welke soort hout heb ik

Art

Nieuw lid
3 jan 2018
4
0
Eindhoven
ik heb een paar stukken hout maar heb geen flauw idee welke soort het is.

IMG_4837.jpgIMG_4835.jpg
 
Laatst bewerkt:

Art

Nieuw lid
3 jan 2018
4
0
Eindhoven
lijkt me niet, heb even gekeken op internet en er staat dat zebra hout har is en lastig te bewerken en dat is bij deze niet het geval, het is redelijk flexibel en bewerkt heel makkelijk.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Van een foto is het niet mogelijk om met zekerheid hout te determineren.
Maar dit hout lijkt wat op Beli, (Julbernardia pellegriniana) Dat heeft wel iets weg van Zebrano, maar is lichter van kleur.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen Art, het lijkt voor mij op de houtsoorten die op dit moment veel geimporteerd worden uit oa thailand, indonesie zoals accasia, suar en mango hout wat geborsteld is. Na het borstelen lijkt het wat ruwer en ziet het er meer 'geleefd' uit.

Mvg wilco
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Goedemorgen Art, het lijkt voor mij op de houtsoorten die op dit moment veel geimporteerd worden uit oa thailand, indonesie zoals accasia, suar en mango hout wat geborsteld is. Na het borstelen lijkt het wat ruwer en ziet het er meer 'geleefd' uit.

Mvg wilco

Mangohout, is niet afkomstig van een mangoboom :) Het zijn verschillende goedkopere houtsoorten waarvan o.a. meubels gemaakt worden en om het interessant te maken is de handel dat mangohout gaan noemen.
 
Laatst bewerkt:

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Hi Piet, Wij komen dit inderdaad vaker tegen of dat wij dit hout kunnen leveren omdat de rest van de meubels bijv van de bouwmarkt zoals gamma komt ( zijn na het steigerhout ook meegegaan met low budget meubels). hierbij een link van het hout

https://www.alibaba.com/product-detail/Acacia-Mangium-wood_134841716.html

Omdat wij aangesloten zijn bij Fordaq.com krijgen wij ontzettend veel aanbod van dit soort houtsoorten en suar houten boomstamtafels.
Gelukkig hebben wij in nederland zelf ook veel harde houtsoorten welke vaak kwalitatief beter zijn,... alleen betaal je ook nederlands arbeidsloon, stroomkosten, transportkosten en wordt het met machines gemaakt die voldoen aan de wetgeving hier. onder aan de streep dus duurder ondanks dat het een product is uit nederland zelf. Daarom kiest de massa al snel voor een goedkopere optie en denkt dat 'ze' toch geen verschil gaan maken.
Mvg wilco
 
Laatst bewerkt:

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
lijkt me niet, heb even gekeken op internet en er staat dat zebra hout har is en lastig te bewerken en dat is bij deze niet het geval, het is redelijk flexibel en bewerkt heel makkelijk.

Ik heb 2 soorten zebrahout het ene een stuk harder dan het andere maar nog steeds vrij zacht voor hardhout. Bij nader inzien is het lijnenpatroon bij zebrahout netter. Zou het black limba kunnen zijn? Enkele google plaatjes komen aardig overeen qua kleur en patroon.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik heb 2 soorten zebrahout het ene een stuk harder dan het andere maar nog steeds vrij zacht voor hardhout. Bij nader inzien is het lijnenpatroon bij zebrahout netter. Zou het black limba kunnen zijn? Enkele google plaatjes komen aardig overeen qua kleur en patroon.

Hardhout hoeft niet hard te zijn. Balsa is ook hardhout.

Hardhout = Loofhout
In het Engels is loofhout Hardwood en naaldhout softwood.
En dat men de term hardwood/hardhout hier nu min of meer overgenomen heeft, tja....
En zebrahout is er niet het is zebrano.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In het Engels is loofhout Hartwood

Nee hoor, hardwood. Of broadleaf wood (hoewel je dat niet vaak tegenkomt). Heartwood is kernhout. Hartwood zou, als het al zou bestaan, hertenhout zijn ;-)

En het is m.i. inderdaad geen zebrano - ik heb althans nog nooit zebrano gezien dat er ook maar enigszins zo uit zag. Verder 'stinkt' (of, zo je wilt, ruikt kenmerkend) zebrano als het gezaagd of verspaand wordt.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Hardhout hoeft niet hard te zijn. Balsa is ook hardhout.

Hardhout = Loofhout
In het Engels is loofhout Hardwood en naaldhout softwood.
En dat men de term hardwood/hardhout hier nu min of meer overgenomen heeft, tja....
En zebrahout is er niet het is zebrano.

Ik snap niet waarom je denkt dat mij uit te moeten leggen :D Ik zeg alleen dat mijn zebrahout voor een hardhout zacht is (als reactie op Art).

Zebrahout en zebrano zijn beiden goede termen voor hetzelfde hout.
 
Laatst bewerkt:

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik snap niet waarom je denkt dat mij uit te moeten leggen :D Ik zeg alleen dat mijn zebrahout voor een hardhout zacht is.

Zebrahout en zebrano zijn beiden goede termen voor hetzelfde hout.

Omdat je zegt dat je het zacht vind voor hardhout.
Hardhout heeft namelijk niets van doen met de hardheid van het hout. Vandaar ook mijn opmerking dat balsa (zeer zacht hout) ook hardhout is.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Omdat je zegt dat je het zacht vind voor hardhout.
Hardhout heeft namelijk niets van doen met de hardheid van het hout. Vandaar ook mijn opmerking dat balsa (zeer zacht hout) ook hardhout is.

Ga het nou niet nog een keer uitleggen (facepalm) Je kunt er vanuit gaan dat nagenoeg iedereen op dit forum weet dat hardhout loofhout is. Zeker als ze al een paar jaartjes meedraaien.

Lees even terug in dit draadje. Art geeft als reactie dat het geen zebrahout kan zijn want hij leest dat het moeilijk te bewerken en hard is. Ja, zebrahout is een hardhout=loofhout en niet echt zacht, maar hard is anders. Zo duidelijk?
 
P

Pel

Guest
Ga het nou niet nog een keer uitleggen (facepalm) Je kunt er vanuit gaan dat nagenoeg iedereen op dit forum weet dat hardhout loofhout is. Zeker als ze al een paar jaartjes meedraaien.

Lees even terug in dit draadje. Art geeft als reactie dat het geen zebrahout kan zijn want hij leest dat het moeilijk te bewerken en hard is. Ja, zebrahout is een hardhout=loofhout en niet echt zacht, maar hard is anders. Zo duidelijk?

Piet legt gewoon wat uit, niets meer en niets minder, dan vind ik jou reactie op zijn minst wel heel raar. Er zitten op het forum leden die het niet weten, Piet kan niet weten dat jij dat wel weet, daarbij komt dat Piet reageerde op een opmerking van jou kant, dat je zebrahout voor een hardhout zacht vind.

Groet Pel.
 

Art

Nieuw lid
3 jan 2018
4
0
Eindhoven
die lijkt er zeker veel op, zou hem goed kunnen zijn, bedankt. vond het heel mooi hout en fijn te bewerken wil er ooit nog wel wat meer van halen.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Piet legt gewoon wat uit, niets meer en niets minder, dan vind ik jou reactie op zijn minst wel heel raar. Er zitten op het forum leden die het niet weten, Piet kan niet weten dat jij dat wel weet, daarbij komt dat Piet reageerde op een opmerking van jou kant, dat je zebrahout voor een hardhout zacht vind.

Groet Pel.
Ach Pel,
Laat hem maar. Als hij zelf niet door heeft dat hij met de opmerking dat het voor hardhout zacht is op zijn minst de indruk wekt dat hij denkt dat hardhout altijd hard moet zijn en dan mijn reactie daarop niet snapt, heeft het geen zin om nog verder in discussie te gaan.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Ho ho, even ter illustratie: eikenhout gaat door voor hard. Nou, er is een wereld van verschil tussen versgekapt en hout dat tweehonderd jaar op zolder gelegen heeft...
Net zoals er voor twee even jonge stammen van eenzelfde houtsoort die op twee heel verschillende locaties gekapt een heel erg groot verschil in hardheid (densiteit) kan zijn*.

Als je een stuk hout niet zelf in de hand hebt en daar wat aan het eind afgesneden hebt, is het heel moeilijk te beoordelen. Dan is dus ook deze discussie niet erg zinnig...

* Een opmerking die ik volgens mij een aantal jaren geleden ook al eens hier geplaatst heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.