondernemen.

De eerste planken in de klemmen,

20180115_124342.jpg

en dan maar lekker vroeg naar huis, om uit te zoeken waarmee ik de knoesten het beste mee kan gaan vullen.

Morgen de rest lijmen en even uitzoeken of het beter is om er stalen profielen in te frezen aan de onderkant
of dat de poten alleen genoeg zijn.

Tips zijn natuurlijk zoals altijd welkom.

word vervolgd,
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Wat voor poten heb je? Als het stalen poten zijn met een stalen plaat aan de bovenkant, dan moet dat genoeg zijn. Extra versteviging in de vorm van stalen profielen lijken mij dan ook overbodig. Let er wel op dat de gaten in het staal, waar je het blad vast zet, slobgaten zijn, zodat het blad nog kan werken.

De foto in je laatste bericht kan ik niet zien trouwens.

En wat voor buizen heb je gebruikt voor de klemmen? Het lijken me stevige klemmen voor een leuke prijs. Wat was je totaal kwijt aan materiaal voor de klemmen als ik vragen mag?
 

Stef van Rooijen

Actieve deelnemer
24 okt 2017
43
1
Mooie tekening in het hout. Is je hout voldoende gedroogd? Ben nu zelf met een essenhouten tafel bezig. Helaas wat het vochtpercentage nog 14 % dus eerst maar een paar weken de huiskamer in. Had wel 3 jaar droog buiten gelegen. Ben benieuwd hoe je ze gaat klemmen met die zelfkanten. Succes.

Groet Stef
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja hoor, de tox-lijm volstaat prima
onze tafel is er ook mee gedaan en staat al een langere tijd (en bestaat uit veel meer houtjes) 6cm dik
niks geen schroeven of domino, alleen lijm
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
@ Jelmer, voor de 8 klemmen 110.00 euro incl verzenden en voor 8 buizen van 1.5m plus draad snijden 100.00 euro.

De buizen gewoon bij een lokale verwarming boer gehaald, ik had 3 offertes variërend van 100 tot 149 euro, dus een
beetje rondbellen is wel handig.
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Vandaag het blad uit de klemmen gehaald en ben er best tevreden mee, je ziet wel nog in de 2 buitenste
planken een kleine imperfectie in de naden, dat bij de volgende tafel toch even beter moet.

Het blad is er gelukkig compleet vlak uit de klemmen gekomen, iets waar ik niet helemaal op gerekend had.

20180118_120812.jpg

Al met al is het maken van het blad niet tegengevallen en heb ik er zeker weer wat bijgeleerd,
plus 2 handen vol met splinters, ook iets om bij na te denken om dat te voorkomen.

20180118_120845.jpg

Het vullen van de knoesten is de volgende taak, maar dat zal wel een giet epoxy gaan worden, wat ik overigens niet
in de bouwmarkt kon vinden.

Het behandelen van het blad geeft mij toch nog wat stof om over na te denken, b.v. waarmee en welke , olie of lak, alvast behandelen of wachten wat
degene wil die de tafel gaat kopen.

Tja wat is beter?

wordt weer vervolgd,
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.