Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Houten nagels.

Houten nagels.

Een informatief filmpje over het vervaardigen en plaatsen van houten nagels.
    De eerst getoonde methode voor het klieven van houten nagels was mij totaal onbekend, maar werkt zeer snel. Dus nooit te oud om bij te leren

Deze vakman heeft een hele reeks zeer informatieve filmpjes online, met meestal oude en bijna vergeten technieken als onderwerp.
    Heel wat anders en interessanter van inhoud dan bij veel van die Amerikaanse cowboys te zien is

Mooi filmpje. Dank tuoh, voor het delen.
    Alleen begrijp ik niet helemaal waarom hij de deuvels nat maakt alvorens ze te plaatsen. Ik zou denken dat ze bij droging krimpen en vervolgens loskomen.
    Iemand?
    Laatst gewijzigd door Rob van Rotterdam; 31-12-17 om 13:41. Reden: aanvulling

Word wel meer gedaan zo, de nagel komt dan vaster te zitten doordat de buitenste vezels wat "opwollen" en daardoor beter aansluiten in het gat. Krimp is niet aan de orde omdat de nagel altijd uit kwartiers hout bestaat. Een half uurtje in water veroorzaakt enkel aan de buitenzijde een wat ruwer oppervlak, perfect om zeer goed aan te sluiten in het boorgat. door deze onderdompeling kan de nagel ook wat dieper in het gat geslagen worden, omdat de buitenkant ervan wat soepel geworden is geeft ie beter mee. Die natte vezels worden bij het inslaan gewoon geplet, dus geen nakrimp.

Je slaat de kleinere diameter houtnagel wel veel eerder kapot als je ze vochtig maakt. Als je de houtnagels in een pannetje even aanbakt of serieus op de kachel nadroogt, sla je ze er veel dieper in omdat ze harder zijn en lekker glad van het schaven.

Der Mobelbau van Fritz Spannagel besteed uitgebreid aandacht aan houten nagel constructie als ook de verschillende vormen van de nagels en de manieren van nagelen. Vaak schuin, zodat ze samen zwaluwstaarten vormen.
    Laatst gewijzigd door Caspar Labarre; 14-01-18 om 11:20.

Heel mooi, Caspar.
    Die kende ik nog niet.
    Dank je om het ons te leren kennen .

Groeten,
    Ornament

Ik ook niet tot een tijd geleden. Ik heb er mee mogen kennismaken op de Meermanwerf in Arnemuiden. Daar werden deze verbindingen gebruikt bij de bouw van Hoogaarsen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caspar Labarre Bekijk Berichten
    Ik ook niet tot een tijd geleden. Ik heb er mee mogen kennismaken op de Meermanwerf in Arnemuiden. Daar werden deze verbindingen gebruikt bij de bouw van Hoogaarsen.
    Klopt, de naam van de getoonde verbinding is "deutelen" Een deutel inslaan, word gebruikt om een gang onwrikbaar vast te zetten op de spanten.

Kijk ook hier eens: https://www.woodworking.nl/showthrea...light=deutelen

Forum Rechten