Pantorouter / Pantograaf 3D

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Omdat ik al een hele tijd geïntrigeerd om letters en figuren te maken in hout op een makkelijke manier, ben ik al verschillende keren een pantograaf tegen gekomen op o.a YouTube.
Cnc is natuurlijk makkelijker, maar omdat ik daar totaal geen verstand van heb, en graag zelf wat mag omprutsen, heb ik me maar een pantograaf gebouwd. Geinspireerd door Matthias Wandel, die zoiets heeft gebouwd.
Ik heb zijn plannen niet gekocht, maar ik heb mijn eigen maten aangehouden. Het principe is doodsimpel, en erg makkelijk te maken. Ik heb het gemaakt van beukenhout. De frees is een dewalt frees van 900 watt, wat sterk genoeg is.

Ik heb het gemaakt, omdat ik het leuk vind om zoiets te maken, maar ook omdat ik voor toekomstige plannen dit goed kan gebruiken.

En omdat ik liever een plaatje upload dan typ.. hierbij wat foto's :)

DSCN2615.jpg

Pennetje of volger van de letters heb ik gemaakt van een stukje beukenhout, wat in een puntje is gevijld om het 3D effect te krijgen. Hoe dieper het pennetje in de letters gaat, hoe dieper de frees in het hout gaat. Ik heb op de foto een verkeerd freesje erin zitten. Er zit een recht freesje in, maar er hoort een puntvormig freesje in te zitten.
DSCN2618.jpg

Hier is te zien hoe het principe werkt. De letters worden de helft of een derde kleiner als ze gefreesd worden.
DSCN2621.jpg

Om het gelijk maar goed te doen, heb ik een goedkope figuurzaagmachine van dremel gekocht, en ben begonnen om het hele alfabet uit te zagen (hoofletters en kleine letters)
Ook ben ik nog van plan om de cijfers er gelijk maar achteraan te zagen.
Ik heb een leuk font uitgezocht in Word, en het,op de voor mij, goede grootte uitgeprint. Er mee rekening houdende dat de gefreesde letters dus kleiner worden. Daarna met lijm de letters op 15mm multiplex geplakt, en begonnen met zagen. Zoals je kan zien, ben ik bijna klaar met de hoofdletters. Al met al een uurtje werk. Dat viel me reuze mee. Ik ga de letters nog op een stukje hardboard lijmen, zodat ook de losse stukjes van sommige letters er bij geplakt kunnen worden.

DSCN2605.jpg
DSCN2606.jpg
DSCN2609.jpg


Ik heb nog geen foto's van de gefreesde letters. Maar ik heb al een paar gemaakt, en het ziet er erg goed en strak uit. Ik zal deze week wel wat uitprobeersels op de foto zetten.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Nee hoor. Het is echt bedriegelijk eenvoudig. Het wachten tot de lijm droog was duurde langer dan om de machine te zagen en in elkaar zetten.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een leuk project Jelmer! Voorheen vroegen we foto's ..... nu zou een filmpje van het werkende machien wel leuk zijn. Ga je de pantograaf alleen voor graveren gebruiken of ook voor verbindingen etc?

jaap
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik ga het alleen gebruiken voor graveren. Voor verbindingen is deze minder geschikt, omdat deze met name horizontaal werkt.
Ik heb vanavond wat letters gefreesd, maar ik vond de letters er niet mooi uitzien. Blijkt dat het puntfreesje niet in een punt freest. Het diepste punt van de letters word vlak, waardoor de aanzettingen van de letters er vreemd uitzien. Ik zal eens door mijn verzameling freesjes om te kijken of al mijn puntfreesjes dit euvel hebben. Anders zal ik bij ecotools een nieuw freesje bestellen.

Zodra alles goedwerkend is, kan ik proberen een filmpje te maken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb mijn andere puntfreesjes nagekeken, en ze zijn allemaal hetzelfde. Het uiterste puntje freest een vlak stukje.
Ik heb nu op de site van ecotools gekeken, en die hebben een v-groef frees die geschikt is. Deze freest wel in een punt.

Deze binnenkort maar eens bestellen om uit te proberen. Ze hebben een 60 en 90 graden.

https://www.ecotools.nl/hm-v-groeffrees-16-mm-90/
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Die ecotools frees gaat ook een vlakke bodem achterlaten. Je hebt een graveerfrees nodig. Ik geloof dat cmt ze in het programma heeft. Als je een echte v groef wil maken, moet de punt van de frees ook echt een punt zijn.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als ik me niet vergis, maakt het ecotools ook een punt. Daarom zit er een kleine uitsparing bij de punt. Maar mocht iemand er ervaring mee hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag .
 
P

Pel

Guest
Mooi project Jelmer, is dat wel makkelijk te besturen, je moet op de punt blijven letten, en op de frees? Ik heb het filmpje van Mathias Wandel op gezocht om een idee te krijgen hoe e.a. werkt, nu is het me duidelijk.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Precies Pel. Je hoeft enkel de punt langs de letters te halen. En omdat ze uitgezaagd zijn, volgt dit automatisch zijn weg.

In het filmpje van matthias kan je dat goed zien.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb mijn andere puntfreesjes nagekeken, en ze zijn allemaal hetzelfde. Het uiterste puntje freest een vlak stukje.
Ik heb nu op de site van ecotools gekeken, en die hebben een v-groef frees die geschikt is. Deze freest wel in een punt.

Deze binnenkort maar eens bestellen om uit te proberen. Ze hebben een 60 en 90 graden.

Zo gezegd, zo gedaan. (2 maanden later :) ) maar het puntfreesje van ecotools heeft dus echt een puntje en geschikt voor het frezen van letters. Ik heb beide freesjes besteld, die van 60 en 90 graden. Ik heb onderstaande letters gefreesd met de 90 graden frees, en het ziet er strak uit moet ik zeggen.

DSCN2713.jpg

DSCN2714.jpg

DSCN2715.jpg

De letters zijn ook precies de helft van de grootte van het origineel. Goed geslaagd dus. Ik zat alleen wat te klooien met de diepte. Te ondiep, en de smalle lijntjes werden niet gefreesd, en te diep, dan werden de letters te dik. Maar eens goed is ingesteld, is het een kwestie van een kleine minuut om de letters te frezen.

Nu nog op zoek naar een betere figuurzaagmachine dan die ik nu heb om de rest van de letters uit te zagen. Ik heb nu alle hoofdletters uitgezaagd, maar mijn smalle zaagjes zijn gebroken, en hier schijnt nogal moeilijk aan zijn te komen. En bij de kleine letters heb ik dat wel nodig omdat het veel bochtwerk is.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Even terugkomend (na meer dan een jaar eindelijk weer wat tijd gevonden hiervoor) op mijn project met de pantograaf.

Ik heb nu voor mijn systainerlades een stuk tape op de voorkant met de naam van het stuk gereedschap wat daar staat. Maar dat kan uiteraard mooier.
Ik maak gebruik van de pantograaf om nieuwe naambordjes te maken, en dat gaat er een stuk netter en overzichtelijker uitzien, al zeg ik het zelf :eek:

Ik heb inmiddels alle letter klaar. Dus hoofdletters en kleine letters. Dit was nog een heel karwei om te doen, en heb dit ook in gedeeltes gedaan. Wanneer ik er weer een keer zin in had, maakte ik er een stuk of 5. Ik ben ook nog de cijfers van plan om te maken, maar gelukkig zijn dat er maar 10 :rolleyes:

Er zijn nu een paar klaar van de ongeveer 30, maar dit is nu een fluitje van een cent.


Letters klaarleggen. Ik heb van elke letter maar 1 gemaakt, dus een keer letters verschuiven is dus noodzakelijk.
Pantograaf (1).jpg

Pantograaf (2).jpg


Het te frezen plankje centreren
Pantograaf (4).jpg

En frezen maar. De eerste gang
Pantograaf (5).jpg

En de tweede gang na het verzetten van de letters
Pantograaf (7).jpg

En een perfecte halve schaal copie van de letters.
Pantograaf (8).jpg


En het resultaat tot zover :D
Gemaakt op beukenhout wat ik 10mm dik heb gemaakt. De letters zijn 3 cm hoog
Pantograaf (11).jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.