Bierkratjes

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
950
Riemst
Onze roverheid wel maar die bij de oosterburen niet. Boven de 200 L per jaar moet je daar Biersteuer bezahlen, jawohl.

Destilleren is een ander verhaal. Dat mag niet en als je wel mag (vergunning) moet je dikke accijns betalen (heb je die roverheid weer).
Heb ik trouwens wel gedaan vroeger met een mislukte hoeveelheid pruimenwijn. Dat werd heerlijke slivovitch.
In België hoef je geen accijnzen te betalen op zelf gebouwen bier of eigen gemaakte wijn voor privé gebruik.
Eigen gebrouwen bier mag het huis niet verlaten. Je mag dus in principe je eigen brouwsel niet meenemen voor een degustatie of wedstrijd. Eigen gemaakte wijn mag wel naar wedstrijden. Stoken is al particulier sowieso verboden. Ik dacht dat de belangrijkste reden daarvoor het gevaar van slecht stoken was. Als je het proces niet goed beheerst krijg je giftige alcohol met alle gevolgen van dien.
 
P

Pel

Guest
Met het zelf stoken daar weten ze in Griekenland wel raad mee, daar is het een nationale sport raki stoken. Zelfs de minister van landbouw nodigde iemand op de TV uit, en zei dat hij meer als 300 liter raki gestookt had, en dat hij toch zeker moest komen proeven.

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.277
145
Enkhuizen
Bij Ali koop je tegenwoordig een compleet destilleerapparaat voor € 150.
Tja, en whisky is gewoon gedestilleerd bier!
 
P

Pel

Guest
Geen idee hoe dat kan. Toen ik ze plaatste zag ik ze wel. Nu alleen door de bijlage aan te klikken.
Ik weet niet hoe dit op te lossen. Wie wel?

Dat had ik een tijd geleden ook, toen ik ze plaatste zag ik ze, ging verder op de site en later zag ik ze niet meer. Ik heb ze er op nieuw op gezet toen ging het wel goed.

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.277
145
Enkhuizen
Dat had ik een tijd geleden ook, toen ik ze plaatste zag ik ze, ging verder op de site en later zag ik ze niet meer. Ik heb ze er op nieuw op gezet toen ging het wel goed.

Groet Pel.

Opnieuw erop gezet maar de 2e staat weer verkeerd.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Volgens mij kan het ook met een densitymeter dat is het zelfde principe als een accu weger meet eigenlijk het soortlijk gewicht(tegenwoordig soortelijke massa geloof ik )
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Supertof!
Ikzelf ben ook een fervente hobbybrouwer… samen met n goede vriend probeer ik elke maand een biertje te brouwen:eek:
ondertussen gebruiken we al een jaar de grainfather (u waarschijnlijk wel bekend:p) en hiermee brouwen wij meestal een lekker bittere ipa of een trippeltje…
onze grondstoffen kopen wij via de homebrewshop bij Niels, toffe kerel en veel producten in voorraad, goedkoper ook dan brouwland en brouwmarkt…

binnenkort gaan we ons eens wagen aan bottelen in zo'n soda keggs dat brengt minder (kuis)werk met zich mee…

groetjes christophe
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.817
883
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bij Ali koop je tegenwoordig een compleet destilleerapparaat voor € 150.
Tja, en whisky is gewoon gedestilleerd bier!

Nee - gedestilleerd bier is moutwijn. whisk(e)y wordt het pas door lageren in houten vaten ;-) Plus door het drogen van de mout boven rokende fikkies (schotse whisky dan)...

@Toxiq: Oh, en een refractometer is niet echt exact. En een hygrometer al helemaal niet. Voor een 'exacte' alcoholbepaling wordt een destillatie uitgevoerd. Overigens is die mate van exactheid voor een thuisbrouwer/wijnmaker ook niet echt nodig. Dat is wel relevant als je commercieel fermenteert en over die alcohol accijns moet betalen ;-)
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ga ik dit jaar misschien ook moeten doen, vorig jaar heb ik ook mijn "eigen" bier gebrouwen met een kit, "eigen" want met kant en klare mout. Dan kom je te weten dat praktisch al onze nationale bieren gemaakt worden met mout van dezelfde fabriek en dan nog met enkel Franse gerst.
Long story short- ik zit hier nu met een paar 100kgs biergerst van eigen teelt, niet Bio maar in 2de jaar conversie dus op een veld dat al 2 jaar onbehandeld is.
Analyse was goed, mag dienen om te brouwen. Ik ga daarmee proberen mij eigen mout te maken, maar het is natuurlijk veel te veel. Dus als er interesse is? Marktprijs is ongeveer 40 cent per kg en met een kg gerst doe je 6L bier.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.277
145
Enkhuizen
Ik ben benieuwd hoe je gaat mouten en wat het resultaat is.
Wat zitten er overal toch weer mooie diepere lagen achter het woodworkervernis.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooie combi van twee hobby's!
Kennissen van mij brouwen ook al jaren hun eigen bier, door hun succes de laatste tijd semi professioneel. Brouwerij de natte gijt.
Persoonlijk hou ik van een meer verweerde look van houten kratten, maar dat komt met de tijd vanzelf.

Laat ze smaken, proost!
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
542
56
Oostzaan
Leuk dat er meer woodworkers zijn die ook brouwen.
Brouw zelf ook al een aantal jaren.
Laatste half jaar brouw ik met een grainfather.

Proost.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
33ml is toch écht weinig hoor, zelfs voor een Tripel :).

Benchworks, er zit een retegoede moutbrander (én kleinschalige brouwer) in Bree: BOM, ofte Belgian Original Maltbakery. Hij is ook gecharmeerd door een 'bio-approach', dus misschien kan je eens contact opnemen? Niet alles komt uit Cargill ;) (die overigens niet leveren voor hun gekende buren iets verderop langs het kanaal, oh ironie).

Als gediplomeerde bierkenner - nee, echt, staatserkend diploma en al (*) - houd ik me natuurlijk aanbevolen om een en ander voor te proeven :). Dat kan, ter zijde, trouwens even goed met de mout op zich: ideale snack bij een frisse pint.

Jimbo.

(*) Lachen, dat. Opleidingscheques - en in theorie zelfs educatief verlof - op kosten van de staat om bier te gaan drinken met kameraden. Pas op, de opleiding an sich is niet te onderschatten, maar bon, het blijft toch een hobby, in weze.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Ziet er leuk uit! Zijn de kratjes ook stapelbaar? En hoe schiet je de nieten erin?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.