roken van eikenhout; hout zwelt

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hallo

Gisteren zaagde ik 2 stukken van een rondom geschaafde eiken balk af.
De ene zou gerookt worden met ammoniak, de andere niet.
Dit om het kleurverschil te laten zien.
Dus haal ik vanmiddag het gerookte stuk uit de rookkast met industrie-ammoniak.
Ziet er goed uit, mooi donker geworden.
Maar ook gezwollen! Van 84mm breed naar 86mm breed.
Omdat ik het ongerookte stuk nog had kon ik het vergelijken
anders was ik er ws nooit achter gekomen.
Heeft iemand er ooit van gehoord dat eiken zwelt tijdens het roken?

Jan
 
P

Pel

Guest
Daar heb ik nog nooit van gehoord Jan, het hout komt niet in aanraking met vocht, het is alleen dat er ammoniak bij het hout staat in een afgesloten ruimte, van ongeveer ter grote van het hout. Heb je het binnen of buiten gedaan?

Groet Pel.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Ik heb het hout gerookt in een afgesloten rookkast.
Doe dat al jaren,
merk nu pas voor het eerst dat het zwelt.

Jan
 
P

Pel

Guest
Als de rookkast buiten staat, en het hout ligt daar ± een dag of vier in dan zou het hout wel wat vocht kunnen opnemen, maar een verschil van 2 millimeter is wel heel veel.

Groet Pel.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
De rookkast is afgesloten, d.w.z. dat er geen ammoniak naar buiten kan
en geen lucht naar binnen.
In dat geval maakt het niet uit of de kast binnen of buiten staat.

Jan
 
P

Pel

Guest
Dan zou de kast m.i. helemaal vacuüm moeten zijn Jan, als je buiten een hoge vochtigheidsgraad hebt en de kast laat lucht door dan kan het hout dat vocht opnemen. Maar 2 millimeter is wel heel veel, maar je zou een proef kunnen doen om het zeker te weten?

Groet Pel.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
De rookkast bevat denk ik niet alleen zuivere ammoniak, want het is een gas. Het zal wel een oplossing zijn, want je hebt het niet gehad over gasflessen. Het wordt normaal opgelost in... water. Verder zal het zoals Pel al aangeeft niet een vacuum getrokken kast zijn, dus vocht uit de lucht kan ook nog in het hout trekken. Bij oxidatie van ammoniak komt trouwens ook nog eens water vrij. Alles bij elkaar genoeg bronnen van vocht om het hout goed vol te laten zuigen. Meet de vochtigheidsgraad van beide stukken eens?
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Ik zal vandaag eens een nieuw stukje gaan roken
en dan meet ik tevoren de breedte en de vochtigheid op
en morgen weer en dat laat ik dan hier wel weten.
 

tuoh

Oud hout
Normaal gezien kan het niet, 2mm zwellen op 24u, zelfs niet als het ondergedompeld word in een emmer water. 2mm zwelling komt overeen met een stijging van het vochtpercentage met 7% op 24u, dit bij dosse gezaagd hout. Omdat bij kwartiers gezaagd hout de krimpwaarden grofweg de helft lager liggen dan bij dosse gezaagd hout, zou je hier al een vochtstijging van 14% moeten krijgen om aan die 2mm te komen. Kan gewoonweg niet, ben er quasi zeker van dat er al een maatafwijking zat tussen de blokjes voor de test.

Ik kijk uit naar je tweede test, die zou nauwelijks enig maatverschil mogen laten zien, misschien iets in de orde van een paar tienden millimeter maximum.

Ps: ammoniak word wel eens toegevoegd aan het water bij het stomen van hout om de stoom sneller en dieper te laten indringen in het hout, maar dan nog ga je zo geen cijfers krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Nee, er zat geen maatafwijking tussen die blokjes,
ze zijn van tevoren al gemeten en waren precies gelijk.
Wat wel is, het was een kort blokje, dus de ammoniak
is via de kopse kanten volledig doorgedrongen.
Kan zijn dat een langer stuk minder breed wordt.
 

tuoh

Oud hout
Ik vind een kort blokje niet echt representatief voor een test, dit door de onevenwichtige verhouding tussen kopshout en langshout.
De verhouding tussen beide bedraagt hier misschien maar 1 op 2 op zo?
Een stuk hout met dezelfde sectie maar bijvoorbeeld 300mm lang zou al een heel andere, en meer reëele, uitslag laten zien.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Daar had ik zelf ook al aan gedacht.
Ik heb een kort blokje genomen omdat het er mij om ging om te zien wat voor kleur het zou gaan worden.
Mogelijk dat een lang stuk, of een stuk waarvan de kopse kanten dicht gesmeerd zijn met houtlijm,
minder van maat verandert.
Vandaag weet ik of het 2e blokje gezwollen is.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hout is een natuurproduct. De ene boom is de andere niet.

Ik zou voor de test nog een stap verder gaan. De beide stukken moeten uit dezelfde stam gezaagd zijn.
Zelfde groeiomstandigheen, zelfde nerfgrootte, zelfde droogtijd etc etc.

Een test met teveel variabelen is wetenschappelijk gezien waardeloos en bewijst niets.
Oh ja, voer de test meerdere keren uit. Een constatering moet te reproduceren zijn, anders is het een uniek geval en bewijst het nog niks.

Alleen natuurlijk als je bereid bent om antwoorden te krijgen:confused:
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Ondertussen heb ik het 2e blokje eruit gehaald.
De ammoniak-concentratie was wat lager dan de 1e keer
want ik heb geen ammoniak bijgevuld, er zat nog ongeveer de helft in.
Dit 2e blokje is er in gegaan met 9% houtvochtigheid en een breedte van 84,0mm
Komt er na 24 uur uit met 19% houtvochtigheid en een breedte van 85,2mm.
Het zwellen komt dus ws door de toegenomen vochtigheid.
Overigens is het eerste blokje, wat na roken 86mm breed was,
ondertussen weer aan het krimpen.
Kennelijk dringt het vocht door de aanwezigheid van ammoniak, sneller en dieper in het hout
waardoor dit uitzet.
Volgende week ga ik een test doen met een langer stuk, waarvan de kopse kanten eerst zijn dicht gesmeerd met houtlijm.

Jan
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Bij het 3e proefje heb ik een stuk van dezelfde eiken balk genomen,
de kopse kanten dicht gesmeerd met houtlijm en dit stuk toen gerookt.
Wat meteen opviel na het roken was dat het stuk nauwelijks breder is geworden (0,3mm)
en na doorzagen bleek dat de ammoniak rondom 1mm diep doorgedrongen is.
Bij de eerste 2 proefjes, was de ammoniak volledig doorgedrongen = ca 40mm.
Les die ik hier uit trek is dat ik eerst de kopse kanten dicht smeer met houtlijm als ik eiken ga roken.
 
P

Pel

Guest
Bedankt voor de test Jan, weer wat geleerd, ik heb hier nooit bij stil gestaan, we rookten vroeger wel eens schilderij of spiegel lijsten.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.