Pallet hout bewerken

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Bij mijn hobbymatig bezig zijn met hout gebruik ik vooral pallets waar ik wat moois van probeer te maken. Mijn huidige werkwijze is door eerst met een recipro alle latjes los te zagen van de balken, dan maak ik de randen recht mbv een cirkelzaag, dan lijmen/kregjig en daar is het blad. Hier maak ik vervolgens pootjes voor en een rand om het blad..

Nu vraag ik me af of iemand suggesties heeft voor een makkelijkere manier om de lengterichting van de planken recht te krijgen. Deze zijn bij pallet hout vaak beschadigd. Is dit makkelijk met een handschaaf of elektrische schaaf? Of misschien wel met een zaagtafel?

Ben benieuwd of iemand hier suggesties voor heeft!

20171229_173446.jpg20171112_134413.jpg
 
P

Pel

Guest
De twee te verlijmen plankjes die tegen elkaar komen, in de bankschroef klemmen en dan met de handschaaf mooi recht schaven, past altijd als gegoten.

Groet Pel
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Wat voor machine heb je?

Als er 1 zijde redelijk recht is, dan is een zaagtafel de makkelijkste optie. Zaag dan eerst de minst rechte kant recht en daarna leg je de gezaagde kant tegen de geleider.

Ik ben zelf niet zo van handschaven, maar veel forumleden zweren daar bij, en krijgen hetzelfde resultaat als iemand anders met machines. Het is maar net waar je je zelf goed bij voelt om te werken.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Dank voor de reacties. Ik heb zelf ook geen ervaring met handschaven maar zag er ook vele positieve verhalen over op dit forum dus ben hier toch wel benieuwd naar, ook omdat ik dan savonds wat meer kan doen zonder de buurt wakker te maken.. Wat is een beetje betaalbaar type om eens te proberen? Is het echt een ambacht wat tijden duurt om aan te leren of is het voor zulke werkzaamheden goed te doen? Ik heb geen houtachtergrond en werk nu vooral met (budget) machines. Regelmatig zie ik ook elektrische houtschaven in de bouwmarkt, is dit niks?

Nu gebruik ik een parkside invalzaag als de plankjes nog los van elkaar zijn, op moment heb ik nog zaagtafel maar dit staat wel op de planning!
 
P

Pel

Guest
Die elektrische schaven is niets voor dit werk, de plankjes zijn denk ik ± 2 cm dik, als je een Stanley nummer 4 koopt, die zijn niet zo duur, goed slijpen en schaven maar. De beitel niet te grof zetten, maar dat merk je vanzelf wel, ik weet niet waar je woont maar er zal heus wel een forumlid bij jou in de buurt wonen die jou e.a. wel wil uitleggen.

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik zou ook gewoon met handschaaf werken. Voor randen is een langere schaaf goed geschikt (bv. Stanley no.5 of no.6). Als je planken naadloos aansluiten, is een kreg jig zelfs niet nodig. Gewoon koud verlijmen is voldoende (wel klemmen natuurlijk):
https://www.youtube.com/watch?v=ISmPPPoe_kk&t=64s

Een tafelzaag is ook een optie. Ofwel is 1 kant al behoorlijk recht, zoals Jelmer aangaf. Ofwel plak je je plank met dubbelzijdige tape vast aan stukje meubelplaat of multiplex met rechte rand, die dan tegen je geleider zit. De laatste optie van damien is enkel goed voor brede planken. Je moet een goed steunvlak hebben voor je cirkelzaag, en dat heb je niet met pallethout.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
En leren schaven is geen echte ambacht. Kan wel redelijk snel aangeleerd worden. Moeilijkste vind ik is het leren slijpen. Dat moet je sowieso kunnen, ook voor je gewone beitels.
 

2lefthands

Nieuw lid
12 feb 2017
19
0
Belgisch Limburg
Voor het 'recht' krijgen van pallethout gebruik ik een zogenaamde 'edge jointing jig' voor de tafelzaag:

https://www.youtube.com/watch?v=vrYjc3G1vgo

Als je er daarna nog eens met de handschaaf overheen gaat zoals Pel en BossyRangs suggereerden krijg je perfect aansluitende naden, zelfs van de meest kromme (in de lengterichting) planken.

Succes!
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
En leren schaven is geen echte ambacht. Kan wel redelijk snel aangeleerd worden.

Daar zijn de meningen over verdeeld. Goed en haaks schaven vergt toch redelijk wat oefening is mijn ervaring. Nu wil ik de TS niet bang praten hoor :p maar mijn voorkeur zou ook uitgaan naar het schaven met de hand. Heerlijk rustig (geluid) en je hebt ook geen zaagsporen weg te werken.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Da's waar, haaks schaven is niet zo simpel. Maar als je 2 randen tegelijk schaaft hoeft het gelukkig ook niet haaks te zijn. De 2 hoeken compenseren elkaar. Toegegeven, er is wel een leercurve, maar zeker niet onoverkomelijk. Ik ben het zelf nooit getoond geweest in het echt, en heb het ook goed onder de knie gekregen. Maar een leermeester is natuurlijk veel sneller. Tympy, geef even je regio op, en dan is er vast wel iemand die je op weg kan helpen.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik denk dat ik dan toch voor het handmatig schaven ga, ik kan me heel goed voorstellen dat dit een voldaan gevoel geeft als ik dat filmpje zo zie!

Ook die jig van de tafelzaag spreekt me erg aan, voor erg kromme planken lijkt me dit een stuk eenvoudiger. Een tafelzaag wou ik ook al aanschaffen dus dat komt goed uit.

Over een paar weken ga ik verhuizen naar Werkhoven (woon nu in Utrecht) en daar heb ik een garage van ongeveer 3x6 dus wat meer ruimte als mijn schuurtje nu. Waarschijnlijk heb ik nadien pas tijd om eea uit te proberen omdat ik nog wat dingen voor het verhuizen te doen heb. Maar bedankt voor de tips allemaal, hier kan ik zeker wat mee! En mocht er iemand in de buurt van Utrecht wonen die me wat dingen in de praktijk kan laten zien, dan kom ik graag eens langs.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.