Shapton HR vlakken met Naniwa Flattening stone?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Het ging hier over het vlakken van keramische Shaptons met een Nawina lapping plate en dan in die zelfde beweging ook te voorkomen dat de lapping plate (op termijn) niet meer vlak zou zijn. Beetje zonde van het materiaal van de Shaptons..... en ook niet erg praktisch bij een lapping plate die een stuk groter is dan de Shaptons.
Ik snap nog altijd niet wat het probleem is als de vlakplaat groter is dan de te vlakken steen. Of je nu enkele malen de zelfde op en neer gaande beweging over een diamantplaat maakt, of je maakt één cirkelvormige beweging over de ganse vlakplaat. Als de afgelegde afstand gelijk is, zal wetsteen niet meer slijten en even snel vlak zijn.



Voor zover ik weet is dat is nou net het verschil met de gewone stenen en deze versie. Shapton geeft zelf ook aan dat je deze stap over kan (en moet) slaan. Het is "splash and go". En dat merk ik in de praktijk ook.

Bij sommige beitels werkt het naar mijn ervaring beter als er slijppasta op de steen zit. Het zijn staalsoorten die de steen snel laten vollopen. Even opwrijven en het wetten gaat veel beter. Maar dit is mijn ervaring.




Dat is mijn primaire probleem met teveel nostalgie. Het is niet altijd (alleen) het eindresultaat dat anders is of hoeft te zijn. Het gaat ook om de verschillen in werkwijze die soms gewoon beter aansluiten bij het feit dat mensen niet meer de tijd hebben om dingen op de oude manier te doen... laat staan dat het economisch nog een beetje zinvol is.
Het probleem is meestal niet teveel nostalgie, maar eerder te weinig. Vroeger werd er met weinig middelen ook zeer mooie resultaten behaald. Het duurde natuurlijk veel langer, maar aan tijd was er, in tegenstelling tot nu, geen gebrek.
Moderne inzichten en handelswijzen zijn niet per definitie superieur aan traditionele. Een combinatie van beide kan wel winst betekenen.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bij de harde Shaptonstenen zou ik eerlijk gezegd zo weinig mogelijk carborundumkorrels gebruiken.

Nee, ik bedoelde het vlakken van de (carborundum) vlaksteen. Die wordt uiteindelijk ook bol. Dat duurt lang en is te voorkomen, maar wat daarnaast ook gebeurt is dat de vlaksteen af en toe volloopt, zodanig dat ie niet meer afneemt - ook dan is even opruwen (van de vlaksteen) met carborundumkorrels zinvol. Althans, dat is mijn ervaring... Waterstenen zou ik idd niet met carborundumkorrels aanvallen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dat de vlakplaat en de wetsteen een verschillende grootte hebben is geen enkel probleem, integendeel.

Even iets rechtzetten: voor het traditionele staal maakt mijn oliesteen oh de diamant niet veel uit. Ik heb alleen de fijnste die ik kon vinden , volle plaat, niet die met die gaatjes erin. Daarna gaat alles op de coticule of op de hard arkansas en den de strop.
Voor HSS maakt het wel wat uit. Zeker voor het uiterst slijtvaste Leitz V 26 kan je niet zonder diamant of CBN.

Over nostalgie ( ik ben het niet eens met het woordgebruik: historisch inzicht is beter, vind ik) : ik denk dat we echt wel eens af moeten van de gedachte dat men vroeger meer tijd had. Die mensen werden uiteindelijk ook betaald met wat ze afleverden. En veel meer dan een dak boven het hoofd en voedsel en een weinig kleding , en brandhout hadden ze niet. En daar moest dan keihard voor gewerkt worden, verder hadden ze niet veel over. . Hoe sneller, hoe meer je doorgaans verdiende. De ontwikkeling van technieken moet men steeds vanuit dit principe bekijken: hoe sneller en hoe gemakkelijker , hoe beter en hoe meer deze techniek werd toegepast. Wat misschien wel verschilt is dat men de tijd moest nemen om het aan te leren.

Historische bronnen vermelden soms de uitvoeringstermijn van bijvoorbeeld een kerkmeubel. Of de sacramentstoren van Zoutleeuw. Je kunt het je niet inbeelden hoe snel ze gaan.
Weet niet zeker of een CNC kan een tol maken, schilderen en afwerken op ongeveer 1 min? Er zijn natuurlijk ander volautomatische machines....

https://www.youtube.com/watch?v=6vZR_aLaEII

of deze
https://www.youtube.com/watch?v=jxr8BHm8OkA
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.