vers hout bewaren

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
Binnekort ga ik een aardig pak vers gezaagde beuk ontvangen. De bomen staan nog op stam op dit ogenblik (250 à 280 omtrek)

Mag ik deze al op "draaimaat" laten zagen of moet ik ze iets langer laten afkorten. t' Zou zonde zijn van hier een foutje te begaan.

En hoe bewaar ik mijn afgezaagde stukken?

Heb altijd met kleiner stukken gewerkt . Die bewaarde ik dan in een plastic zak goed afgesloten met een hoop zaagsel erin.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je de ruimte hebt en de mogelijkheden (kettingzaag) om ze zelf op maat te zagen, zou ik ze zeker lang laten. Dan kun je straks, als je er aan toe bent, aan de kopse kanten er een schijf afzagen met de barsten er in, en heb je daarna goed hout. Zorg dat ze gelijk iets van de bodem afliggen op wat resthout, dat zaagt zoveel gemakkelijker.
 
Zoals Jurriaan zegt lang laten, wel stapelen met latten er tussen, buiten droog opslaan (afdak) zo dat de wind daar tussen door kan waaien.
Reken er op dat bij het drogen van hout er sprake is van krimp, zo dat je iets dikker moet zager dan de uiteindelijke maat.
Kopen van de planken insmeren met parafine, houtlijm, of rest verf.

M.vr.gr. jan
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Oh, ik las dat hij het als stammen wilde bewaren. Als je beuken trouwens lang genoeg laat liggen, een jaar of 2, heb je kans dat er prachtig gekleurde schimmelculturen (slaap) in komen.

575_beuk1c_1.jpg
575_beuk2f_1.jpg

Dit beukenhout heeft 2 of 3 jaar op mijn oprit gelegen in een stuk van 120 cm lang (bij 80 diameter). Er stonden op de schors verschillende soorten paddestoelen, aan de kopse kanten waren natuurlijk ook barsten, maar binnenin was het hout precies goed.

Het is natuurlijk een spelletje: als je het te kort laat liggen, dan zit er geen tekening in. Als je het te lang laat liggen, is het hout een soort van spons geworden, en kun je er niets meer mee. En je ziet pas goed wat er in zit, als je het openzaagt....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.