32 system van festool

Arjan M

Nieuw lid
13 sep 2010
4
0
Beste form leden,
Ik ben nog niet zo lang bekent met het festool system, ik ben er in gerolt omdat ik opzoek was naar een andere cirkelzaag waar ik wel recht mee kon zagen en ik een zaag kon over nemen van een bekende timmerman. ik heb nu in middels een aantal festool machiene's. maar ik heb bij mijn cirkelzaag 2 liniaal's gekocht. niet wetende dat ik die ook zou kunnen gebruiken voor het 32 system.
Nu mijn vraag, ik wil nu zelf die gatten reeks in mijn liniaal maken op een metaal freesbankje. ik heb alleen, buiten de steek van de gaten 32mm, geen maten van waar die gaten moeten komen vanaf de gelijdings rand van de liniaal en hoe groot die gaten moeten zijn, kan iemand mij daar aan helpen?
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Kan je geen antwoord geven op je vraag, maar zit me wel af te vragen waarom je niet voor iets meer dan € 100,= een kant en klare gatenlineaal koopt. Ik vermoed dat de kans dat je al die gaten keurig netjes geboord krijgt beperkt is en dan heb je er nog niets aan.
 

WR1944

Oud hout
Een tweede grap van Festool is dat de gaten niet rond zijn maar iets ovaal. Dat wordt een leuke klus om na te bootsen. Ik denk dat een gatenlineaal toch goedkoper wordt.
Voor de 1400 mm rail is het verschil maar ca 20 Euro, big deal.
 

Arjan M

Nieuw lid
13 sep 2010
4
0
@haasjetik: als CNCfrezer (metaal)die meer op een 0.01 werkt dan op 0.1mm zou het geen probleem moeten zijn om die gaten er in te krijgen op steek.

@WR1944: dat die gaten niet rond zijn is minder omdat dan op een gewone freesbank er in te krijgen, misschien is dan CNC een manier, maar zijn die gaten ovaal of een slopgat??? (2 halve cirkels verbonden met een recht lijn stuk) Als het een slopgat is kan dat ook op een gewone freesbank. Maar dan moet ik nog steeds weten waar die gaten zitten en hoe groot ze moeten zijn??? als ik het vantevoren had geweten dat die liniaal er ook was met gaten dan had ik die zeker één gekocht maar ik heb er nu dus al 2. ik ben het er mee eens dat ik niet om 20 euro te besparen die gaten er zelf in wil maken. ik heb die linialen nu al en dan is het wel een optie.

Misschien dat toch iemand mij daar mee kan helpen
 

tuoh

Oud hout
Wil je optimaal gebruik kunnen maken van het 32mm systeem dan moet je voorste rij gaten op 37mm van de voorkant liggen (gemeten tot center gat) de meeste kruisplaten voor meubelscharnieren zijn namelijk op deze maat ontwikkeld. De achterste rij komt van tegen de rugwand tot center gat best op 50mm.
De gaten hebben ofwel een diameter van 3mm of 5mm diameter. Bij 5mm gaten kunnen de kruisplaten zonder meer geschroefd worden in de gaten, bij 3mm gaten moet op de plaats van de kruisplaten de desbetreffende gaten nadien opgeboord worden naar 5mm.
Bij 3mm zijn de schabdragers fijner van uitvoering, bij 5mm horen dan uiteraard dikkere exemplaren, maar dit is een kwestie van (goede) smaak :D Voor de draagkracht maakt het verder niks uit, beide diameters kunnen meer dan genoeg gewicht torsen.
Wil je de rijboringen kunnen gebruiken om tezelfdertijd ook de kruisplaten in te schroeven dan moeten je boringen absoluut steeds op dezelfde maat geboord worden van onder- of bovenkant zijde.

Ik verdeel steeds vanuit het midden van de zij naar onder en naar boven, dan zit het laatste gat mooi op dezelfde maat aan onder- en bovenkant. Het resultaat hiervan is dat ook je scharnieren op de deur aan onder- en bovenkant op de zelfde maat komen te staan :D
Zo moet je maar één mal maken om deze gaten te boren. :D :D :D

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Arjan M zei:
@WR1944: dat die gaten niet rond zijn is minder omdat dan op een gewone freesbank er in te krijgen, misschien is dan CNC een manier, maar zijn die gaten ovaal of een slopgat??? (2 halve cirkels verbonden met een recht lijn stuk) Als het een slopgat is kan dat ook op een gewone freesbank. Maar dan moet ik nog steeds weten waar die gaten zitten en hoe groot ze moeten zijn??? als ik het vantevoren had geweten dat die liniaal er ook was met gaten dan had ik die zeker één gekocht maar ik heb er nu dus al 2. ik ben het er mee eens dat ik niet om 20 euro te besparen die gaten er zelf in wil maken. ik heb die linialen nu al en dan is het wel een optie.

Dit onderwerp is uitgebreid aan de orde geweest op het FOG-forum (USA). Daar kan je meer over dit onderwerp vinden. Van dat forum weet ik dat de gaten ovaal zijn, waarschijnlijk elliptisch. Ik heb er geen eigen ervaring mee maar ik ga het systeem in de nabije toekomst aanschaffen. Dan ga ik in Amerika beginnen aan keukenkasten Euro-style, eigenlijk meer Ikea-style.
 

Arjan M

Nieuw lid
13 sep 2010
4
0
Scheppie zei:
Arjan,

Ik heb zon liniaal, ik meet morgen wel even, wat wil je precies weten?
Scheppie

Ik zou graag willen weten welke vorm de gaten hebben, rond, slop of ovaal.
Maar ook de maat van het geleide deel van de liniaal (daar waar de cirkelzaag op geleid) tot aan het hart van de gaten, zodat ik ze er in kan frezen.

Ik dank je hartelijk.

Ps. als die gaten een ovaal zijn zal het wel wat lastiger worden.
 

Marc

Nieuw lid
25 jan 2009
22
0
Hoi,

De liniaal is 1080 lang. het eerste gat zit op 12 mm en elk volgend 32mm verder (12,44,76, t/m 1068)
De gaten zitten op 6 cm vanaf de zaagkant van de liniaal gemeten vanaf aluminium (niet vanaf kunststof antisplinter rand). De gaten zijn inderdaad ovaal maar wel overdwars. De geleide aanslag FP-LR 32 heeft een ronde nippel die in de ovale gaten valt. Ik begrijp dus niet helemaal waarom die dus ovaal zijn. Wellicht valt ie er op die manier makkelijker in.
Zie bijgevoegde foto's.

Marc.

PS. Ik heb een gloednieuwe geleide aanslag over , wellicht wil je die voor een redelijke prijs overnemen.

Attached files
 

Arjan M

Nieuw lid
13 sep 2010
4
0
Marc zei:
Hoi,

De liniaal is 1080 lang. het eerste gat zit op 12 mm en elk volgend 32mm verder (12,44,76, t/m 1068)
De gaten zitten op 6 cm vanaf de zaagkant van de liniaal gemeten vanaf aluminium (niet vanaf kunststof antisplinter rand). De gaten zijn inderdaad ovaal maar wel overdwars. De geleide aanslag FP-LR 32 heeft een ronde nippel die in de ovale gaten valt. Ik begrijp dus niet helemaal waarom die dus ovaal zijn. Wellicht valt ie er op die manier makkelijker in.
Zie bijgevoegde foto's.

Marc.

Ik dank je voor de info ik zou graag nog willen weten wat de diameter van de pen is.
Die gaten zijn ovaal hoor ik ik zou mij kunnen voor stellen dat die gaten om productie technische redenen een slop gat zijn, zodat de pen niet perfect boven het gat hoeft te zitten maar dat de brete van de slop gat wel zorgt dat de pen in de lengte richtting van de liniaal goed zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.