Algemene figuurzaag werkstukjes

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ziet er mooi uit... Maar vooral ook een mooie hobby
Ik zie dat je alleen multiplex en grenen/vuren gebruikt,waarom?
Ik denk dat je met luxere houtsoorten ook mooiere resultaten behaalt!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Als je een hegner koopt krijg je alleen de figuurzaagmachine. Een nieuwe heeft de snelspanner aan de voorkant zitten. Ik heb oud model met regelbare snelheid via MP gekocht en een snelspanner op achterkant gemonteerd. De voetschakelaar voor 35 gevonden op MP en opgehaald toen ik bij me fam in Groningen was. Nieuw blaasbalgje erop. Totale kosten lopen op maar plezier ook.
Dus de nieuwe modellen hebben de snelspanner aan de voorkant zitten. Je krijgt alleen de machine en meer niet. Zaken erbij nieuw van Hegner is 99 eur per keer meestal... dus beter MP afstruinen.


Nou, voorlopig redt ik het nog prima met een Electra Beckum die ik via het forum heb over genomen.
Ik heb er nog geen figuren mee gezaagd, maar vooral ronde vormen in gebruiksvoorwerpen zoals een laarzenknecht en de spaken van een houten wiel.
Maar als ik dat boekje met die kistjes zie, dan lijkt me dat wel heel leuk en uitdagend om te maken.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ziet er mooi uit... Maar vooral ook een mooie hobby
Ik zie dat je alleen multiplex en grenen/vuren gebruikt,waarom?
Ik denk dat je met luxere houtsoorten ook mooiere resultaten behaalt!
Hoi Eric55, dat klopt. Ik ben nog aan het leren. Gebruik vooral goedkoop hout om de lijnen te leren zagen. Er is een kistje van mijn nieuwe boek wat de vrouw graag zou willen. Hier ga ik wel hout voor bestellen of naar een houthandel toe. Echter speciaal hout zal ik denk ik uit Zwolle moeten laten komen. Weet niet 123 een speciaal houthandel in Leiden in de buurt.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Nou, voorlopig redt ik het nog prima met een Electra Beckum die ik via het forum heb over genomen.
Ik heb er nog geen figuren mee gezaagd, maar vooral ronde vormen in gebruiksvoorwerpen zoals een laarzenknecht en de spaken van een houten wiel.
Maar als ik dat boekje met die kistjes zie, dan lijkt me dat wel heel leuk en uitdagend om te maken.
Als je er mee uit de voeten kunt is het toch prima. Ik ga binnenkort een onderstel op wielen maken zodat ik op mijn luie reet kan zitten en de voetschakelaar kan bedienen. Snelspanner en voetschakelaar zijn vooral handig als je enorm veel binnenwerk moet zagen. Ik had eerst een Ferm en dit is een ware upgrade en stuk ontspanning voor me.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ik heb ook het oude model. Niet te verslijten die dingen. Beetje tunen en je hebt een mooi machine waar je veel plezier aan hebt.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hoi Eric55, dat klopt. Ik ben nog aan het leren. Gebruik vooral goedkoop hout om de lijnen te leren zagen. Er is een kistje van mijn nieuwe boek wat de vrouw graag zou willen. Hier ga ik wel hout voor bestellen of naar een houthandel toe. Echter speciaal hout zal ik denk ik uit Zwolle moeten laten komen. Weet niet 123 een speciaal houthandel in Leiden in de buurt.

Om die reden had ik gevraagd naar ervaringen met de Haagse Fijnhouthandel in het betreffende topic over houthandels. Was niet veel respons op, maar in ieder geval niet negatief. De Amsterdamse Fijnhouthandel is ook nog aan te rijden. Maar als je familie in Groningen hebt ligt Zwolle natuurlijk ook op de route:p

Site is een beetje primitief: http://www.haagse-fijnhouthandel.nl/
 

ad59

Actieve deelnemer
23 jan 2014
71
85
Ben zelf ook een fan van de figuurzaag. Ik heb zelf een Excalibur 16, wat een fijn apparaat is dat. Gaat als een warm mes door boter door dik tropisch hout. Ik ben eerst bezig geweest met intarsia maar dat vond ik niet zo leuk. Ben nu net als jou met beeldjes, puzzels etc bezig. Wat ik van je heb gezien ziet er heel mooi uit zeg. Toch moet je eens met ander hout gaan proberen je heb zoveel mooie kleuren tropisch hout. Zie foto van een werkstukje van Padouk, hout besteld bij Massave.PICT6075.jpg
Ben benieuwd naar je nieuwe foto's

Groeten Ad59
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ja ik heb jullie gehoord :) ik ga wel eens shoppen en ga eerst van goedkoop hout het doosje voor vrouw maken daarna het echte doosje. Dus je gaat voorlopig nog goedkoop hout zien. Ik probeer zoveel mogelijk gratis te doen namelijk. Het konijntje is inmiddels via een weggeefsite vergeven en gaat binnenkort naar nieuwe eigenaren.
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Hoi Hans ,
Ik ben vrijdag met het paardehoofd aan de gang gegaan . Ik ga hem echter nu nog niet zagen , maar uit fineer maken . Ik heb 2 vellen fineer op elkaar liggen , onderop mahonie en bovenop vogel-oog esdoorn . Gisteren de oren en het bovenste stukje uigesneden en vanmiddag nog de manen ( re - kant) Als het me lukt met die smalle stukjes en puntige uitlopers , kan ik er 2 schiderijen van maken . Donker figuur op lichte ondergrond en andersom . Zie foto's . Op foto 2 heb ik de uitgesneden stukjes op het voorbeeld geplakt , dan raak ik ze niet kwijt .
Als je wilt kan ik de voortgang hier laten zien . Het is wel geen figuurzagen , maar zit er dicht tegenaan .

IMG_20180311_135409.jpg IMG_20180311_140913.jpg IMG_20180311_165805.jpg
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hoi Jan,

Zou een nieuw topic waardig zijn vind ik persoonlijk. Wil echt het resultaat in een nieuw topic zien hoor! wauw.
 
Laatst bewerkt:

ad59

Actieve deelnemer
23 jan 2014
71
85
Hier nog eentje van mij.Leeuw.jpg
 

Bijlagen

  • 20161223_172437.jpg
    20161223_172437.jpg
    55,4 KB · Weergaven: 366

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Tja waarom maak je constant dingen met goedkoop hout. Om te leren dus. Nou nu weer goedkoop hout teak deze keer want het is gerecycled uit een gesloopte schommelstoel. Zit wel een zaagfout in en ik had een lijmtang te hard aangetrokken dus hele ster zei op meerdere punten krak :( maar goed heb nog plankjes liggen voor nog 2 waxinelicht houdertjes.

IMG-20180316-WA0001.jpg

IMG-20180316-WA0002.jpg

IMG-20180316-WA0003.jpg

WP_20180317_10_48_05_Pro.jpg

WP_20180317_20_17_48_Pro.jpg

WP_20180317_20_18_00_Pro.jpg

WP_20180317_20_18_11_Pro.jpg

WP_20180317_20_18_22_Pro.jpg

WP_20180317_20_18_40_Pro.jpg

WP_20180317_20_18_50_Pro.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Jeroen ik weet het. Maar ik had muziek van dochter opstaan, tayler swift(ofzo) en die jankt door alles heen. Was het rammstein geweest had ik het hout gewoon horen praten tegen mij.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Weet je dat zeker, bij rammstein hoor ik ook wel eens andere dingen praten, volgens mijn dochter heeft iets met bezeten en de duivel te maken
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Over een tijd is er weer Werfpop in Leiden. Een vriendin staat al jaren in de kinderhoek en heeft mij gevraagd of ik figuurzaag werk wil doen. Dit kunnen de kinderen dan beschilderen. Dus foto van een werfpop t-shirt en we hebben het hertje logo maar dan uitgezaagd.
WP_20180401_19_10_08_Pro.jpg

WP_20180401_19_10_14_Pro.jpg
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb geen idee, zo is het logo. In het logo zit denk ik diepte, het is een zwart hertje op witte achtergrond. Misschien wat veranderen en staat die op 4 poten. We gaan het beleven of we maken heel iets anders voor tientallen kinderen om te verven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.