Koud rookoven

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Hallo allemaal,

Als eerst nog voor iedereen een gelukkig 2018!;)

Een collega van mijn moeder had mij benaderd of ik voor haar een koud rookoven wilde maken.
In het tijdschrift ''Landleven'' had ze een artikel gezien waarin uitgelegd werd hoe je dit zelf moet maken.

Nou weet ik dat naast houtbewerkers mensen hier ook verstand hebben van koken en dus misschien wel van rookovens:cool:

In het ontwerp wordt alles vlak tegen elkaar geschroefd, maar hierbij heb ik mijn twijfels.
De kans op kieren is dan best wel groot, en daardoor lijkt mij dat je de rook niet goed kan reguleren. Zou het beter zijn als ik alles met mes en groef of iets dergelijks in elkaar knutsel.

Ook kwam ik ergens tegen dat je beter geen lijm kan gebruiken. Maar met een koudrookgenerator dit bij deze oven gebruikt word zie ik niet echt een probleem??
Lijmen oogt toch beter als schroeven vind ik.

Het betreft het volgende ontwerp
rook oven.jpg
rook oven ontwerp.jpg

groeten,
Bart
 

Bijlagen

  • 20180101_162637_1514839529428.jpg
    20180101_162637_1514839529428.jpg
    73,1 KB · Weergaven: 357
  • 20180101_162621_1514839529358.jpg
    20180101_162621_1514839529358.jpg
    56,7 KB · Weergaven: 359

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
ik kan je zo niet direct helpen, ik heb geen ervaring met rookovens maar ik krijg al wel trek. ik ben benieuwd naar de echte adviezen.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik denk dat de sluiting van de deur, die waarschijnlijk niet vlak zal blijven, het meest zal lekken. Waar alle andere kieren dicht geschroefd zijn. Dus als er extra aandacht nodig is, is het waarschijnlijk voor de deur.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Lijm is inderdaad af te raden. dit kan giftige dampen veroorzaken maar ook smaak beïnvloeden.
ik heb zelf een egg. maatje van me heeft een eiken oventje getimmerd en kan vrij gemakkelijk en constant tot ca. 110/115 graden roken.
uitstekend voor Pulled Pork. (heb zo gauw even geen foto voor de hongerige rakkers hier.) uitstekende hobby voor de houtliefhebbers hier.

het is opgebouwd met mes en groef delen en aan de buitenzijde de verbonden met balkjes en schroeven.
in het deurtje simpelweg een temperatuurmeter doorgeboord.

ik zou even kijken bij vuurenrook.nl voor meer tips & een beetje afkijken. kun je gelijk je roosters en je mot bestellen :)

ik zou zelf er ook voor kiezen om te gaan voor eikenhout. niet ieder houtsoort is geschikt voor een rookoven.
grappig dat ze in het voorbeeld vuren gebruiken... dat meurt enorm en zou ik nooit gebruiken voor een rookoven.
tipje, doe dus je constructie eventueel aan de buitenzijde. en maak de binnenkant vlak. met alleen wat roosterhoudertjes.

SUCCES!
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Dankjewel voor de snelle reacties nu al! het zal dan ook schroeven worden, misschien minder mooi maar risico's moet je niet willen lopen.

Ik heb een oude grenen kast tot mijn beschikking die ik hiervoor zou willen gaan gebruiken, in de bouwplannen stond dit vernoemd dus dat zou mooi uitkomen.
Mits ik me niet vergis en dat het vuren is:rolleyes: twijfel nog wel eens.

Dit is het hout wat ik heb, zou dit geschikt zijn? Weet niet in hoevere het soort hout, het resultaat of smaak beïnvloed.
20180101_155320_1514839529096.jpg

Nu is het niet de bedoeling dat de temperatuur hoger komt dan 25 graden, het betreft koud roken dus er zal geen garing moeten zijn.
Een temperatuur meter in de deur is wel een goede aanvulling.

ik zou even kijken bij vuurenrook.nl voor meer tips & een beetje afkijken. kun je gelijk je roosters en je mot bestellen :)
Dat ga ik zeker doen!
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
ik zou me niet aan grenen wagen.
zou toch gaan voor eiken, bijkomend kan je indien nodig wel die pulled pork roken :cool:

beneden een regelbare luchtinlaat en boven ook een regelbare luchtuitlaat en dan kun je prutsen!
temp metertje en van te voren je roostertjes kopen voor je je maatvoering bepaald van je kast! beter een goedkoop standaard rooster dan weer te moeten prutsen of maatwerk. temp meter kan gewoon een standaard garing thermometer zijn. die geeft vrij goed weer wat de temp in de kast is.

dennenhout geeft geen fijne smaak bij hogere temperaturen. voor 25 graden zou wellicht wel kunnen...
maarja. als je toch bezig bent en je kan dingen warmer roken tot ca. 120 is dat een mooie bijkomstigheid.

zou dan toch echt gaan gaan voor eiken. (oude vloerdelen, oude kastjes wellicht van marktplaats)

op 25 graden zit je zo met een klein beetje meer mot, dus zou bij wijze van spreken kunnen in je oude nachtkastje haha
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Ik zal eens rond kijken of ik nog voor een leuk prijsje wat eiken kan vinden.
Anders zal het toch grenen worden, en mocht het roken ze uiteindelijk bevallen kan er altijd nog een 2.0 versie komen in eiken:)

wel ga ik in iedergeval een regelbare luchtinlaat aan de onderzijde maken, dit is in het orginele ontwerp niet, althans niet regelbaar.

De koudrook generator had ze al aangeschaft dus de maten van de tekening kan ik aanhouden.
Wat betreft de rooster, in de tekening word gebruik gemaakt van stokjes rondhout om alles op te leggen, of een haak om iets op te hangen
 

tuoh

Oud hout
Eiken is voor niks nodig, dat geeft hier geen toegevoegde waarde. Roken met houtkrullen van Eik is iets anders, hier heeft de houtsoort wel een meerwaarde.
Zou gewoon voor Beuk gaan, maar Populier volstaat ook al.

Naaldhoutsoorten zijn minder aangewezen, die laten een "vieze" nasmaak na.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Naaldhoutsoorten zijn minder aangewezen, die laten een "vieze" nasmaak na.

Bedoel je dan het roken met naaldhout krullen of het roken in een naaldhout kast?
Waar het voedsel op komt te liggen word van beuken.

Begin nu wel te twijfelen.
Als ik iets maak moet het wel goed zijn, alleen qua kosten word het wel een ander verhaal mocht ik voor eik, beuk of populier gaan.

Het idee was een simpel kastje voor mensen die graag koken.
Toch goed dat ik wat informatie ben gaan vragen!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kieren zijn niet erg - je kunt zelfs koud roken in een kartonnen doos (zie ook 'over rook' van Meneer Wateetons). Ik zou de oven gewoon bot op elkaar schroeven. Of wellicht demontabel maken met eenzijdig verlijmde domino's? Koud roken vereist een rookbron die ver genoeg van het voedsel/de oven verwijdert is dat de temperatuur van het voedsel/de kast niet of nauwelijks stijgt. De eenvoudigste manier is een van de verkrijgbare versies van de 'cold smoke generator', een spiraalvormige doolhof van gaas die je met enigszins vast aangestampte houtmot vult en van een kant aansteekt - het smeult dan langzaam naar binnen toe - het aanstampen en het gaas zorgen ervoor dat de zuurstoftoevoer zodanig 'geremd' wordt dat het langzaam smeult. Een betere oplossing is een externe rookgenerator. Een van de simpelste opties daarvoor is de aquariumpomp-koffieblik-venturi generator die je ook bij Meneer Wateetons kan vinden. Ik heb er zelf een gemaakt met een Illy blik, 3 stukjes 12 mm koperen pijp, een t-stukje, en een pompje, en een uit esdoorn gedraaid venturi-ventiel dat in een van de koperen pijpjes wordt geplaatst.

Onderin het blik maak je drie gaten, en je vult hem met twee handjes mot. Dan deksel erop (waar de venturi-opstelling op zit), de uitstroompijp onder in de rookoven hangen, pompje aan (dat gaat in de andere koperen pijp...), en met een vlammenwerper via een van de gaatjes onderin het blik (of alledrie) het mot aansteken. De pomp zorgt voor net genoeg trek via die gaatjes dat de mot blijft smeulen.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Bedankt voor alle reacties!

In de ochtend nog naar wat informatie gezocht.
Toevallig kwam ik nog de gehele beschrijving tegen van het kastje waar ik over begon in de eerste post

https://www.landleven.nl/inspiratie/creatief/2017/oktober/hoe-maak-je-een-rookkast

Kieren zijn niet erg - je kunt zelfs koud roken in een kartonnen doos

wat is uw gedachten op het gebruik van grenen hout?

Een cold smoke generator had ze al aangeschaft.

Het filmpje van meneer wateetons zag ik voorbij komen. Zal dit ook doorspelen naar de gene waarvan de kast wordt. Die zou dit nog kunnen overwegen.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Eiken is voor niks nodig, dat geeft hier geen toegevoegde waarde. Roken met houtkrullen van Eik is iets anders, hier heeft de houtsoort wel een meerwaarde.
Zou gewoon voor Beuk gaan, maar Populier volstaat ook al.

Naaldhoutsoorten zijn minder aangewezen, die laten een "vieze" nasmaak na.

Maar naaldhout wordt wel gebruikt (vuren) door professionele rokerijen.....
Zij het dan dat het in een mengsel van b.v. beuken en vuren is.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
wat is uw gedachten op het gebruik van grenen hout?

OM op te roken of om de kast van te maken? Voor de constructie zou het prima voldoen - net als die kartonnen doos waar ik het eerder over had - of een metalen kast (ik gebruik zelf een oude omgebouwde dun plaatstalen rookoven). Als rookhout zou ik het niet gebruiken, althans niet alleen - te veel hars, wat een onaangename smaak oplevert. Hoewel, zoals Piet al eerder ook aangaf, beroepsrokers vaak een mengsel gebruiken waar ook naaldhout in zit.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Er staat op de Landleven site toch duidelijk een grenen timmerpaneel. Ook dat koudroken gebeurd onder de 25 graden Celsius.

Lijkt mij niet dat het grenen van invloed is op de smaak als het op praktisch kamertemperatuur blijft.

Als Henk schrijft dat het in een kartonnen doos ook nog wel lukt, zal het met grenen, en de meeste bouwmarkten verkopen vuren, ook wel lukken. De kast heeft hier als functie het vasthouden van de rook, niet van de temperatuur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.