Houten nagels.

tuoh

Oud hout
Een informatief filmpje over het vervaardigen en plaatsen van houten nagels.
De eerst getoonde methode voor het klieven van houten nagels was mij totaal onbekend, maar werkt zeer snel. Dus nooit te oud om bij te leren:p

Deze vakman heeft een hele reeks zeer informatieve filmpjes online, met meestal oude en bijna vergeten technieken als onderwerp.
Heel wat anders en interessanter van inhoud dan bij veel van die Amerikaanse cowboys te zien is:D


 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Mooi filmpje. Dank tuoh, voor het delen.
Alleen begrijp ik niet helemaal waarom hij de deuvels nat maakt alvorens ze te plaatsen. Ik zou denken dat ze bij droging krimpen en vervolgens loskomen.
Iemand?
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Word wel meer gedaan zo, de nagel komt dan vaster te zitten doordat de buitenste vezels wat "opwollen" en daardoor beter aansluiten in het gat. Krimp is niet aan de orde omdat de nagel altijd uit kwartiers hout bestaat. Een half uurtje in water veroorzaakt enkel aan de buitenzijde een wat ruwer oppervlak, perfect om zeer goed aan te sluiten in het boorgat. door deze onderdompeling kan de nagel ook wat dieper in het gat geslagen worden, omdat de buitenkant ervan wat soepel geworden is geeft ie beter mee. Die natte vezels worden bij het inslaan gewoon geplet, dus geen nakrimp.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Je slaat de kleinere diameter houtnagel wel veel eerder kapot als je ze vochtig maakt. Als je de houtnagels in een pannetje even aanbakt of serieus op de kachel nadroogt, sla je ze er veel dieper in omdat ze harder zijn en lekker glad van het schaven.

Der Mobelbau van Fritz Spannagel besteed uitgebreid aandacht aan houten nagel constructie als ook de verschillende vormen van de nagels en de manieren van nagelen. Vaak schuin, zodat ze samen zwaluwstaarten vormen.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Heel mooi, Caspar.
Die kende ik nog niet.
Dank je om het ons te leren kennen .

Groeten,
Ornament
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik ook niet tot een tijd geleden. Ik heb er mee mogen kennismaken op de Meermanwerf in Arnemuiden. Daar werden deze verbindingen gebruikt bij de bouw van Hoogaarsen.
 

tuoh

Oud hout

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Frans model schaaf. Het ijzer is aan de voorkant zoals een Stanley keerbeitel, gekruld. Het verschil is dat de keerbeitel niet met een bout aan de beitel bevestigd is en moet dus met een hamer op z'n plaats getikt worden. De oortjes aan de bovenkant maken dit makkelijker.
 
P

Pel

Guest
Ik kende deze techniek van het deutelen niet, maar is een ijzersterke verbinding, excuses voor het woord ijzersterke in dit verband.:)

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.