Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 37

Onderwerp: Game tafel

Game tafel

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een speciale tafel waarvan het tafelblad uit verschillende panelen moet bestaan die wegneembaar zijn zoals je op de schets hieronder kan zien

TableWTop.jpgTableWOTop.jpg

Hoe zouden jullie dit aanpakken? De klant wou het liefst massieve panelen, maar ik vrees voor het werken en dat ze uiteindelijk gaan klemmen of doorhangen.
    Het hout is gedroogde meubelkwaliteit eik en ik had 20mm dik in gedachten voor de panelen.

Zijn massieve panelen haalbaar volgens jullie?

Zelf had ik gedacht om deftige multiplex te nemen en verzaagde massief strippen/plankjes van 5mm te verlijmen op de boven en onderkant zodat het uitzicht massief is maar dus eerder dikke fineer is. Maar dat is natuurlijk stukken meer werk dan volledig massief te werken.

Bedankt voor jullie mening en ideeen
    Laatst gewijzigd door Athanor; 09-01-18 om 12:09. Reden: Topictitel op verzoek aangepast

Ik mis de afmetingen van de panelen. Hout werkt in de breedte, dus alleen daar hoef je rekening mee te houden en hoe moeten ze er uit gehaald worden?
    Dus als de tafel 80 cm breed is en de panelen vallen er binnen dan is er een overbrugging van 70 cm en als dat door een sponning ondersteund wordt dan zou 2cm iel zijn maar misschien nog gaan werken ook. Houdt er rekening mee dat dikkere panelen de tafel direct zwaarder maken en geen stevigheid aan de constructie toevoegen.

Als je ze inklemt zoals Marc Spagnuolo het multiplex paneel inklemt, zal er weinig gebeuren.

https://www.thewoodwhisperer.com/vid...-dining-table/
    Met vriendelijke groet, Ronald

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2016
    Aha een gamingtable.
    Kijk eens op https://www.rathskellers.com/pages/t...r-board-games/
    En doe wat tips op. zij hebben ook van die verwijderbare platen en das gewoon massief hout messing en groef, en dat blijkt ook nog eens "waterdicht" te zijn.

Fred

Eerste klas kwartiersgezaagd eiken aan beide zijden bruikbaar (tegen doorhangen) zou moeten werken.

Ik was misschien wat te karig met info.

Het is inderdaad een gaming tafel en het speelveld is 90cm op 180cm, voor de panelen is er een sponning van 2cm rondom, dus de volledige oppervlakte voor de panelen is 94cm op 184cm.
    Er komen 4 panelen in, dus elk 94cm lang en 46cm breed met een overlap. Heb hieronder snel een schetsje toegevoegd met de richting van de planken in de panelen en de afmetingen

Tops.jpg

Is massief een optie? of massief met extras of toch eerder multiplex met de dikke fineer?

Met de multiplex + dikke fineer bedoel ik zoals op de schets hieronder, of is dit teveel overhead en eigenlijk niet nodig?

TopsDetail.jpg

Zou ik met de "S-overlap" tussen de panelen eventueel het uitzetten kunnen opvangen? Tussen elk paneel een mm (of meer) zodat ze bij het uitzetten over elkaar kunnen schuiven?
    Eventueel meer dan 4 panelen zodat er meer overlap is?

Goedenavond Bjørn,

Het lijkt mij dat als je een multiplex rug gebruikt, de panelen niet zullen werken. Overigens moet je de multiplex dan wel aan beide zijden bekleden. Mij lijkt overigens 5mm geen fineer, maar meer massief hout. Maar ja, ik heb geen ervaring met fineerwerk.
    Massief zou ik overigens ook wel aandurven met rondom het hout opgesloten in een kader. Hout moet dan wel goed droog zijn. Die naad zou ik persoonlijk niet doen, uitgaande dat de tafel multifunctioneel wordt gebruikt. Is een naad altijd onhandig.
    Het wordt overigens wel een machtig grote tafel als het speelveld al 900x1.800mm is.
    Met vriendelijke groet, Ronald

Multiplex (goede kwaliteit Okumé) tweezijdig opgedikt met dik fineer is hier de beste oplossing om krimpproblemen te vermijden.
    Bij het toepassen van massieve panelen krijg je bij een vochtverlies van 1% al af te rekenen met een 9mm krimp voor een paneel van 1800mm breed.
    Het maakt niet uit of deze breedte opgedeeld word in X aantal delen, de totale som zal nog altijd een kleine 9mm bedragen.
    Zelfs als het hout al terug gedroogd is naar 10% ga je hier rekening mee moeten houden.

De multiplex variant is onbetwist de beste keuze, omdat hier de krimp zich zal beperken tot een paar tienden millimeter.

Ps: zuiver kwartierse planken gaan een totaalkrimp van een kleine 5mm laten optekenen bij 1% vochtverlies.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 05-01-18 om 10:18.

Bedankt voor het meedenken allemaal

Dan zal ik voor de onderste schets gaan. Een 10mm multiplex met een massief kader voor de afwerking van de randen met boven en onder een strip/fineer massief van 5mm, zo kom ik op een totale dikte van 20mm.

Het feit dat de fineer 5mm zou zijn zal geen krimp-problemen opleveren?

Forum Rechten