inside-out draaiwerk

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Heb een paar weken geleden wat nieuws uitgeprobeerd, n.l. inside-out turning.
Had daar het juiste materiaal voor in de vorm van beukenhouten balkjes waar ik er een hele hoop van heb liggen. Mooi dicht hout om zoiets eens uit te proberen.
Heb inmiddels plannen klaar liggen om er meer van te maken, maar de winter strooide roet in het eten, te lage temperaturen om te lijmen, net iets wat ik zou moeten doen, daar er veel lijmwerk aan te doen is. Ondanks dat ik een electrische ventilator kachel heb in mijn werkplaatsje, is het veel te koud om te werken in mijn werkplaatsje, dus stel ik dat maar even uit. Jammer eigenlijk, had er meer van willen maken voor de kerst.
Wel heb ik een prototype gemaakt, die ik hier wil laten zien.

Het is nog steeds onbehandeld, dus in zijn natuurlijke beukenhouten kleur.
Wens iedereen een fijne kerst toe.
Ad

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Ad

In het pittoreske Ridderkerk ligt nog steeds 20 cm sneeuw in op en rond de schuur. Zonder verwarming zal ik net als jij nog wat geduld moeten hebben, Ik geloof dat Jaap als een van de weinige op het forum gewoon in de tuin zou kunnen werken.

Even geduld !! betere tijden komen

Hartelijke groet Hugo
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
jaap zei:
Lijkt me wel iets voor in de kerstboom :lol: . Wat is precies inside -out turning en hoe herken ik dat hier in je werkstuk?

jaap
Jaap, is wel te herkennen als je goed naar het fototje kijkt.
Je neemt 4 vierkante balkjes, lijmt ze door middel van een papieren inlage aan elkaar, plaatselijk lijmen is genoeg, daar het naderhand weer losgemaakt moet worden.
Vervolgens plaats je het tussen de centers van de draaibank en draait dan een profiel op, halfrond of wat je leuk vindt.
Dan maak je de lijmverbinding los, en hebt dan weer losse balkjes.
Vervolgens plaats je het gedraaide profiel aan de binnenkant, en lijmt alles definitief samen.
Weer tussen de centers van de draaibank plaatsen, ervoor zorgend dat het precies gecentreerd is. Als laatste de buitencontouren draaien. Ook is het mogelijk om er een extra ornamentje in te plaatsen, b.v een leuk kerstboompje.
Een en ander is te zien op het ontwerp wat ik op de computer gemaakt heb.



Prettige feestdagen.
Ad

Attached files
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Ziet er leuk uit.
Zo heb heb je wel unike versiering voor de kerstboom.
Lijkt mij dat je redelijk secuur moet werken voor een goed resultaat.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
dit is inderdaad erg leuk werk. leuk projectje voor tussendoor. vorig jaar heb ik ongeveer 12 ballen gemaakt voor kennissen. de laatste "mislukte" heb ik zelf gehouden.
deze bal bestaat uit esdoorn en walnoot.

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Wat een goed idee weer Ad! Als ik nog eens wat meer m'n aandacht op het houtdraaien ga richten, lijkt me dit een leuke uitdaging.

Fons
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
rickkoorman zei:
dit is inderdaad erg leuk werk. leuk projectje voor tussendoor. vorig jaar heb ik ongeveer 12 ballen gemaakt voor kennissen. de laatste "mislukte" heb ik zelf gehouden.
deze bal bestaat uit esdoorn en walnoot.
Rick, jij hebt begrepen wat ''inside-out turning'' is.
Ziet er blits uit, ook al zeg je dat deze een mislukte is.
Kan bijna niet wachten om aan de slag te gaan :cry:
Ad
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Inderdaad een leuke manier om dingen te draaien.
Kijk b.v. in de zoekfunctie even onder "omkeer draaiwerk" in de rubriek houtdraaien.
Daar heb ik twee voorbeelden staan: een doosje op poten en twee identieke dansers.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
rickkoorman zei:
dit is inderdaad erg leuk werk. leuk projectje voor tussendoor. vorig jaar heb ik ongeveer 12 ballen gemaakt voor kennissen. de laatste "mislukte" heb ik zelf gehouden.
deze bal bestaat uit esdoorn en walnoot.

Hallo Rick

Als jij dit mislukt noemt dan ben ik echt benieuwd wat er bij jouw in de vuilnisbak verdwijnt.
Ik zou Jolanda er echt blij mee maken. :D

Fijne dagen gewenst Hugo
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
al mijn resthout en mislukte werkstukken gaan bij mijn buren in de kachel. laatst waren we daar voor een verjaardag en het is dan bijzonder komisch op de gezichten van andere mensen te zien wanneer mijn buurman mijn "mislukkkingen"in de kachel gooit. erg chique kacheltje stoken!!!
ik heb eens geleerd van een houtdraaier dat je moet gaan voor het beste wat je kan maken :

niet goed? -> opnieuw beginnen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.