buitenkeuken eikenhout deuren maken

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
beste mede houtbewerkers,

Ik ben een tijdje bezig met een buitenkeuken, waarvan het frame aardig opschiet (foto's gaan volgen haha, nu te donker). Alles wordt van gedroogd eiken gemaakt, omdat dit het beste bij het tuinhuis past, deze is ook volledig uit eiken opgetrokken. Er zijn overal dubbele wanden toegepast met daartussen isolatieplaten, dus werking (en klemmen van deurtjes) van het eiken zal wel meevallen ga ik vanuit. nu wil alleen het volgende, ik ben benieuwd hoe traditioneel de 'zichtbare planken' van de deurtjes bevestigd worden op een schoor frame, zie foto. Is het gebruikelijk om dit gewoon te nagelen of bestaan er ook mooiere/betere manieren?

Schermafbeelding 2018-01-08 om 17.20.06.jpgbuitenkeuken-eikenhout-kast.jpg buitenkeuken-eikenhout-kast.jpg dit idee bedoel ik.

groeten, Bas Wesselink
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
Schermafbeelding 2018-01-12 om 15.32.21.jpgSchermafbeelding 2018-01-12 om 15.29.32.jpgSchermafbeelding 2018-01-12 om 15.29.52.jpgSchermafbeelding 2018-01-12 om 15.38.30.jpg

dit zijn de tekeningen die ik zelf gemaakt heb als uitgangspunt. 40x90 frame en 24mm planken voor tussenwandjes/kastfronten. op de laatste foto heb ik de detailtekening van hoe zon 'deel' opgebouwd wordt adhv mijn logica. houd ik zo voldoende rekening met het werken van eiken? ik wilde sleuven van 12mm diepte frezen in de framebalken en bijbehorend 10 mm de planken infrezen zodat er aan alle kanten 2mm ruimte overblijft. is dit de juiste methode om iets dergelijks te maken? Aan de planken heb ik net zoals de voorbeeld foto sponningen gefreesd.

groeten, Bas
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Dit is natuurlijk een wat ouder bericht maar ik ben wel benieuwd naar hoe het geworden is!
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
89
Sterksel
ZIet er prachtig uit. Ik volg even voor het eindresultaat.

Ik vraag me bij dit soort projecten altijd af, bij gebrek aan een vlak en vandikte bank, hoe kan je voorkomen dat je met krom hout komt te zitten en weet je welke maten goed verkrijgbaar zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.