Iepen boomstamblad algemeen

Tomsen85

Nieuw lid
8 jan 2018
7
0
Hallo allemaal. Ik ben na veel googlen hier terecht gekomen en hoop dat hier mijn info wat bijgewerkt kan worden.

Ik heb een iepen schaaldeel van 250x100 8.5cm dik en deze wil ik bewerken tot tafelblad.

Volgens de verkoper is deze 1 jaar buiten gedroogd onder een afdak in de volle wind.

Omdat het blad niet zo duur was nam ik de gok dat deze droog genoeg zou zijn

Ik heb ook al stalen platen liggen tegen het evt werken van het blad(aan de onderkant vastschroeven) en hou ik mijn woonkamer vochtig dit met bakjes aan de verwarming.

De poten liggen ook al klaar.. dus ik dacht.. schuren en afwerken met epoxy (toch mooier dan aflakken) en klaar is Kees.. of zie ik dit verkeerd?

Het blad ligt nog buiten onder een afdak


Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Grt tom
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ligt er een beetje aan hoe het blad uit de stam komt - als de kern er precies in het midden in zit en je hebt veel geluk, dan kan het misschien lukken, en loopt het blad straks van het midden naar beide kanten licht af.

Als je pech hebt, trekt hij mooi krom. Daar zijn hier veel draadjes over geweest, zoek eens wat op!

Maar:

hout droogt in 2 fasen:

- eerst het vocht tussen de cellen. De vervorming valt dan reuze mee
- dan het vocht in de cellen. De vervorming is dan een stuk groter.

Dus het laatste kleine stukje kan best meer vervorming met zich mee brengen. Als je trouwens de werking met stalen balken probeert tegen te houden, zal het hout denken 'nou lekker dan' en vervolgens barsten (buigen of barsten is het spreekwoord).

Ik zou eerst je vrouw eens lief aankijken het het blad een maand of 6 in de woonkamer neerzetten. Voor die tijd even op de weegschaal, na die tijd nog eens, 2 weken wachten en nog eens wegen. Gaat er nog steeds gewicht af, is het blad nog niet zo droog als jouw woonkamer.
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Tom,
dat blad gaat nog verre van droog genoeg zijn...
Als je het blad wil stabiliseren zou ik daar toch mee wachten tot het nog veel droger is.
Komt wel iets meer bij kijken dan gewoon wat metaal opvijzen.
Of je kant het ergens kunstmatig laten drogen?

De kans dat zo een blad gaat trekken, is groter dan dat het recht blijft. Zelfs al zet je bakjes water in de woning...
Bijna in elk huis is de luchtvochtigheid veel te laat in de winter. Zeker met vloerverwarming.

Succes alvast
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Zet het ergens in huis rechtop en kijk er 2 jaar niet naar. Daarna vlakken, aan beide zijden dezelfde afwerking en poten eronder.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou er brandhout van maken als je dit wil doen

het blad is verre van droog genoeg
als je het zo vast gaat zetten dat het niet kan vervormen gaat het elders mis, het moet kunnen werken
daarna opsluiten met epoxy (dampdicht) is ook geen geweldig idee (verre van) zo kan de rest van het vocht er nooit uit, goed recept om het hout verder te laten rotten (onder de epoxy)
 

tuoh

Oud hout
Eén jaar aan de wind gedroogd wil zeggen dat het hout in het beste geval rond de 18% zit, de kern zal nog heel wat hoger scoren. Voor binnenshuis heb je hout nodig met een max vochtgehalte van 10% wil je niet geconfronteerd worden met krimpend hout.
Dit wil zeggen dat je stuk hout minimaal 8% te nat is voor binnengebruik, dit wil ook zeggen dat je moet rekening houden met een krimp van minimaal 16 à 20mm bij een schaalbreedte van 1m.

Los van die krimp ga je tijdens het geforceerd drogen binnen te maken krijgen met vervorming (hol of bol trekken, en, of, scheluw trekken) en scheurende uiteinden.

Er zijn veel misvattingen over hoe droog een stuk hout inu eigenlijk is. Eén vuistregel hier, winddroog hout kan nooit lager dan rond de 17% komen, de rest moet binnen gebeuren of in de droogkamer.
KD, (=kunstmatig gedroogd) nog zo een term die in feite niks zegt over het vochtgehalte, het vochtpercentage kan van alles zijn, gaande van 17% tot 8%.

Als er enkel "KD" vermeld word mag je er meestal van uitgaan dat het hout terug gedroogd is naar 17%. Diverse houtzagerijen drogen vers gezaagd hout naar deze waarde omdat het hout dan veel sneller kan verkocht worden. Om aan de lucht gedroogd hout naar deze waarde te krijgen zijn afhankelijk van de dikte meerdere jaren nodig, dan is de voorraad nat hout voor de zagerij gedurende die jaren gewoon een berg dood kapitaal.

Ik zou dus nog eens goed nadenken over dat tafelblad alvorens er mee aan de slag te gaan, zonde van het hout als je er na een paar jaar de zaag moet inzetten om brandhout van te maken.

Ps: hout mag pas in de epoxy gezet worden als het houtvochtgehalte lager is dan 12%!!!!!
 
Laatst bewerkt:

Tomsen85

Nieuw lid
8 jan 2018
7
0
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik ga het blad dan niet in de epoxy zetten zodat het verder kan drogen, en laat de stalen platen dan maar in de schuur liggen voor even.. En neem de gok maar.. zo duur was het blad niet.

Een weegschaal gaat m niet worden omdat het blad niet te tillen is(ongeveer 125 kilo)

ik heb ook al een salontafel van 10 cm dik..deze is ook wat gaan werken, wat ik niet heel erg vind.. geeft het wat persoonlijkheid.. als het maar niet te erg word, dan haal ik een droger blad maar dat zie ik over 2 jaar wel weer.(hobby dus niet erg)

Ik neem aan dat ik wel een blanke lak laag ter bescherming kan gebruiken op de bovenkant?

Grt Tom
 
Laatst bewerkt:

Tomsen85

Nieuw lid
8 jan 2018
7
0
Bij deze nog even een foto van het blad, ik vind jullie foto's ook leuk om te bekijken ��IMG-20171230-WA0018.jpg en de salontafel die wat is gaan werken 15155215036771429411414.jpg15155216391481849624308.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Als je het gaat lakken. Lak dan niet alleen de bovenkant, maar ook de onderkant. Anders gaat het kromtrekken. Waarschijnlijk heb je van de salontafel ook alleen de bovenkant gelakt.

Het is nu wel een grote gok met het hout wat je nu gaat gebruiken. Ik zou een vochtmeter kopen om meer duidelijkheid te krijgen. Kost je de kop niet.
 

Tomsen85

Nieuw lid
8 jan 2018
7
0
Beste Jelmer, je hebt helemaal gelijk, ik heb alleen de bovenkant gelakt, daarom ben ik hier om meer info te verkrijgen . Ik ga dit zeker meenemen en ook maar een vochtmeter aanschaffen..
 

Tomsen85

Nieuw lid
8 jan 2018
7
0
Hallo, het blad is 12 proc. Aan de buitenkant en naar het midden 14 tot 17 procent.. blad is al deels geschuurd heb er een foto bij geplaatst.. nog maar even aan de muur laten staan danIMG-20180120-WA0002.jpg heb het blad afgenomen met een vochtige doek om hem stofvrij te maken ( staat nu in me woonkamer)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.