Beitels voor de Hammer A3 31

lajansen

Nieuw lid
25 okt 2009
1
0
Iemand idee waar je nieuwe beitels voor de vlak-van dikte bank van Hammer kunt kopen anders dan bij Felder?
 

tuoh

Oud hout
Daar vrees ik een beetje voor, heb de messen van Felder/Hammer nog nergens anders gezien.
Dit in tegenstelling met messen voor een Tersa as, die vind je op alle hoeken van de straat.
Nu moet ik wel zeggen dat de Felder messen hun scherpte langer behouden dan de HSS Tersa exemplaren, daar mag dus iets tegenover staan.(de prijs)

Je bent sowieso goedkoper uit dan HSS messen laten slijpen, ook al omdat de steltijd bij Felder- en Tersamessen praktisch wegvalt, en je schaafmessen zitten altijd perfect in het blok.
Schaafmessen wisselen van Felder is een kwartiertje werk, bij Tersa is dit een klusje van hooguit 5 minuten :D

Kan je dus niet helpen.

Mvg,

André
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Vraagje : wat is een Tersa-as ?
Ik heb momenteel een Robland combiné met gewone messen maar heb ondertussen - na alle lovende woorden op dit forum - een Hammer besteld. Het viel mij ook een beetje tegen dat de messen voor éénmalig gebruik zijn , waar je andere messen toch een x aantal keren kan ( laten) slijpen.
Danny
 

tuoh

Oud hout
Tersa is ook een systeem met wegwerpmessen, wel beter van constructie dan Felder. Zie onderstaande link.
Herslijpbare messen hebben hun tijd wel gehad denk ik, het prijsverschil is te klein geworden tussen herslijpen of de aankoop van wegwerpmessen. Bij wegwerpmessen is de steltijd bijna verwaarloosbaar en de rondloop nauwkeurigheid quasi perfect, terwijl het beitelstaal ook een langere standtijd garandeert, niks dan voordelen dus.

André

http://www.rehomy.com/page/tersa/28/Ter ... okken.html
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Dank je, weeral wat wijzer geworden.
De verkopers van Hammer hadden me ook al gezegd dat de wegwerpmessen op het einde van de rit voordeliger zijn. En dat de hardmetalen 4x langer standhouden dan de 'gewone'. Maar ik heb het een beetje lastig met wegwerp...
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.