Het schommelende schaaltje.

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Weer een kleine update van het schommelende schaaltje.
De verbindingsstaafjes zijn aangebracht aan één van de twee exemplaren.
Ik moet zeggen dat dit geen simpele opdracht was om in beeld te brengen, waardoor ik niet zoveel foto's heb in het detail.
Erst moest er een opening gezaagd worden in de beide zijkanten van de mal om het schaaltje te kunnen presenteren.
Daarna de plaatsen bepalen op het grootste zicht waar de staafje moesten komen.
Het geheel werd uit elkaar gehaalde en de gradaties hoe de boor gehouden moest worden was puur op het gevoel.

Hier wat sfeerbeelden na het boren van de gaten en de vergaring in mal zonder lijm.
IMG_0834.jpgIMG_0833.jpgIMG_0838.jpgIMG_0829.jpgIMG_0830.jpg



Hier wat sfeerbeelden van het lijmen.
IMG_0840.jpgIMG_0841.jpgIMG_0842.jpgIMG_0822.jpgIMG_0825.jpgIMG_0826.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hier het resultaat na de uitharding van de lijm bij één van de schommelende schaaltjes.
Deze moet nu nog enkel wat opgezuiverd worden door de kleine uitkruipende lijmdeeltjes weg te snijden en wat fijn schuren.
Daarna moet er de afwerkingslaag erop gezet worden.
IMG_0847.jpgIMG_0846.jpgIMG_0844.jpg

En ja hoor, het staat perfect plat zonder enig tegengewicht in te steken in de aluminiumbuisjes.
Toeval of niet, weet ik niet.
IMG_0845.jpg

En u op naar tweede om volledig te boren en te vergaren.
Hopelijk lukt dit ook allemaal.
 

Chris D

Actieve deelnemer
27 nov 2014
63
18
Heel Mooi Didier!!!
Schitterend hoe je alles uitlegt en in beeld brengt.
Vakmanschap, Proficiat!!!
 
P

Pel

Guest
Mooi kunstwerk Didier, voor mijn persoonlijke smaak zou ik de verhouding onderstel en schaal, de schaal groter hebben gemaakt. Dit doet uiteraard niets af aan de schoonheid van dit werkstuk.

Groet Pel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi kunstwerk Didier, voor mijn persoonlijke smaak zou ik de verhouding onderstel en schaal, de schaal groter hebben gemaakt. Dit doet uiteraard niets af aan de schoonheid van dit werkstuk.

Groet Pel.

Ik begrijpt uw visie Pel, maar in de eerste plaats zou het niet mogelijk zijn om een grotere schaal erin te verwerken.
Het gewicht zou hoger liggen en gaat hier voornamelijk om een evenwicht in te steken.
Het complete stuk vergaard moet plat staan als je het in rusttoestand plaatst.
Dit is hier wat op voorhand berekend geweest door mij.
Maar een terechte opmerking waaruit geleerd kan worden hé.
Waarschijnlijk is er niemand die deze factor in het achterhoofd heeft als je dit project ziet.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Dag Sirjacobs, mooi verslag van een intrigerend werkstuk! Ik vroeg mij af of de schommeldelen (ook) uit een (1) plank Acacia gedraaid zouden kunnen worden zodat je niet twee keer hoeft te monteren op de mdf referentie plaat, maar misschien blijkt nu wel dat ik de clou gemist of de plank misgeslagen.

Hartelijke groet, Hans
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dag Sirjacobs, mooi verslag van een intrigerend werkstuk! Ik vroeg mij af of de schommeldelen (ook) uit een (1) plank Acacia gedraaid zouden kunnen worden zodat je niet twee keer hoeft te monteren op de mdf referentie plaat, maar misschien blijkt nu wel dat ik de clou gemist of de plank misgeslagen.

Hartelijke groet, Hans

Hans,
Sowieso moeten de delen in twee worden gemaakt aangezien ik met centerpunt verplaatsingen zit.
Voor de eerste binnendiameter zou dit van toepassing geweest kunnen zijn, maar de buitendiameter niet.
Ik zit met een uiteinde van 20 mm diameter en een uiteinde van 30 mm.
Daar wringt het schoentje en het leuke van het project.
Op die manier hef ik geen zo'n groot stuk te hebben om het project te maken.
Hopelijk begrijp je wat ik hier bedoel.
Bekijk het onderdeeltje nog eens van mijn centerpunt verplaatsing.
Ik vind het wel leuk dat je die vraagstelling hebt gedaan, Hans.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het tweed schommelende schaaltje is ook klaar.
Nu nog de afwerkingslaag, namelijk vernissen.
IMG_0851.jpgIMG_0849.jpg
 
P

Pel

Guest
Nu ze vanuit een ander stand gefotografeerd zijn vind ik ze prachtig Didier, en komen ze meer tot hun recht. Hoe langer ik er naar kijk, hoe meer ik begrijp hoe moeilijk het is om zoiets te maken, groot respect Didier.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
En ze zijn volledig afgewerkt met hun vernislagen erop.

Hier het eindresultaat van zo wat langs verschillende kanten gefotografeerd.

Schommelschaaltje nummer 1 uit acasia schommeldelen en een schaaltje beuk met slaap.
IMG_0853.jpgIMG_0854.jpgIMG_0855.jpgIMG_0856.jpgIMG_0857.jpg


Schommelschaaltje nummer 2 uit irokko schommeldelen en een schaaltje paardenkastanje.
IMG_0860.jpgIMG_0866.jpgIMG_0859.jpgIMG_0858.jpgIMG_0867.jpgIMG_0869.jpg

Nog eens de beiden bij elkaar.
IMG_0874.jpgIMG_0875.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Iedereen bedankt die deze topic heeft gevolgd en zijn mening gegeven heeft.
Nu ben ik weer klaar om een nieuw project uit te dokteren.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Geweldig eindresultaat, Ik heb weer genoten.
Jammer dat het geheel meteen recht staat. Heb je geen gebruik hoeven maken van lood in de holle buisjes. Ik vond dat juist heel slim bedacht.
Ik verheug me nu al op het volgende project.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.