Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 26
    oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mooi project Jelmer, is dat wel makkelijk te besturen, je moet op de punt blijven letten, en op de frees? Ik heb het filmpje van Mathias Wandel op gezocht om een idee te krijgen hoe e.a. werkt, nu is het me duidelijk.

Groet Pel.
    Laatst gewijzigd door Pel; 10-01-18 om 11:47.

Precies Pel. Je hoeft enkel de punt langs de letters te halen. En omdat ze uitgezaagd zijn, volgt dit automatisch zijn weg.

In het filmpje van matthias kan je dat goed zien.

Ik heb mijn andere puntfreesjes nagekeken, en ze zijn allemaal hetzelfde. Het uiterste puntje freest een vlak stukje.
    Ik heb nu op de site van ecotools gekeken, en die hebben een v-groef frees die geschikt is. Deze freest wel in een punt.

Deze binnenkort maar eens bestellen om uit te proberen. Ze hebben een 60 en 90 graden.
    Zo gezegd, zo gedaan. (2 maanden later ) maar het puntfreesje van ecotools heeft dus echt een puntje en geschikt voor het frezen van letters. Ik heb beide freesjes besteld, die van 60 en 90 graden. Ik heb onderstaande letters gefreesd met de 90 graden frees, en het ziet er strak uit moet ik zeggen.

DSCN2713.jpg

DSCN2714.jpg

DSCN2715.jpg

De letters zijn ook precies de helft van de grootte van het origineel. Goed geslaagd dus. Ik zat alleen wat te klooien met de diepte. Te ondiep, en de smalle lijntjes werden niet gefreesd, en te diep, dan werden de letters te dik. Maar eens goed is ingesteld, is het een kwestie van een kleine minuut om de letters te frezen.

Nu nog op zoek naar een betere figuurzaagmachine dan die ik nu heb om de rest van de letters uit te zagen. Ik heb nu alle hoofdletters uitgezaagd, maar mijn smalle zaagjes zijn gebroken, en hier schijnt nogal moeilijk aan zijn te komen. En bij de kleine letters heb ik dat wel nodig omdat het veel bochtwerk is.
    Laatst gewijzigd door jelmer; 17-03-18 om 08:20.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jelmer Bekijk Berichten
    ... Goed geslaagd dus......
    Jelmer, wat jammer! Ziet er leuk uit, maar je hebt mijn naam verkeerd gespeld. Het is 'Thymen', met een 'h' dus...

Groeten,

Thymen

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ziet er mooi uit jelmer.

Groet Pel.

Jelmer, wat jammer! Ziet er leuk uit, maar je hebt mijn naam verkeerd gespeld. Het is 'Thymen', met een 'h' dus...
    Haha ik zal het de volgende keer goed doen

Bedankt Pel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thymen Bekijk Berichten

Groeten,

Thymen
    't Hymen lijkt toepasselijker, voor zo'n eerste keer

Even terugkomend (na meer dan een jaar eindelijk weer wat tijd gevonden hiervoor) op mijn project met de pantograaf.

Ik heb nu voor mijn systainerlades een stuk tape op de voorkant met de naam van het stuk gereedschap wat daar staat. Maar dat kan uiteraard mooier.
    Ik maak gebruik van de pantograaf om nieuwe naambordjes te maken, en dat gaat er een stuk netter en overzichtelijker uitzien, al zeg ik het zelf

Ik heb inmiddels alle letter klaar. Dus hoofdletters en kleine letters. Dit was nog een heel karwei om te doen, en heb dit ook in gedeeltes gedaan. Wanneer ik er weer een keer zin in had, maakte ik er een stuk of 5. Ik ben ook nog de cijfers van plan om te maken, maar gelukkig zijn dat er maar 10

Er zijn nu een paar klaar van de ongeveer 30, maar dit is nu een fluitje van een cent.

Letters klaarleggen. Ik heb van elke letter maar 1 gemaakt, dus een keer letters verschuiven is dus noodzakelijk.
    Pantograaf (1).jpg

Pantograaf (2).jpg

Het te frezen plankje centreren
    Pantograaf (4).jpg

En frezen maar. De eerste gang
    Pantograaf (5).jpg

En de tweede gang na het verzetten van de letters
    Pantograaf (7).jpg

En een perfecte halve schaal copie van de letters.
    Pantograaf (8).jpg

En het resultaat tot zover
    Gemaakt op beukenhout wat ik 10mm dik heb gemaakt. De letters zijn 3 cm hoog
    Pantograaf (11).jpg

Zo netjes man, en nu beginnen opdrachten aan te nemen

Ziet er strak uit.

Gr Danny

Forum Rechten