Is er iets mis met de Festool OF 1400 frees?

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Bonjour,

Met veel plezier werk ik met mijn Festool OF 1010 frees. Omdat ik eerdaags een flink aantal paneeldeurtjes moet maken en de meeste bossing en contraprofielfrezen een schacht hebben van 12 mm moet er dus een frees bijkomen. Is niet erg want dan zit ik ook niet meer/minder met het probleem van frees in en uitbouwen uit de freestafel. Vandaag vroeg ik een prijsje op en kreeg als antwoord van de winkel; "Dit product verkoop ik niet want daar sta ik niet achter"

Is er iets mis met deze frees of misschien met de winkel. Wie heeft ervaring met deze machine
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Lijkt me niet aangezien Festool niet voor niets een 12 mm schacht er bij levert. Maar ja zou het ook niet zeker weten. Was toevallig nog bij de ijzerhandel vandaag en toen keek ik nog of er 12 mm freesjes waren maar kon nergens eentje vinden :?:
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Pjerdulac,

Met veel plezier werk ik inmiddels al een jaar of vijf met de OF1400, naast een OF 1010.
Het is een prima frees voor het zwaardere handwerk, maar ook heel geschikt om onder een freestafel te werken. Voldoende vermogen voor het normale werk, maar ook zwaardere koppen zijn hiermee prima te hanteren. (wel in een freestafel + in stappen frezen!)

Groot voordeel van de 1400 is voor mij het snel en gecentreerd inklikken van de sjabloonringen.

Kortom, een prima keus.

gr, Wim
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi,

Ik heb zelf de 1010 en overweeg ook een zwaardere erbij te nemen. Ik had ook de 1400 op het oog. Toen ik met een verkoper hierover in gesprek was gaf hij aan dat hij de 2200 een duidelijk betere keuze vond, vanwege de betere doordachtheid van het hele ontwerp. Ligt beter in de hand, meer kracht, beter afstellen, dat soort zaken.

of het daadwerkelijk zo is kan ik niet uit ervaring bevestigen maar de verkoper leek zeker goed te weten waarover hij sprak.

Prijsverschil is niet zo heel erg groot tussen de 1400 en 2200 en alles wat de 1400 heeft heeft de 2200 ook of beter. Die frees schijnt ook heel wat jaartjes meer door ontwikkeld te zijn dan de nog relatief nieuwe 1400.

Ik weet t niet , maar wou t je toch laten weten.

Minstens zo belangrijk heb je ook gevraagd aan de verkoper waarom hij die mening was toegedaan? Daar ben ik wel naar benieuwd.

Scheppie
 
A

Anonymous

Guest
Er is niets mis met de frees, sterker nog, het is een bijzonder prettig apparaat dat breed inzetbaar is. Dat is ook gelijk het nadeel, je kunt er bijna alles mee doen, maar voor heel fijn of heel zwaar freeswerk zijn er beter geschikte apparaten.
Zwaar freeswerk is mogelijk, maar wel met beleid. Als je dus veel zwaar werk te doen hebt of geen verdere gerbuiksdoelen hebt naast onderbouw, dan is de OF2200 waarschijnlijk de betere optie. Je kunt nooit genoeg vermogen hebben bij stationair gebruik.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De komst van de OF2200 was 1 van de eerste berichten op ons forum :D . De voorganger de OF2000 werd niet door Festool gemaakt, maar ingekocht bij Mafell. Omgekeerd is de kleine Mafell bovenfrees de OF1000 van Festool. Heb zelf al 5 jaar een OF1400, die jaren in een Festool basis set heeft gezeten. Grote ergenis was de beroerde hoogteverstelling; de kunstofgrijper van de freestafel gleed deels van de frees af, waardoor de frees in hoogte versprong! Mijn oplossing was een tie-rapje, maar misschien heeft Festool dit verbeterd. Vorig jaar werkte de schakelaar nauwelijks meer, dus de behuizing opgeschroeft en bleek de schakelaar vol met houtstof te zitten. Het ziet er wel allemaal heel puik uit onder de motorkap, gewoon heel mooi geconstrueerd. Even schoonkwasten (ik blaas nooit in machines met perslucht) en het werkte weer als vanouds. Dus de OF1400 is een paar jaar ouder dan de OF2200. De laatste vind ik wel erg duur voor gebruik onder een freestafel, vandaar dat ik voor mijn eigenbouw freestafel een Trend T11 heb gekocht. De Trend kwam met een 1/2 inch spantang, die ook in de OF1400 past (wist in niet van te voren). Ik wilde graag een 1/2 inch spantang om zo goedkope goede frezen in de usa te kunnen bestellen en die passen dus nu ook op de OF1400, evenals ik de 8 en 12 mm frezen in de Trend kan gebruiken met de spantangen van de OF1400.
Voor frezen geldt, koop ze met een zo dik mogelijke as, als je de juiste spantangen hebt.

jaap
 

WR1944

Oud hout
Ik ben met een OF1010 begonnen die ik meestal in de CMS tafel gebruikte. Ik was daar dik tevreden mee als amateur. In Amerika ben ik m'n gereedschap opnieuw aan het aanschaffen want het Europese spul mee naar de USA nemen was technisch niet haalbaar. Hier heb ik een OF1400 aangeschaft, net als Jaap, om de 1/2" frezen te kunnen gebruiken. En 12 mm zit daar heel dichtbij.
De opmerking van je leverancier begrijp ik absoluut niet. Met beleid, in meerdere gangen bij groot freesvolume, is het goed te doen met een OF1400. Een grotere freesmachine heeft natuurlijk meer power maar waarom groter als je het met een OF1400 af kunt. Misschien kan je beter van leverancier wisselen.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
De OF2200 lijkt me voor stationair gebruik zeer geschikt. Voor handmatig gebruik lijkt het me een wat grote en erg zware machine. Dan lijkt me de OF1400 een betere keus.
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Bonjour amice en bois (houten vrienden),

Ik begin steeds meer van dit forum te houden. Het meeste gereedschap dat ik heb is inmiddels van het F merk. Ik vind de 2200 zelf een te grote machine, lijkt me niet lekker in de hand liggen. Mijn voorkeur gaat zeker uit naar de 1400. Straks op weg naar mijn werkplaats rij ik langs de dealer, zou ik de verleiding kunnen weerstaan???
 

WR1944

Oud hout
pjerdulac zei:
Bonjour amice en bois (houten vrienden),

Ik begin steeds meer van dit forum te houden. Het meeste gereedschap dat ik heb is inmiddels van het F merk. Ik vind de 2200 zelf een te grote machine, lijkt me niet lekker in de hand liggen. Mijn voorkeur gaat zeker uit naar de 1400. Straks op weg naar mijn werkplaats rij ik langs de dealer, zou ik de verleiding kunnen weerstaan???

Pas op, in Amerika noemen ze dit niet voor niets de "green slippery slope".
Maar ze zeggen ook dat het jarenlange plezier, dat je ervan hebt ruimschoots opweegt tegen de kortstondige pijn in je portemonnaie bij het betalen.

Dus veel plezier.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
In andere topics over het gebruik van bovenfrezen in freestafels is ook al uitvoerig gesproken over welke frees wel of niet geschikt is voor stationair gebruik mbt tot vermogen, spantangen, bediengemak, prijs etc.
Een punt dat echter altijd een beetje onderbelicht blijft is het feit dat bovenfrezen in beginsel niet gemaakt zijn om ondersteboven gebruikt te worden. Stofafzuiging is bv nooit 100 procent. Gebruik je de frees op de "normale" manier dan zal niet afgezogen stof op de grond vallen. In een freestafel valt dit in de frees. Meer slijtage aan lagers, borstels of schakelaars is dus niet ondenkbaar.
Een ander punt is het feit dat vrijwel niemand (ik ook niet) de frees na gebruik (in een freestafel) in zijn "ontspannen" stand zet. Zeker niet de frezen die met een lift bediend worden. Gebruik je de frees alleen maar in een tafel dan is dat op zich geen probleem. Gebruik je hem gecombineerd, dan loop je grote kans dat de veren hun druksterkte verliezen.
Dit "misbruik" zal bij de ene frees meer van invloed zijn dan bij de ander. Welk merk hierbij beter scoort en welk merk slechter is moeilijk te zeggen. Maar eea is zeker de moeite waard om mee te nemen in de keuze.

Ed
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ik laat hem na gebruik altijd terugveren, maar ik heb alleen nog maar mini klusjes gedaan. Bij productie moet hij toch een tijd ingeveerd staan.

Daarom wil ik zelf een goedkope sterke bovenfrees om in de tafel te hangen.

Stofafzuiging werkt bij mij uitstekend. Ik heb het afzuigkapje vd bovenfrees erop zitten en het meeste stof wordt door de draaiende beweging naar achter geslingerd(tussen de geleiding door) waar de stofzuiger de rest doet.

Ter illustratie:

Foto-BQOIO4GS.jpg

Foto-MUCBRV3T.jpg

Foto-8K74QGGE.jpg


Ik heb nu dus alleen boven een afzuigslang.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
pjerdulac zei:
Bonjour amice en bois (houten vrienden),
I Mijn voorkeur gaat zeker uit naar de 1400. Straks op weg naar mijn werkplaats rij ik langs de dealer, zou ik de verleiding kunnen weerstaan???

Nu willen we t weten ook: heb je de verleiding kunnen weerstaan en ben je tevreden?
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Ja,

Ik heb de stop gemaakt. En heb hem gelijk uitgetest. Had al een setje CMT frezen besteld voor het maken van paneeldeurtjes. (contraprofiel frezen en een bossing frees). Je merkt dat het een zwaardere machine is dan de 1010, het gewicht dus. De motor loopt heerlijk soepel. Om te testen een deurtje in elkaar gezet. En het ging super. Volgende week ga ik verhuizen naar een nieuwe grotere werkplaats en een van de eerste dingen die ik ga doen is de frees onder mijn freestafel hangen. Tot nu toe dus geen spijt.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Ik heb nu bijna 3jaar de OF1400. Ik ben nog steeds verrast door de mogelijkheden EN niet onbelangrijk de mogelijkheid voor continue belast gebruik. Neen, ik ehb geen enkel nadeel tegen gekomen. Wat de schachtdikte betreft, ik koop enkel nog (indien voorhanden natuurlijk) frezen met schacht 12mm. dit geeft een veel stabielere frees met meer grip op de schacht (zeker voor het zwaardere werk). Kort: ik heb me de investering niet beklaagt.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Kleine nabrander maar meer om mijn eigen keus toe te lichten. Ik was ook begonnen met een OF 1010. Waar ik tegen aanliep was dat het een zeer fijn machientje is om met de hand te werken. In een vaste opstelling voor veelvuldig herhaalwerk of lange stukken met groter diameter merkte ik al snel dat de motor te licht was en te warm liep (beveiliging treedt dan in werking). Kortom ik had ook behoefte aan groter, zwaarder. De OF 1400 vond ik een tussen maat, zo'n beetje tussen beide gemakken in. Het kleine gemak had ik al maar het grote gemak nog niet. Dus waarom iets tussen in kopen? Zonder verder veel na te denken een OF 2000 aangeschaft (de OF2200 was er toen nog niet). Ook uit de hand kan ik er eigenlijk prima mee uit de voeten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.