Circkel uitzagen

pieterhc

Nieuw lid
29 okt 2017
9
0
Ik ben van plan om een houten honden voerbak te maken.
Hoe kan ik het beste meten en overnemen op het hout om zo een goede cirkel te zagen waar de bak in komt.
Ik ben al bezig geweest, maar echt lukken wil het nog niet.eetbak-hond-26x26x55.jpg
De foto is zoals ik het zou willen maken.

Gr Pieter
 
Laatst bewerkt:

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Je kan simpel een cirkel aftekenen met een potlood en een touwtje om een spijker , dan kan je zelf de maat bepalen .
Dan met de decoupeerzaag op zijn kop zagen zodat je boven een strakke zaagsnede hebt .

Succes Willem
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Met een beetje mazzel heb je twee etensborden in je kast staan. Die op de plank leggen en zorgen dat je overal gelike afstand tussen houd(t). Je kan ook kiezen voor koektrommels, asbakken, pannen en conserveblikken. Alles wat maar de juiste maat heeft. An anders de spijker en het potlood met een touwtje of een stukje hout.
 

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Hallo Pieter,

Als je een (boven)frees ter beschikking hebt is het goed te doen door de cirkelgeleider (als die erbij zit) te gebruiken en anders een plankje/plaatje te maken waar de frees op bevestigd wordt en dan een schroef/spijker in het middelpunt. Heb het zelf zo meermaals gedaan en als je niet diep genoeg kunt frezen dan kuj je altijd het laatste stuk met de decoupeerzaag doen.

Veel succes!

Gijs.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Ik heb een soortgelijk projectje gedaan. Heb de diameter van de bak aan de bovenzijdegenomen en daar toen twee keer de dikte van rand vanaf gehaald. Millimeter extra om het goed te laten passen
https://www.woodworking.nl/showthread.php?12872-Simpele-drinkbakhouder-voor-de-hond

In de opstelling zoals je die hier toont zou ik er over nadenken om een uitsparing te maken waardoor je de onder de rand van de drinkbak kan komen om 'm er makkelijker uit te halen.
 

beeldhouwer

Actieve deelnemer
Ik maak zelf veel van soortgelijke voederbakken voor het vrijwilligerswerk wat ik doe.
wat ik zelf doe als ik nieuwe bakken gebruik waarvan ik de maat niet precies weet (meestal staat er wel een maat op, maar dat is niet de maat die je uit moet zagen), is eerst even 2 houtjes met lijmklemmen aan bijvoorbeeld de tafel klemmen (evenwijdig aan elkaar, beide zo dat ze 'haaks' op de tafel staan en over de rand van de tafel uitsteken, op een afstand van elkaar van ongeveer de maat van die bak.
Daar leg je dan de voederbak bovenop/tussenin en zorgt ervoor dat de houtjes zo zitten dat de bak er mooi klem tussen zit (1 van de houtjes dus beetje naar links/rechts bewegen tot het houtje weer redelijk parallel loopt).
Dan de bak er weer uithalen en dan de afstand tussen die 2 houtjes meten. Dat is dan de maat van de cirkel die je uit moet zagen.
Zaag je hem te ruim, dan 'rammelt' de bak, zaag je hem te krap, dan zakt de bak niet voldoende en moet je veel schuren.
Ik hoop dat je een beetje kan volgen wat ik bedoel, anders zal ik proberen wat foto's te maken.
Succes!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Zo’n houtje kan je ook de lengte geven van de diameter van de bak (ex rand), spijkertje exact in het midden en een rondje draaien met potlood tegen het uiteinde.
Dit als variant op het hierboven reeds genoemde touwtje. Mogelijkheden te over.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Kom ondersteboven aftekenen en dan de rand opmeten en aftrekken.. Decoupeerzaag gebruiken voor steigerhout.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Met een stukje hoeklijn, een stukje draadeind maak je zelf een cirkel hulpstuk voor een bovenfrees

Da's een mooie voor die OF1010 (of een ouder Festo model?)! Weet je nog vanbuiten welke maat draadeind? Gelijk maar eens zelf de nodige spullen bijeen gaan zoeken... Bedankt!
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Draadeind is M6 en het is volgens mij idd een OF1010. Je moet de draadeind door de frees heendraaien en dan daar ook even een moer op zetten, dan kun je bij het hoeklijntje wat handiger de boel vast zetten, het hoeklijn zit met een slotbout op de plank vast, daar zit eerst een gewone moer op dan het hoelijn en dan een borg moer (met zo'n plastic ring).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.