Iepen bureau

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Ik ga bezig een bureau/tafel te maken uit iepen. Blad van uiteindelijk ca 50mm op een stalen onderstel. Vanmiddag bij Fijnhout Drenthe geweest, gekeken of eea op voorraad was, volgende week kan ik het ophalen, dan gaat er direct door naar de dhz zaak hier waar ze een ouderwets zware vlak en vandikte bank hebben. Hopelijk kan ik in het eerste weekend los.

Mijn eerste echte hout projectje, met 'echt' hout en wat ook echt netjes moet worden.

Ik heb de meeste dingen aardig uitgedacht. Waar ik nog niet uit ben is de afwerking.
Deense olie? Osmo beits? Lak, zo ja, welke, wordt dat niet te glimmend. Welke ondergrond is geschikt voor een PC, wat natuurlijk ook gewoon een kachel van zeker 500W is.

Welke methode verdient jullie voorkeur?

Mocht ik verder nog vragen hebben, waar ik in de bouw tegen aan loop bijvoorbeeld stel ik die ook hier. Ik denk er namelijk ook aan er tzt een los ladenblok bij te fabriceren.

Foto's van het m'n vorderingen zal ik hier ook proberen te posten.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Waarom maak je niet een paar proefstukjes voor de afwerking? Ten slotte gaat het om je eigen smaak, die niemand hier precies kent.

Wat betreft de PC: allereerst is 500W een gebruik wat hooguit past bij een wat oudere game-pc, die zwaar belast wordt. Zelfs als dat het geval is, ik ken geen PC-kasten die de warme lucht aan de onderkant uitblazen. Het enige waar ik wel rekening mee zou houden is dat mogelijk je afwerking en de rubber pootjes die nog wel eens onder een PC zitten, elkaar niet verdragen. Ik heb zulke rubberen pootjes wel eens op zien lossen tot een kleverige brei. Een dun stujkje triplex er onder ter grootte van de PC-kast is een handige verzekering daartegen...

Hint: zoek eens op Skylt in het forum. Dat is een niet-glimmende, slijtvaste lak die de natuurlijke houtkleur behoudt.

https://www.woodworking.nl/showthread.php?19681-Tafel-in-padoek


En neem de tijd om bij de afwerking de puntjes op de i te zetten - was er laatst niet een berichtje van iemand die, net voor zijn eiken meubel afgewerkt werd, nog snel even iets sleep in dezelfde ruimte en prompt allerlei zwarte vlekjes in zijn laklaag terugzag?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voordat je het hout laat schaven kan je het best enkele weken binnen laten liggen.
Het hout krijgt dan de kans om te acclimatiseren en zich aan te passen aan de nieuwe omgeving.
Op de site staat wel KD, wat kunstmatig gedroogd wil zeggen. Het vochtgehalte zou dus goed moeten zitten. Maar om nare verrassingen te vermijden kan je best het vochtgehalte meten en het hout een tijdje binnen leggen voor de verdere verwerking.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Waarom maak je niet een paar proefstukjes voor de afwerking? Ten slotte gaat het om je eigen smaak, die niemand hier precies kent.

Wat betreft de PC: allereerst is 500W een gebruik wat hooguit past bij een wat oudere game-pc, die zwaar belast wordt. Zelfs als dat het geval is, ik ken geen PC-kasten die de warme lucht aan de onderkant uitblazen. Het enige waar ik wel rekening mee zou houden is dat mogelijk je afwerking en de rubber pootjes die nog wel eens onder een PC zitten, elkaar niet verdragen. Ik heb zulke rubberen pootjes wel eens op zien lossen tot een kleverige brei. Een dun stujkje triplex er onder ter grootte van de PC-kast is een handige verzekering daartegen...

Hint: zoek eens op Skylt in het forum. Dat is een niet-glimmende, slijtvaste lak die de natuurlijke houtkleur behoudt.

https://www.woodworking.nl/showthread.php?19681-Tafel-in-padoek


En neem de tijd om bij de afwerking de puntjes op de i te zetten - was er laatst niet een berichtje van iemand die, net voor zijn eiken meubel afgewerkt werd, nog snel even iets sleep in dezelfde ruimte en prompt allerlei zwarte vlekjes in zijn laklaag terugzag?

Ja dat is ook nog een optie om te proberen. Is die Deense olie wel een geschikt voor toepassing op een bureau? Wat ik er van heb gezien op iepen is wel fraai.

En bedankt voor de triplex tip, ga ik doen.

Voordat je het hout laat schaven kan je het best enkele weken binnen laten liggen.
Het hout krijgt dan de kans om te acclimatiseren en zich aan te passen aan de nieuwe omgeving.
Op de site staat wel KD, wat kunstmatig gedroogd wil zeggen. Het vochtgehalte zou dus goed moeten zitten. Maar om nare verrassingen te vermijden kan je best het vochtgehalte meten en het hout een tijdje binnen leggen voor de verdere verwerking.

Oh ik was eigenlijk van plan direct van de houthandel door te rijden om te laten schaven... Hmm nog even nadenken hoe ik dat ga organiseren dan.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Het hout ligt bij de lokale DHZ zaak. Ik ga het misschien heel eigenwijs eerst laten schaven, dan een aantal weken binnen laten acclimatiseren.

Vanmiddag kwam kreeg ik ook Abranet gaas binnen. Net even een plank ruw eikenhout (resten die zijn overgebleven van plaatsing van een eiken schuur, golft behoorlijk. Geen idee of het machibeslag van de schaaf is of sporen van het zagen zijn), maar wordt niet volledig glad. Is korrel 120 te fijn voor zulks werk?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik ben fan van abranet. Waarom het loopt niet vol en het gaat lang mee. Op blank hout zie ik geen voordelen t.o.v. gewoon schuurpapier van goede kwaliteit. Het enigste voordeel t.o.v. gewoon papier is dat je meer schuurstappen kan overslaan. Op verse lak is het top.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het hout ligt bij de lokale DHZ zaak. Ik ga het misschien heel eigenwijs eerst laten schaven, dan een aantal weken binnen laten acclimatiseren.

Vanmiddag kwam kreeg ik ook Abranet gaas binnen. Net even een plank ruw eikenhout (resten die zijn overgebleven van plaatsing van een eiken schuur, golft behoorlijk. Geen idee of het machibeslag van de schaaf is of sporen van het zagen zijn), maar wordt niet volledig glad. Is korrel 120 te fijn voor zulks werk?

Hout heeft geen medelijden met eigenwijze mensen :eek:.
Hoogsten heb je geluk en is het hout droog genoeg en blijft het kalm.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Hierbij nog wat foto's van het hout. Hout was bij aanschaf 62mm, nu is daar nog 53mm van over. Ik vind het erg mooi :)
IMG_20180106_104519807.jpgIMG_20180106_135512860.jpg


Hoe vul je noesten eigenlijk op. Dit is de eiken keukentafel, op deze manier opgevuld vind ik prima. Wat is hiervoor gebruikt. Zijn er nog andere manieren?IMG_20180106_234446034.jpg
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Ik zie nergens een webshop als ik daar op Google, maar ik ben bang dat dat geen goedkoop apparaat is...

Die €5 epoxy van de HEMA is wat budgetvriendelijker. Gaat dat ook icm olie?

Of is er iemand met zo'n ding in de regio Emmen die me tegen vergoeding kan helpen met zo'n apparaat? ;)
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Die epoxy van de hema, samen met wat zwart pigment (roet, bijvoorbeeld) gaat prima, maar het is wel wat meer werk om de plank daarna weer vlak te maken. Daarna olie er over heen is geen enkel probleem, dat doe ik regelmatig. Je kunt natuurlijk ook wat meubelmakers o.i.d. in de omgeving bellen of ze zoń apparaat hebben en wat gaatjes voor je willen vullen.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Even gecontroleerd met de winkelhaak, maar de planken zijn nog mooi haaks, hopelijk blijft dat zo... Hoe lang moet hout zo 'acclimatiseren'? Paar weken? Of tot een bepaald vochtpercentage?

Wat is de beste manier om het geheel te lijmen? Plank 1 en 2 lijmen, laten drogen, dan plank 3 er tegen, drogen, dan 4 enzovoorts.
Of plank 1 en 2, plank 3 en 4, plank 5 en 6 om vervolgens deze te delen te combineren.
Of alles in één keer? Dat lijkt me niet toch?

Ik heb vanmiddag Osmo hardwax besteld, dat ga ik deze week alvast even testen op een afvalstukje.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Wat is de beste manier om het geheel te lijmen? Plank 1 en 2 lijmen, laten drogen, dan plank 3 er tegen, drogen, dan 4 enzovoorts.
Of plank 1 en 2, plank 3 en 4, plank 5 en 6 om vervolgens deze te delen te combineren.
Of alles in één keer? Dat lijkt me niet toch?

In één keer kan ook, maar dan moet je snel werken, en lijm hebben met een vrij langere open tijd. De andere opties kan beide. Wat je zelf lekker werken vind. Als het op het einde maar één geheel is :)
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het lijmen is vooral een kwestie van goed georganiseerd zijn en toch ook een beetje weten wat je doet.... dan is er weinig reden om dit relatief klein aantal delen niet in één keer te lijmen. Vereiste blijft dat je de goede spullen en hulpmiddelen hebt om er een zo vlak mogelijk geheel van te maken.

Je begin zal ook hier moeten zijn dat je de planken als ze voldoende droog zijn nog een een keer schaaft zodat je ook echt een goed sluitende naad tussen alle planken hebt. De kans dat die nog perfect sluiten na zo'n periode drogen is nagenoeg nul en ondanks dat het wellicht allemaal nog wel een beetje aansluit gaat je eindresultaat nooit mooi zijn als het niet perfect aansluit. Zeker bij deze dikte wil je gewoon een goed sluitende naad en gebruik je de klemkracht bij het lijmen niet om grotere kieren dicht te krijgen. Dan in de goede volgorde en draadrichtich

En dan is het vooral een kwestie van goed georganiseerd zijn. Begint bij voldoende ruimte om je ruwe tafelblad fatsoenlijk neer te kunnen leggen en voldoende klemmen om alles vast te zetten. Standaard truc is om met wat drukbalkjes (met wat tape om ze niet ook vast te lijmen aan je tafelblad) te zorgen dat het geheel vlak blijft, dat scheelt je in het eindresultaat een flinke hoeveelheid werk (en niet te vergeten je zal een dikker blad overhouden) bij het vlakken.

Wat redelijk basic instructies staan bijvoorbeeld hier:
http://www.houtbewerkingscursus.nl/houtverbreding-maken/
https://www.youtube.com/watch?v=Jk7EHOQOZIQ

En je maakt het jezelf iets makkelijker als je het in stappen doet met bijvoorbeeld 2 of 3 planken tegelijk. Nadeel is dat je dan meerdere keren moet lijmen en het principe hetzelfde blijft. Als je al je planken fatsoenlijk neer kan leggen met de klemmen al op zijn plaats dan is het aanbrengen van de lijm zo gebeurt en is er weinig reden niet alles in 1 keer lijmen. Maar het belangrijkste blijft om te starten met goed sluitende naden en tijdens het lijmen de zaak zo vlak mogelijk te houden. Dan is je werk erna ook zoveel minder en eindig je met een mooi blad.

En als je geen verzameling lijmklemmen en drukbalkjes hebt dan rest het plank voor plank te doen. Starten met een goed sluitende naad en dan in de hoogte stapelen, lijmen, over elkaar wrijven en de zwaartekracht zijn werk laten doen. Werkt ook....
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.