kasten in populier multiplex

caduser86

Nieuw lid
5 jan 2018
4
1
Hallo allemaal,

Op zolder zijn we kamers aan het maken, waar dus ook kasten moeten komen.
In ons ontwerp komen echter de kasten in de langse richting van de houten balken te staan. Aan één zijde kan de hoge kast dan opgevangen worden door deze mee aan de muur te bevestigen, maar aan andere kant komen deze aan een gipskartonwand te staan en moeten ze dus volledig op de vloer rusten.
Een bevriende ingenieur heeft even bekeken of deze balken draagkrachtig genoeg waren voor de kasten (oorspronkelijk in mdf), maar deze zouden toch serieus gaan doorbuigen door het gewicht. (ook de raveelconstructie van de trap draagt hierop)

Hierdoor ben ik op zoek gegaan naar alternatieven.
Zo hebben we de hoge kasten in hoogte gehalveerd, en worden ze dus nog maar 120cm hoog.
Verder zou ik op gewicht van het materiaal willen besparen door te kiezen voor multiplex populierenhout, 18mm dik voor de korpussen en mdf 18mm voor de deuren.

Ik vraag me echter af of deze houtsoort hiervoor wel geschikt is? en hoe het uitzicht zou zijn. Bedoeling is om ze te lakken/vernissen, maar de houten structuur wel zichtbaar te laten. de mdf deuren worden Wit gelakt.

in bijlage een impressie.
V8.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Als er geen kast op kan/mag staan zou ik er liever niet op lopen. Hoewel ik de situatie niet ken lijkt het me sterk dat je er geen kastenwand op kan zetten. Een onderbouw die over meerdere balken loopt moet voldoende zijn.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik ken de constructie niet, maar als je de kast gaat volstoppen met boeken gaat de invloed van het gewicht van de kast zelf minimaal zijn....

Je zou de berekening van de vloerbelasting een moeten nagaan(navragen) bij de architect die het huis berekend heeft. Als een kast niet kan is de zolder vermoedelijk als verloren ruimte ingezet (dus belasting van minder dan 200kg/m² , dus enkel "betreedbaar" )
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
291
111
gyproc is sterker dan je denkt en met de juiste pluggen kan je hier best wel wat gewicht aan hangen
zelfs bij een enkele plaat (12.5mm) en de juiste metalen hollewand plug heb je al een draagkracht van 30kg/plug

http://m.gyproc.be/doe-het-zelver/de-voordelen/voorwerpen-ophangen/nl

weet niet of de gyprocmuren al staan maar indien niet kan je in de draagstructuur rekening houden met de plaatsing van de kasten en daar extra versteviging voorzien
en evt werken met dubbele beplating (2x gyproc of osb+gyproc)

vraag is wel of je op deze zolder kamers moet maken als je balken al gaan doorhangen van enkele kasten...

PS zeker een hollewandplug tang gebruiken voor deze metalen pluggen, in theorie kan je die aanspannen door de schroef aan te draaien maar
in de praktijk beschadig je het gyproc en begint de plug rond te draaien voor ze klemt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.