Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 5 van de 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 50 van de 60
    Weer een kleine update van het schommelende schaaltje.
    De verbindingsstaafjes zijn aangebracht aan één van de twee exemplaren.
    Ik moet zeggen dat dit geen simpele opdracht was om in beeld te brengen, waardoor ik niet zoveel foto's heb in het detail.
    Erst moest er een opening gezaagd worden in de beide zijkanten van de mal om het schaaltje te kunnen presenteren.
    Daarna de plaatsen bepalen op het grootste zicht waar de staafje moesten komen.
    Het geheel werd uit elkaar gehaalde en de gradaties hoe de boor gehouden moest worden was puur op het gevoel.

Hier wat sfeerbeelden na het boren van de gaten en de vergaring in mal zonder lijm.
    IMG_0834.jpgIMG_0833.jpgIMG_0838.jpgIMG_0829.jpgIMG_0830.jpg

Hier wat sfeerbeelden van het lijmen.
    IMG_0840.jpgIMG_0841.jpgIMG_0842.jpgIMG_0822.jpgIMG_0825.jpgIMG_0826.jpg

Hier het resultaat na de uitharding van de lijm bij één van de schommelende schaaltjes.
    Deze moet nu nog enkel wat opgezuiverd worden door de kleine uitkruipende lijmdeeltjes weg te snijden en wat fijn schuren.
    Daarna moet er de afwerkingslaag erop gezet worden.
    IMG_0847.jpgIMG_0846.jpgIMG_0844.jpg

En ja hoor, het staat perfect plat zonder enig tegengewicht in te steken in de aluminiumbuisjes.
    Toeval of niet, weet ik niet.
    IMG_0845.jpg

En u op naar tweede om volledig te boren en te vergaren.
    Hopelijk lukt dit ook allemaal.

Heel Mooi Didier!!!
    Schitterend hoe je alles uitlegt en in beeld brengt.
    Vakmanschap, Proficiat!!!

Prachtig Didier, Die 2e kan toch niet meer misgaan, zeker bij jou niet.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mooi kunstwerk Didier, voor mijn persoonlijke smaak zou ik de verhouding onderstel en schaal, de schaal groter hebben gemaakt. Dit doet uiteraard niets af aan de schoonheid van dit werkstuk.

Groet Pel.

Schitterend gemaakt!
    Je hebt wel erg veel geduld.
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Mooi kunstwerk Didier, voor mijn persoonlijke smaak zou ik de verhouding onderstel en schaal, de schaal groter hebben gemaakt. Dit doet uiteraard niets af aan de schoonheid van dit werkstuk.

Groet Pel.
    Ik begrijpt uw visie Pel, maar in de eerste plaats zou het niet mogelijk zijn om een grotere schaal erin te verwerken.
    Het gewicht zou hoger liggen en gaat hier voornamelijk om een evenwicht in te steken.
    Het complete stuk vergaard moet plat staan als je het in rusttoestand plaatst.
    Dit is hier wat op voorhand berekend geweest door mij.
    Maar een terechte opmerking waaruit geleerd kan worden hé.
    Waarschijnlijk is er niemand die deze factor in het achterhoofd heeft als je dit project ziet.

Dag Sirjacobs, mooi verslag van een intrigerend werkstuk! Ik vroeg mij af of de schommeldelen (ook) uit een (1) plank Acacia gedraaid zouden kunnen worden zodat je niet twee keer hoeft te monteren op de mdf referentie plaat, maar misschien blijkt nu wel dat ik de clou gemist of de plank misgeslagen.

Hartelijke groet, Hans

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wijk0983 Bekijk Berichten
    Dag Sirjacobs, mooi verslag van een intrigerend werkstuk! Ik vroeg mij af of de schommeldelen (ook) uit een (1) plank Acacia gedraaid zouden kunnen worden zodat je niet twee keer hoeft te monteren op de mdf referentie plaat, maar misschien blijkt nu wel dat ik de clou gemist of de plank misgeslagen.

Hartelijke groet, Hans
    Hans,
    Sowieso moeten de delen in twee worden gemaakt aangezien ik met centerpunt verplaatsingen zit.
    Voor de eerste binnendiameter zou dit van toepassing geweest kunnen zijn, maar de buitendiameter niet.
    Ik zit met een uiteinde van 20 mm diameter en een uiteinde van 30 mm.
    Daar wringt het schoentje en het leuke van het project.
    Op die manier hef ik geen zo'n groot stuk te hebben om het project te maken.
    Hopelijk begrijp je wat ik hier bedoel.
    Bekijk het onderdeeltje nog eens van mijn centerpunt verplaatsing.
    Ik vind het wel leuk dat je die vraagstelling hebt gedaan, Hans.
    Groetjes Sirjacobs Didier.

Het tweed schommelende schaaltje is ook klaar.
    Nu nog de afwerkingslaag, namelijk vernissen.
    IMG_0851.jpgIMG_0849.jpg

Forum Rechten