Vaasje uit taxus met een lederen veter.

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het vaasje is afgewerkt met 2 lagen sealer en 2 lagen vernis aangebracht via de luchtdrukpistool.
Het vaasje heeft een hoogte van 250 mm en een diameter van 100 mm ter hoogte van de strik.
IMG_0233.jpgIMG_0234.jpg

Hier wat sfeerbeelden hoe het vaasje gedraaid werd.
IMG_0235.jpg

Opsannen tussen de centers.
IMG_0239.jpgIMG_0241.jpg

Grof rond draaien.
IMG_0245.jpg

Een kraagje aandraaien aan de linkerkant om met de klauwkop te kunnen grijpen.
IMG_0249.jpg

Opspannen in de klauwkop en het tegencenter plaatsen.
IMG_0254.jpg

De buitenvorm draaien en schuren tot korrel 400.
IMG_0255.jpg

Bril plaatsen en kleefband kleven op de plaats waar de wielen komen te drukken/draaien.
Zo kan je de wrijvingssporen vermijden die toch tamelijk diep kunnen aftekenen na het draaien.
IMG_0261.jpgIMG_0262.jpg

Met een potboor een diep gat inboren.
IMG_0264.jpgIMG_0266.jpg

De binnenkant van het vaasje uithalen totdat de wanddikte maar een 5 à 6 mm dikte heeft.
IMG_0269.jpgIMG_0268.jpg

Hier het resultaat waarvan de bril weggenomen is.
IMG_0276.jpgIMG_0274.jpg

Gaatjes aftekenen en priemen om de veter te kunnen vlechten.
IMG_0279.jpgIMG_0282.jpg

Gaatjes boren.
IMG_0284.jpgIMG_0287.jpgIMG_0288.jpg

Een gewone schoenveter eens in vlechten om een idee te hebben wat het zou kunnen worden.
Het was eigenlijk niet naar mijn wens, maar onze collega Rien heeft me de tip gegeven.
Toeval was dat ik deze week in Nederland geweest ben en 'k heb hem een bezoekje gebracht.
Maak het niet in kruiswijze want het is te druk zei Rien. Hij had gelijk en heb zijn raad opgevolgd.
De platte stand zoals je kan zien op de volledige afwerking is het uiteindelijke geworden.
IMG_0293.jpg

Het geheel afdraaien.
Het laatste deeltje werd handmatig afgezaagd en bijgewerkt met de beitel en schuurpapier.
IMG_0296.jpgIMG_0295.jpg

Rien heeft me ondertussen nog een tip gegeven, namelijk da strik weglaten en knopen langs de binnenkant.
Dit zal ik zeker eens doen en plaats daarvan zeker nog een foto.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Prachtige vaas Didier, ik vind die strik wel iets hebben wat je bij andere niet ziet. Ik zou hem houden zo als hij nu is.
Ik zie dat je ook al een woodcut uitholbeitel gebruiker bent.

Inderdaad Nico, ik gebruik ook de woodcut. Het is een zalige beitel vind ik.
Wat de strik betreft, ik probeer het eens zoals Rien het me gezegd heeft.
Daarna maak ik dan de keuze.
Wie niet probeert, weet niet hoe het er anders kan uitzien.
 
P

Pel

Guest
Mooie rugbybal vaasje Didier, mooi met die lederen veter, en dan niet kruislings binden, maar recht is m.i. mooier.

Groet Pel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wie had zulke kleine handjes om in die vaas een veter te rijgen?:)

Ja Nico, het is wat vloekenwerk geweest hoor.
Via een hulptouwtje door de gaatjes te steken en wat kleefband aan het lederenvetertje heb ik het door de gaatjes kunnen steken.
Met een barbecue-tang kon ik het touwtje uit de dieperik halen van het vaasje.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie rugbybal vaasje Didier, mooi met die lederen veter, en dan niet kruislings binden, maar recht is m.i. mooier.

Groet Pel.

Als rugbybal had ik het nog niet zo bekeken Pel, maar je hebt gelijk.
Voor alle duidelijkheid, de veter loopt recht en blijft zo.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Mooi draai werk Sirjacobs, overweeg eens een koper draad (evt geplet) om de gaten te verbinden, de leren veter overtuigt mij niet echt, misschien is de afstand wat ruim. Excuus voor de goedbedoelde maar kritische kanttekening op 1 jan...

Groeten, Hans
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hij is weer mooi Didier!
Kleine tip: De beste manier om sporen van een bril te voorkomen is door 'm niet te gebruiken. Kan makkelijk bij zo'n klein vaasje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.