Vaas uit Taxus

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mogelijk mijn laatste van dit jaar:
vaas1.jpg
let op: door het perspectief lijkt de voet hier tamelijk klein.

Taxus, opening boven 11 cm, grootste doorsnede 29 cm, voet 13.5 cm.
Hoogte 49.5 cm buiten, 48 cm binnen. Wanddikte zo een 10 mm, ik heb hem bewust wat dikker gehouden, dat kan met taxus. Hij is nu droog en weegt zo'n 4400 gram.

Afgewerkt met 3 lagen Steinert Drechsleröl (ik heb met mijn normale walnotenolie geen goede ervaringen op taxus, dat kan na een aantal maanden plotseling opnieuw beginnen te plakken, kennelijk gaat het niet goed samen met de natuurlijke olieën in taxus). Deze olie is wat glimmender dan mijn normale walnotenolie. Op de fles van Steinert Drechsleröl (en op de productpagina) staat een prachtige taxus vaas van Mike Tingey uit Zuid Duitsland, waar ik al sinds het op de markt is jaloers op ben. Dat wordt nu een beetje minder.

vaas2.jpg
vaas3.jpg
vaas4.jpg
vaas5.jpg

vaas6.jpg
Dit stuk taxus heeft prachtige kronkelende jaarringen. Dat had ik nog niet eerder gezien bij taxus.

vaas7.jpg
Dit stukje hout was voor mij een klein risico, het leek alsof de schors er achterlangs liep. Dus heb ik er, op de plek van 2 kleine noestjes, een paar mini-deuveltjes ingelijmd. Volgende keer maak ik die wel eerst zwart.
 
P

Pel

Guest
Prachtige Vaas Jurriaan, ook een mooie tekening van het hout, ik vind deze afwerking, het glimmende van de vaas mooier als met walnotenolie.

Groet Pel.
 

sjabloon

Actieve deelnemer
14 dec 2014
59
0
68
Arkel
Mooi gedaan en een mooi stuk hout , nu ik dit zo zie , zal ook eens op zolder kijken daar ligt al een jaar of 3 een flinke stam taxus en ook nog een paar meter gouden regen ,ook mooi hout.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mooi gedaan en een mooi stuk hout , nu ik dit zo zie , zal ook eens op zolder kijken daar ligt al een jaar of 3 een flinke stam taxus en ook nog een paar meter gouden regen ,ook mooi hout.

Ik zou maar eens gaan kijken ja. Ik weet uit ervaring dat gouden regen (het spinthout in ieder geval) ook door houtworm aangetast kan worden.....

Qua draaien werk ik liever met vers hout, zoals hier. Nat taxus is hard, maar droog taxus lijkt me geen lolletje.
 

sjabloon

Actieve deelnemer
14 dec 2014
59
0
68
Arkel
Ik zou maar eens gaan kijken ja. Ik weet uit ervaring dat gouden regen (het spinthout in ieder geval) ook door houtworm aangetast kan worden.....

Qua draaien werk ik liever met vers hout, zoals hier. Nat taxus is hard, maar droog taxus lijkt me geen lolletje.
Nat hout is ook makkelijker te draaien helemaal mee eens ,maar ik maak er ook bv voorzitters hamers en andere kleine werkjes ,die zaag ik vaak buiten het hart want daar wil ik geen scheuren in hebben . En wat betreft houtworm dat hou ik wel in de gaten hoor,tot nu toe gaat het goed.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Wat een prachtstuk en een mooie afwerking! Ik ben wel benieuwd of daar <markt> voor is, best wel een grote vaas om plek te geven lijkt mij.

Groeten, Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.