Makita RT0700CX3J Boven-,kantenfrees

P

Pel

Guest
Mijn bovenfrees van ferm ± 15 jaar oud heeft het begeven, het was een handig ding om kanten mee te frezen en heb het ding dan ook veel gebruikt. Dus er moet een nieuw handig freesje komen, nu zat ik te denken aan de Makita RT0700CX3J Boven-,kantenfrees, bij toolnation 4 jaar dealer garantie €250. Zijn er forumleden die dit freesje hebben gekocht, of misschien een goede en tevens goedkopere vervanger weten waar die te koop is?

Groet Pel.

rt0700cx3j.jpg

[h=2][/h]
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Meteen kopen. Heb de C2 set via Amazon.de gekocht. Gereedschapcentrum heeft hem ook wel eens voor onder de 200 gehad, maar dan zonder die plintenadapter.
 

stanley

Actieve deelnemer
12 aug 2013
30
1
destijds ook overwogen, maar toch voor een normale lichte bovenfrees gegaan.
de makita bovenfrees rp0900k (900watt)
om een aantal redenen
goedkoper
alles wat wisselbaar is zit ook spelling op, hoelang blijft dat goed gaan?
is 200watt sterker
maar dat is natuurlijk persoonlijk qa keuze
de rp0900k bevalt mij prima, het is natuurlijk geen festool maar toch.
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Stanley, die is ook klein en handzaam en een stuk goedkoper, ik heb een stationaire frees daarom zoek ik een klein en handzaam freesje voor erbij. Met die RTO 700 heb je wel meer mogelijkheden, en het ziet er op You Tube redelijk solide uit, nu zit ik toch weer te twijfelen.:)

Groet Pel.
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Hoi Pel,

Bevalt me uitstekend als kantenfrees. Inmiddels zo'n 2 jaar in bezit. Nooit last van te kleine capaciteit, omdat het zwaardere werk toch op de freestafel gaat.

Is wel een frees die blijft werken ook als je hem los laat: geen beveiliging op indrukken schakelaar. Is niets mis mee als je weet wat je doet en oplet.

Groeten

Rob
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik heb deze set ook, en gebruik dat freesmachinetje ook gewoon als of dat een zware bovenfrees is, en dat doet deze zonder probleem, ook is die vrij stil.

Dus gewoon kopen, krijg je geen spijt van.

Ik maak er zelfs ronde tafels mee uit oud steigerhout, 4 x rond en hij is er doorheen met een goed freesbitje.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)

Ik zit ook al een poos likkebaardend te kijken naar de RTO700. Prachtdingetje lijkt me . En ik hoor alleen maar blije gebruikers. En toen ontdekte ik de snoerloze DRT50 Nog véél leuker dacht ik een seconde lang. Maar na die seconde bedacht ik: Wat is nu echt het voordeel? Bijna altijd zul je ook stofafzuiging gebruiken en heb je niks aan dat snoerloze. Toch? Of zie ik dat te somber?

mvg
klaas0639
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dat lijkt me wat overdreven.
De stofzuiger zelf aanzetten is nou ook niet zo veel werk.
Het scheelt weer een draad die overal achter blijft hangen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het gaat vast niet om het aanzetten van de stofzuiger... Draadloos met alsnog een stofzuigerslang heeft nou niet zoveel nut. En je betaald er bijna het dubbele voor als je nog accu's en oplader hebt....
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Waarom toch Accu voor gebruik in de werkplaats???
Duurder / minder krachtig en na 4..5 jaar zijn deze accu's aan vervanging toe, en dezen kosten veel te veel €€€.
Als je op een moeilijk bereikbare plaats bent of in een woonst zonder electriciteit.... ok... en dan nog... de batterijen gaan af en dan weer de vraag "hoe opladen?"

Ik heb 3 machines op batterij : Snoerlooze schroevendraaier / Pas laser en Lazer afstandmeter.... aaah ja en een zaklamp


Ik kies zo veel mogelijk machines met snoer en in de werkplaats ... een stopcontact dat hoger dan mijn hoofd staat, zelden problemen.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Snoerloos handmachines vind ik - ook in de werkplaats - wel héél prettig. Vooral voor een machientje dat zo handzaam is. Maar omdat er vaak toch een stofzuigerslang aan moet leek me in dit geval een accu-freesje zinloos. Hoewel, misschien ga je hem vaker zonder afzuiging gebruiken dan je nu denkt (voor de snelle heel kleine klusjes?).

Ik wens je wijsheid toe in je keuze Pel :)


mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ben het met je een Jos, ik heb alleen de schroefmachientjes op accu, de rest is gewoon met een kabel op elektriciteit in de werkplaats. Het was de bedoeling om het Ferm freesje in de vuilbak te gooien. Nu heb ik de gewoonte om dingen die kapot gaan eerst te kijken of ze te repareren zijn, zo heb ik al vaak wat gerepareerd, wat er ook wel aan te zien is, maar het doet het dan wel weer. Ik kon het asje van het frees niet meer vast zetten om het freesje vast en los te draaien, heb het mechanisme eraf gedraaid er was een palletje gebroken. Maar geluk bij een ongeluk op de as kon ik een steeksleutel 14 / 15 zetten, er zat een uitsparing op. Ik moet nu alleen met twee steeksleutels een freesje erin zetten in plaats van dat ik dat met de hand kon doen. Dus ik wacht nog even tot hij helemaal de geest geeft, bedankt voor de info.

Groet Pel
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Zelf heb ik een jaar of twee geleden de makita 3709 gekocht. Was nog geen 100 euro bij Klium. Die gebruik ik alleen als kantenfrees. Er zit nu standaard een 45gr freesje met onder lager in (6mm spantang dus dat was even zoeken). Daar is het een prima apparaatje voor en heb hem altijd klaar liggen.

(Die makita van mij lijkt verdacht veel op deze trouwens: https://www.banggood.com/220V-800w-...-p-1207787.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN)
 
Laatst bewerkt:

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Hier nog een tevreden RT0700 gebruiker. Als kantenfrees zeer geschikt; wat mij betreft een mooi optimum tussen "lichte handmachine" en "voldoende krachtig". Ik gebruik hem ook als bovenfrees en dat werkt, met een beetje geduld (niet te veel in 1x afnemen) ook prima.
Zelf heb ik een paar hulpstukjes 3d geprint: een verloopstuk tussen mijn stofzuiger en deze frees, en 2 "blokjes" waarmee deze frees langs een Festool-lineaal geleid kan worden. Dit haalt het uiteraard niet bij een echte freestafel, maar kost minder ruimte en ook minder geld.
En wat draadloos vs snoer betreft: dat is denk ik een persoonlijke afweging. Voor mij is een snoer prima; ik gebruik de frees altijd in de werkplaats en met stofafzuiging.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.