Hertenkoekjes schaal

Berm

Actieve deelnemer
Herten koekschaal
Een schaal van Berkenhout, met daarin een hertje, gesneden uit Essen. De koekschaal wordt gevuld met zelf gebakken hertenkoekjes.

Berkenschaal draaien
In het voorjaar had ik twee schalen uit nat berkenhout gedraaid en weggelegd in een doos met houtkrullen. De schalen moesten langzaam drogen door geleidelijk het vocht af te geven aan de omringende krullen. De schalen zijn een half jaar later nog behoorlijk vervormd. Opnieuw op de draaibank monteren en dan weer rond draaien, zowel de binnen- als de buitenkant. De schaal is een heel klein beetje ovaal gebleven; ik denk ten gevolge van de aanwezigheid van de stamkern in de rand.
Bij het afsteken en draaien van het voetje bleek de schaal net niet/wel in de schijfbekken / plaat met plastic klemringen te passen. Met een kleine aanpassing is het wel gelukt op een zeer laag toerental: 300 rpm.

Essen hertje snijden
Het wordt een koekschaal, waarin hertenkoekjes worden gepresenteerd. De schaal is voor mijn dochter, die vanuit de woonkamer uitkijkt op een hertenweide. Het is een december-kadootje. Dan heeft ze ook een hertje binnen, nu de weide leeg is ....
Eerst een schets gemaakt voor de verhoudingen en de grove vorm. Toen de contouren opgemeten en overgezet op een reststukje uit een Essen stronk. Het moest zowel schattig, als stevig worden. Het hertje is maar 9 cm hoog en 6 cm lang …. De stoerheid van het hertje heb ik geaccentueerd door de stevige gewrichten en sterke pezen, maar ook door de eigenwijze kop met forse oren. Het hert dient tevens als handvat voor de koekschaal, dus het moest echt stevig zijn, ook de oren.... Voor de stand van de poten en kop heb ik nog een detailschetsje gemaakt.

Het hert staat bewust op een voetje, zowel om het stevig aan de schaal te kunnen maken, als om het over de schaalrand heen te laten kijken en om de koekjes, die er in een cirkel omheen komen te liggen, niet tegen de poten te laten komen. Het beestje is met 2 schroeven aan de bodem vastgemaakt; dat gaat niet zomaar los !. Ook heb ik een platte kopie gefiguurzaagd om daar later omheen een aluminium strip te buigen, zodat er koekjes uit deeg gestoken kunnen worden. Die koekjes lijken dan precies op het centrale hert van de roedel van de koekschaal.

De schaal en het hertje zijn na het polijsten met Yorkshire Grit in de was gezet.


HertK-01.jpg HertK-02.jpg HertK-04.jpg HertK-06.jpg HertK-07.jpg HertK-08.jpg HertK-14.jpg HertK-09.jpg HertK-10.jpg HertK-11.jpg HertK-12.jpg HertK-13.jpg HertK-15.jpg P1100078.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt Peter, en een mooi verhaal wat het compleet maakt. Ben wel benieuwd naar die hertenkoekjes?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.