Elektra Beckum hc 260 vandiktebank tafel uit het lood

dekock

Nieuw lid
8 apr 2012
3
0
Beste allemaal,

Gebruik al jaren met plezier mijn hc 260, maar onlangs draaide mijn vandiktebank tafel uit het lood. Bij nader onderzoek bleek dat de tandwielen waar de ketting over loopt helemaal afgesleten waren.
Ik dacht er te zijn met het vervangen van de wieltjes. Echter ik krijg de tafel niet meer parallel dus 1 van de 4 Assen blokkeert. Iemand tips om de tafel weer in het lood te krijgen. Tekening is bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • 43B1D0AA-1E7D-42E8-8089-487BFF7B89D9.jpg
    43B1D0AA-1E7D-42E8-8089-487BFF7B89D9.jpg
    24,1 KB · Weergaven: 97

Smans

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
97
13
Tilburg
Ik heb bij ook de tandwieltjes vervangen
Je moet eerst de ketting loshalen en de draadspindels dusdanig verdraaien dat de tafel weer " vlak" is
Nieuwe tandwieltjes monteren en dan de ketting terugplaatsen
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
180
68
Beste,
ik ga even dit oude topic naar boven halen.
Recent een EB hc260 tweedehands gekocht en helemaal opgekuist. Ik kreeg met de bestaande messen een goed schaafbeeld en het haaks schaven ging goed (afgesteld met het latje en de potloodstreepjes, echt super nauwkeuring gedaan - 4 keer opnieuw- om zeker te zijn dat ik niets mis deed). Ik gebruik de oude messen nog (omgedraaid, gelijk gehouden met de invoertafel lijken ze toch heel recht en nog scherp). Met het vandikteschaven gaat het telkens mis.
Er is een verschil tussen de dikte die er links en rechts uitkomt. Een latje dat rechts klemt onder de rollen, is links helemaal vrij. De rollen aandraaien geeft geen verbetering.
Ik heb heel het forum erop nagelezen en het lijkt dus dat ik de ketting zou moeten losmaken.
Is dat heel makkelijk te doen? Is er een schakeling van de ketting die makkelijk los te maken is zoals bij fietskettingen (MTB toch)?
Ik hoop dat ik het goed krijg, want ik heb er nu al 3 dagen aan verspild en krijg er stilletjes aan genoeg van.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Ja je hebt gelijk. Zelf heb ik dit probleem ook gehad toen ik mijn Inca helemaal uit elkaar gehad heb. En ja, je bent zo een dag of 3 aan het afstellen (prutsen).
Je moet de ketting losmaken. Daarna moet je alle vier de spindels zo verdraaien dat de vandiktetafel evenwijdig aan het aan en uitvoerblad zit (links/rechts en voor/achter). Er zijn verschillende oplossingen te verzinnen. Zelf ben ik begonnen door eerst grof af te stellen. Alle spindels helemaal tot het uiterste draaien en dat als een soort "0" punt te houden. Vervolgens heb ik het blad laten zakken door alle spindels evenveel slagen te geven. Daarna heb ik met een schuifmaat de afstand van de uitvoertafel tot de vandikte tafel op gemeten aan de zijkant vlak naast de schaafas aan beide zijde. Vervolgens het verschil er uit gedraaid door telkens de spindels aan één kant evenveel slagen te geven.

Je zou mogelijk ook een digitale gradenmeter kunnen gebruiken en hem kalibreren op de uitvoertafel en daarna de vandikte tafel goed draaien.

Als er nog maar weinig verschil in zit kan je ook één kant de beitelas wat laten zakken of liften (1/2 van het totale verschil per kant) en daarna de messen weer afstellen.


Nog een tip, als je eenmaal een behoorlijk goede afstelling heb kan je de ketting en de tanden markeren met een stift. Zo kan je gemakkelijk schakels en draaiingen tellen als je finetuned.
Gebruik als indicatie voor het verstellen de spoed van het schroefdraad. Zo weet je hoeveel mm verschil er in één/half/kwart draaiing zit.

Ik ben blij dat ik er vanaf ben...😅
Suc6
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
180
68
Ja je hebt gelijk. Zelf heb ik dit probleem ook gehad toen ik mijn Inca helemaal uit elkaar gehad heb. En ja, je bent zo een dag of 3 aan het afstellen (prutsen).
Je moet de ketting losmaken. Daarna moet je alle vier de spindels zo verdraaien dat de vandiktetafel evenwijdig aan het aan en uitvoerblad zit (links/rechts en voor/achter). Er zijn verschillende oplossingen te verzinnen. Zelf ben ik begonnen door eerst grof af te stellen. Alle spindels helemaal tot het uiterste draaien en dat als een soort "0" punt te houden. Vervolgens heb ik het blad laten zakken door alle spindels evenveel slagen te geven. Daarna heb ik met een schuifmaat de afstand van de uitvoertafel tot de vandikte tafel op gemeten aan de zijkant vlak naast de schaafas aan beide zijde. Vervolgens het verschil er uit gedraaid door telkens de spindels aan één kant evenveel slagen te geven.

Je zou mogelijk ook een digitale gradenmeter kunnen gebruiken en hem kalibreren op de uitvoertafel en daarna de vandikte tafel goed draaien.

Als er nog maar weinig verschil in zit kan je ook één kant de beitelas wat laten zakken of liften (1/2 van het totale verschil per kant) en daarna de messen weer afstellen.


Nog een tip, als je eenmaal een behoorlijk goede afstelling heb kan je de ketting en de tanden markeren met een stift. Zo kan je gemakkelijk schakels en draaiingen tellen als je finetuned.
Gebruik als indicatie voor het verstellen de spoed van het schroefdraad. Zo weet je hoeveel mm verschil er in één/half/kwart draaiing zit.

Ik ben blij dat ik er vanaf ben...😅
Suc6
Bedankt, hier kan ik weer mee verder!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.