Sawdust Stove

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik vindt dit een behoorlijk gevaarlijke manier van stoken. Zo iets komt er bij mij niet in. Als de opening instort als er flink vuur beneden heeft gebrand, zit je met een potentiële bom. De gloeiende massa gaat brandbare gassen vormen en als daar de vlam in slaat heb je een ontploffing. En deze kan zeer stevig zijn. Houtverbranding schat ik wat het risico op ontploffing betreft hoger in dan aardgas of olie (in ben professioneel bezig met verwarmingsketels op olie, gas en hout).
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
In tegenstelling tot mathieu vind ik het een verantwoorde manier om van je zaagsel op te stoken. De crux is het flink aanstampen van het zaagsel (zichtbaar in beide filmpjes).
Als de opening instort zal door het gebrek aan zuurstof de brandstof smoren en uiteindelijk uit gaan.
Een stofexplosie zoals mathieu bedoeld, zul je hier echt niet krijgen.

Groet,
Jan
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
In tegenstelling tot mathieu vind ik het een verantwoorde manier om van je zaagsel op te stoken. De crux is het flink aanstampen van het zaagsel (zichtbaar in beide filmpjes).
Als de opening instort zal door het gebrek aan zuurstof de brandstof smoren en uiteindelijk uit gaan.
Een stofexplosie zoals mathieu bedoeld, zul je hier echt niet krijgen.

Groet,
Jan

Ik heb het niet over een stofexplosie maar een gasexplosie. Als er onderaan flinke gloed zit, gaat dat niet uit als de opening instort. Het vuur broeit verder zonder vlam, vormt brandbare gassen en op een zeker ogenblik komt er voldoende zuurstof bij en krijg je een explosie.
Bij automatische houtketels kan je geen enkele geforceerde handeling uitvoeren zolang er enig teken van vuur in de ketel is. Dit juist vanwege het gevaar op ophoping van brandbare gassen met alle gevaren van dien.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb zo'n gasexplosie gehad in mijn pelletkachel (haard verkeerd opgezet). Het is snel gebeurd. Gelukkig is de kachel klein en is er zichtbaar een overdrukklep om de knal op te vangen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat Mathieu beschrijft is reel, het gebeurt af en toe met mijn kachel. Een grote bang wanneer de gassen terug ontsteken (het geluid komt vooral van het deksel). Maar de kachel en het deksel zijn daarop berekend, het deksel blijft er altijd op liggen. Dus buiten een beetje schrik gebeurt er verder niets.
Een doving door instorten van de tunnel heb ik nooit echt meegemaakt, het is ook niet echt mogelijk want de gassen stromen uit de tunnel en blazen alles weg. Het komt vooral voor wanneer het zaagsel zo ver verbrand is dat de tunnel weg is, dan heb je meer zuurstof nodig om vlammen te houden. Dan gaat het uit tenzij je meer lucht geeft. Doe je het na een doving dan komt er altijd een spontane ontsteking.

Het model van de eerste video zou ik persoonlijk niet vertrouwen, de tunnel is veel te diep en de wanden veel te dun.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.