Game tafel

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een speciale tafel waarvan het tafelblad uit verschillende panelen moet bestaan die wegneembaar zijn zoals je op de schets hieronder kan zien

TableWTop.jpgTableWOTop.jpg

Hoe zouden jullie dit aanpakken? De klant wou het liefst massieve panelen, maar ik vrees voor het werken en dat ze uiteindelijk gaan klemmen of doorhangen.
Het hout is gedroogde meubelkwaliteit eik en ik had 20mm dik in gedachten voor de panelen.

Zijn massieve panelen haalbaar volgens jullie?

Zelf had ik gedacht om deftige multiplex te nemen en verzaagde massief strippen/plankjes van 5mm te verlijmen op de boven en onderkant zodat het uitzicht massief is maar dus eerder dikke fineer is. Maar dat is natuurlijk stukken meer werk dan volledig massief te werken.

Bedankt voor jullie mening en ideeen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Ik mis de afmetingen van de panelen. Hout werkt in de breedte, dus alleen daar hoef je rekening mee te houden en hoe moeten ze er uit gehaald worden?
Dus als de tafel 80 cm breed is en de panelen vallen er binnen dan is er een overbrugging van 70 cm en als dat door een sponning ondersteund wordt dan zou 2cm iel zijn maar misschien nog gaan werken ook. Houdt er rekening mee dat dikkere panelen de tafel direct zwaarder maken en geen stevigheid aan de constructie toevoegen.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Eerste klas kwartiersgezaagd eiken aan beide zijden bruikbaar (tegen doorhangen) zou moeten werken.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik was misschien wat te karig met info.

Het is inderdaad een gaming tafel en het speelveld is 90cm op 180cm, voor de panelen is er een sponning van 2cm rondom, dus de volledige oppervlakte voor de panelen is 94cm op 184cm.
Er komen 4 panelen in, dus elk 94cm lang en 46cm breed met een overlap. Heb hieronder snel een schetsje toegevoegd met de richting van de planken in de panelen en de afmetingen

Tops.jpg

Is massief een optie? of massief met extras of toch eerder multiplex met de dikke fineer?

Met de multiplex + dikke fineer bedoel ik zoals op de schets hieronder, of is dit teveel overhead en eigenlijk niet nodig?

TopsDetail.jpg
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Zou ik met de "S-overlap" tussen de panelen eventueel het uitzetten kunnen opvangen? Tussen elk paneel een mm (of meer) zodat ze bij het uitzetten over elkaar kunnen schuiven?
Eventueel meer dan 4 panelen zodat er meer overlap is?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goedenavond Bjørn,

Het lijkt mij dat als je een multiplex rug gebruikt, de panelen niet zullen werken. Overigens moet je de multiplex dan wel aan beide zijden bekleden. Mij lijkt overigens 5mm geen fineer, maar meer massief hout. Maar ja, ik heb geen ervaring met fineerwerk.
Massief zou ik overigens ook wel aandurven met rondom het hout opgesloten in een kader. Hout moet dan wel goed droog zijn. Die naad zou ik persoonlijk niet doen, uitgaande dat de tafel multifunctioneel wordt gebruikt. Is een naad altijd onhandig.
Het wordt overigens wel een machtig grote tafel als het speelveld al 900x1.800mm is.
 

tuoh

Oud hout
Multiplex (goede kwaliteit Okumé) tweezijdig opgedikt met dik fineer is hier de beste oplossing om krimpproblemen te vermijden.
Bij het toepassen van massieve panelen krijg je bij een vochtverlies van 1% al af te rekenen met een 9mm krimp voor een paneel van 1800mm breed.
Het maakt niet uit of deze breedte opgedeeld word in X aantal delen, de totale som zal nog altijd een kleine 9mm bedragen.
Zelfs als het hout al terug gedroogd is naar 10% ga je hier rekening mee moeten houden.

De multiplex variant is onbetwist de beste keuze, omdat hier de krimp zich zal beperken tot een paar tienden millimeter.

Ps: zuiver kwartierse planken gaan een totaalkrimp van een kleine 5mm laten optekenen bij 1% vochtverlies.
 
Laatst bewerkt:

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bedankt voor het meedenken allemaal

Dan zal ik voor de onderste schets gaan. Een 10mm multiplex met een massief kader voor de afwerking van de randen met boven en onder een strip/fineer massief van 5mm, zo kom ik op een totale dikte van 20mm.

Het feit dat de fineer 5mm zou zijn zal geen krimp-problemen opleveren?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Multiplex (goede kwaliteit Okumé) tweezijdig opgedikt met dik fineer is hier de beste oplossing om krimpproblemen te vermijden.
Bij het toepassen van massieve panelen krijg je bij een vochtverlies van 1% al af te rekenen met een 9mm krimp voor een paneel van 1800mm breed.
Het maakt niet uit of deze breedte opgedeeld word in X aantal delen, de totale som zal nog altijd een kleine 9mm bedragen.
Zelfs als het hout al terug gedroogd is naar 10% ga je hier rekening mee moeten houden.

De multiplex variant is onbetwist de beste keuze, omdat hier de krimp zich zal beperken tot een paar tienden millimeter.

Ps: zuiver kwartierse planken gaan een totaalkrimp van een kleine 5mm laten optekenen bij 1% vochtverlies.

André,

Geldt dit ook als je de panelen voorziet van een kader?
 

tuoh

Oud hout
Als je met je vraag bedoeld of massieve panelen opgesloten in een kader ook werken? Dan luid het antwoord duidelijk JA. Krimp kan je maar op één manier counteren en dat is door te kiezen voor het juiste vochtgehalte, en het werkstuk te plaatsen in een ruimte met een zo stabiel mogelijk luchtvochtgehalte.

Een omsluitend kader doet aan dit probleem niks, het zorgt enkel voor nog wat bijkomende schade. Als het vochtgehalte van het kader even hoog is als dat van de panelen gaan alle hoekverbindingen van dat kader (bij verstekken) openstaan aan de binnenhoeken als het hout gaat krimpen. Dat ziet er dan op zijn beurt best slordig uit.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik zal dit topic verder gebruiken om de voortgang van de tafel te tonen. De tafel volgt het ontwerp van The Wood Whisperer met hier en daar een eigen detail en aanpassing.
Het grootste werk is gedaan zoals je hieronder kan zien, de volgende stap is het maken van de inleg panelen om de tafel te kunnen afsluiten.

Dit is de structuur van de tafel. In de liggers is een t-slot gefreesd waar later makkelijk accessoires (zoals een bekerhouder kunnen aan bevestigd worden)
20180106_093826.jpg

Hier is het kader toegevoegd met de ruimte voor de inleg panelen
20180106_095420.jpg
20180107_103759.jpg

Een close-up van de liggers met een paar t-slot bouten als voorbeeld
20180107_104046.jpg

Aan de binnenkant van het speelveld is rondom ruimte voorzien voor profielen met RGB leds
20180107_104235.jpg
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ondertussen heb ik nog een vraag.

De kortere regels tussen de poten worden verbonden dmv dominos en verlijmd.
20180108_203917.jpg

De langere regels worden echter niet verlijmd omdat de tafel anders niet op locatie kan gebracht worden. Er zijn wel domino's voorzien om de regels te positioneren en voorlopig ben ik nog niet zeker hoe ze ter plaatse te bevestigen.
Hopelijk hebben jullie ideeen? Momenteel had ik er aan gedacht om pocket screws te gebruiken aan de achterkant van de regels (de binnekant van de tafel dus) om deze zo vast te schroeven in de poten. Wat denken jullie daar van?

20180108_203933.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.