Eiken Boomstam tafel

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Deze week begonnen met het maken van een eiken boomstamtafel, na lang zoeken naar een beetje redelijk geprijsd eiken,
kwam ik er achter dat de goedkoopste 1 km verderop van mijn werkplaats zit.

Voor een eiken schaaldeel van plus minus 3m x 24cm a 33 cm x 55 mm rekenen ze rond de 35 euro.


20180104_150808.jpg

Deze planken even over de scheppach HM2 duwen in je eentje viel even tegen maar uiteindelijk heb ik ze aardig vlak en op
de goede maat gekregen.

20180108_123532.jpg

daarna het deel met de schorskanten bewerkt en doormidden gezaagd met de harvey, eerst met de schuurmachine al het ruwe weg geschuurd
zodat het wat makkelijker over de zaagtafel glijd. Ook dit brede deel kost daar maar 35 euro en achteraf gezien had ik beter een aantal
van deze delen kunnen kiezen.

20180108_123522.jpg

Eenmaal door de midden alles weer over de vlakbank en daarna door de vandikte, en dan gebeurt het bijna onmogelijke, het riempje
van de aandrijving breekt in de laatste gang met de plank halverwege in de scheppach, resultaat snipe! in de afwerkingslaag grrrrrr.
Dus i.p.v. 4.5 cm wordt het blad nu maar 4.3 mm.

20180108_134256.jpg


Nu komt het lijmen en daar heb ik een vraag over, Kan dit gewoon met de tittenbond die we van Toxiq hebben?
of komt er een andere lijm bij kijken zoals een bruislijm ?

Nu maar wachten op de postbode voor mijn nieuwe aandrijf riempje dan kan ik weer verder.

wordt vervolgd,
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
De planken moeten nog even over de vlakbank om goed aan te sluiten maar dat gaat wel goed komen,
D3 lijm hebben we nog vol op dus die ga ik dan gebruiken.

Bedankt voor je antwoord.

En tja, de post nl is mijn aandrijf riempje kwijt en ze zullen er dan ook niets aan doen om deze te vinden.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Titebond kun je prima gebruiken als de lijmnaden goed sluiten. Ik heb dit ook gebruikt toen ik deze tafel maakte, blad is nog steeds in prima staat:) Het is met Titebond wel van belang om de overtollige lijm uit de naden na ongeveer een uurtje te verwijderen. Toen ik dat een dag later met een verfkrabber deed was het zo hard dat er houtsplintertjes mee uitscheurden.

Succes! Fons
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Dank je Fons, ik kan jou tafel nog wel herinneren, maar heb het net weer helemaal doorgelezen en heb er weer een aantal dingen van opgestoken.

Ik haal altijd na het lijmen een vochtige doek erbij om de lijm weg te halen, maar alle tips zijn welkom voor een ex steigerhout bouwer, die zich nu op
hardhout waagt.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Hi Skybiker, Mooie eiken delen heb je!

zoals athanor al aan heeft gegeven is een titebond lijm prima zolang de naden goed sluiten.
Ik zou er wel voor kiezen om de lijm Niet te verwijderen met een natte doek als deze nog nat is maar juist als het iets is aangedroogd weg krabben met een beitel of schraper.
Het kan namelijk makkelijk verdund met vocht in de cellen gaan zitten waardoor je na het lakken met bijv moosefarg of skylt witte vlekken krijgt.

Deze lijmresten zijn er natuurlijk wel uit te schuren maar je gaat dan snel kuiltjes schuren om het weg te krijgen! bij het gebruik van een breedbandschuurmachine heb je hier geen last van omdat je een dikte van het gehele oppervlakte af haalt.

Mvg wilco
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Kan dit gewoon met de tittenbond die we van Toxiq hebben?
of komt er een andere lijm bij kijken zoals een bruislijm ?

Ik zou deze 2 mengen.. kijken wat er gebeurt :p

Maar even serieus. Zoals zaagfabriek al zegt, de lijm niet verwijderen met een natte doek, omdat je de lijm dan verspreid, en problemen kan krijgen als je het gaat lakken. Ik heb het zelf ervaren, met plekken in de lak. En krijg die maar weer eens weg zonder alles kaal te schuren.

Zelf laat ik de lijm geheel opdrogen, en schuur het weg met een grove korrel. Of met een scherpe beitel "wegsnijden".
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Vannacht was het nieuwe riempje voor de Scheppach alsnog door de brievenbus gegooid en kon ik gelukkig
toch verder vandaag.

Alle balken zijn nu op een dikte van 45mm en 224 cm lang, iets overlengte zodat ik nog wat kan schuiven.
De kanten vlak maken voor het verlijmen valt niet mee als je dit alleen moet doen op de kleine Scheppach tafeltjes,
maar ik doe het gewoon beetje bij beetje om te oefenen, tja steigerhout kwam niet zo nauwkeurig dus dit is voor
mij een leerproces.

Ondertussen 8 stuks pijpklemmen in de bestelling en nu op zoek naar betaalbare pijp.

20180110_131342.jpg

20180110_131308.jpg
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Van der vleut bouwmaterialen in Best heeft goedkope stijgerpijp dunne diameter. Wellicht dat die past.
Ook goedkope steiger-koppelingen trouwens.

Kun je mij nog laten weten waar je het eiken haalt?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
De kanten vlak maken voor het verlijmen valt niet mee als je dit alleen moet doen op de kleine Scheppach tafeltjes,
maar ik doe het gewoon beetje bij beetje om te oefenen, tja steigerhout kwam niet zo nauwkeurig dus dit is voor
mij een leerproces.

Kijk ook eens hier naar. Als je een invalzaag of eventueel een cirkelzaag hebt, is een strakke lijmnaad krijgen een fluitje van een cent. Dat werkt veel beter dan proberen met een ondermaatse vlakbank te werken.

https://www.woodworking.nl/showthread.php?23395-Eikenhouten-tafel
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
@ Jelmer,

Ik heb een scheppach invalzaag maar geen lange rails, de zaag vindt ik maar een waardeloos ding en heb er altijd scheve randen mee, zelfs met de rail die er bij zit, misschien nog eens een goed blad aan wagen maar als dat niet lukt gaat die de kliko in.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Een lange rechte lat of strook multiplex voldoet ook als geleiding.
Je kan altijs bij bijvoorbeeld ecotools een scherp zaagblad kopen en kijken hoe dat gaat. 90 procent van goed zagen hangt van een scherp zaagblad af.
En zelfs al zaag je de 2 delen onder een lichte hoek, omdat je ze tegelijk zaagt, past dit altijd naadloos tegen elkaar.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Een lange rechte lat of strook multiplex voldoet ook als geleiding.
Je kan altijs bij bijvoorbeeld ecotools een scherp zaagblad kopen en kijken hoe dat gaat. 90 procent van goed zagen hangt van een scherp zaagblad af.
En zelfs al zaag je de 2 delen onder een lichte hoek, omdat je ze tegelijk zaagt, past dit altijd naadloos tegen elkaar.

Ik ga het proberen, straks even een blad bestellen.

Lig je de planken strak tegen elkaar bij het doorzagen of hou je er iets ruimte tussen ?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Je kunt ze het best tegen elkaar leggen. Ik zal vanavond wel wat fotos maken voor je hoe ik het altijd doe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.