duurzaamheid verhogen door verbranden?

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Mijn huidige project is het opnieuw aanleggen van de tuin.
Uiteraard moet er hout in verwerkt worden.
Dit ga ik doen in de vorm van een pergola en een verhoogde vlonder.
De beoogde houtsoort is (inlands) Douglas of mogelijk (inlands) eiken. Alleen is de laatste houtsoort mij eigenlijk te duur voor de tuin.
Een nadeel voor met name Douglas is de duurzaamheid. Ik maak me zorgen over de delen die in de grond staan.
Nu zit ik eraan te denken om deze gedeeltes met een brander zwart te blakeren. Volgens mij krijg ik zo de perfecte bescherming.
Heeft iemand hier ervaring mee? Tips?
 
A

Athanor

Guest
Hallo Gandel 69,

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb de tip wel eens gehoord, de Friese boeren (anderen waarschijnlijk ook) gebruikten vooral kastanjehout wat in een vuur geblakerd werd om zodanig het rotten tegen te gaan. Ik zou zeggen: "ga het gewoon doen en hou ons op de hoogte van de levensduur" Dit forum is toch een lang leven beschoren en ik wens ons allen de gezondheid toe om over vele jaren van jou de (goede) resultaten te lezen..... ;)

Maar met wat minder gekheid: Heb je ook aan Robinia of Tamme kastanje gedacht? Robinia is de meest duurzame inlandse houtsoort, ik heb het gebruikt voor de overkapping van onze haardhoutopslag, nu 4 jaar oud, bevalt goed!

Groet van Fons



Attached files
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Fons, dank voor je reactie.
Ik had nog niet aan deze houtsoorten gedacht.
Weet je ook waar dat verkrijgbaar is? De houtzagerij waar ik vaak kom heeft het volgens mij niet.
En zijn er ook vlonderplanken (dus met ribbels) van?
 
A

Athanor

Guest
Ik haal mijn hout bij Jaap van Leersum Inlands Hout in Burgum (frl.) Dat is meestal onbekantrecht hout, dus zelf bestekzoeken en op maat zagen. Fijnhout drenthe heeft volgens mij bekantrecht Robinia. Arhemse fijnhouthandel heeft het ook wel verhandeld, De haagse fijnhouthandel ook geloof ik. Het is mij niet bekend dat er geribbeld tuinhout leverbaar is.

Daarvoor is vaak Lariks gebruikt, wat overigens ook nog een (beter?) alternatief is voor Douglas.

http://www.inlands-hout.nl/
http://www.fijnhoutdrenthe.nl/

Zie ook het topic Tuintafel van Robina in Toepassingen met hout waar o.a. wordt aangegeven dat de zoekterm Accacia handig is om naar Robinia te zoeken.

Succes!
Fons
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Waarom geen metalen delen in de grond waar je de houten balken in vast maakt?
Dan raakt het hout de grond niet, dus langere levensduur.
Wat het branden betreft, geldt dat ook voor delen in de grond?
Volgens mij doen zo dat alleen bij gevelbekledingen (zie oude boerderijen en schuren).
Succes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.