Nieuwe stofzuiger - aansluiten op festool gereedschap

hrv

Nieuw lid
19 dec 2010
12
0
Hoi allemaal,

Na veel gelezen te hebben over de verschillende klassen zou ik eigenlijk een M-klasse machine willen kopen (ff sparen maar dan heb je ook wat...)

Ik ga denk ik mijn keuze maken uit een Festool CTM 26 E, een Starmix ISP ARM-1435 EW of een Bosch GAS 50M
Eventueel is een CTL 26 met een HEPA filter ook een optie, maar zit die M klasse hem alleen in het filter, of is een CTL met Hepa filter ook goed genoeg?

Waar ik benieuwd naar ben zijn de aansluitingen.
Ik heb meest festool gereedschap en de slang van festool is erg goed, de aansluiting plezierig omdat deze van flexibel rubber is. Dit is ook nodig voor mijn bovenfrees die een ovale aansluiting heeft.
Ook heb ik een Festool zaagtafel die een slang heeft in twee delen (onder en boven) en die rechtstreeks in de festool stofzuiger past. Dat is een 50mm aansluiting als ik het goed heb.

Beide ander stofzuigers zijn een stuk goedkoper. Maar kan ik mijn festool gereedschap (of nog beter de festool slangen) zonder probleem hier op aansluiten?

Ik neem aan dat er genoeg festool gebruikers zijn met een andere stofzuiger. Ik ben dan ook erg benieuwd naar jullie ervaringen.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Een overweging los van je vraag: let ook op het geluid. Ik heb gemerkt dat de ene machine meer herrie maakt dan de andere. De Festools vind ik - verhoudingsgewijs - stil.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
De M of L versie van Festool is -voor zover ik kan zien (ik heb een M) alleen veroorzaakt door de meting bij de M-versie van de lucht-flow. Die gaat piepen als er te weinig afzuiging is.
Voordeel: je staat niet te werken met een volle zak = geen afzuiging.
Nadeel: bij schuren zijn alle gaatjes wel eens afgedekt en gaat de stofzuiger hinderlijk piepen.

Persoonlijk vind ik het wel fijn om gewaarschuwd te worden, dus het extra geld vd M-versie was het waard.

Aangaande andere stofzuigers heb ik geen ervaring, dus kan ik je helaas niets vertellen.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Filterklasse L (laag) M (midden) of H (hoog) slaat op de MAC waarde in combinatie met het percentage deeltjes wat tegengehouden kan worden.
MAC is maximaal aanvaarde concentratie op de werkplek.

Een L filter laat maximaal 5% door, een M filter max 0,5 % en een H filter maximaal 0,005 %
Een L filter haalt een MAC waarde vanaf 1 mg/m3, een M filter haalt 0,1 mg/m3 en een H filter haalt een MAC waarde zelfs beneden 0,1 mg/m3.
Alles is vast gelegd in de test norm EN 60335.

Dus hoe hoger de klasse hoe beter je beschermd bent.
Let wel op, dat een H filter snel dichtslaat en vervangen moet worden. behalve als je een goed voorfilter plaatst.

Kor
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Bij de Festool zijn de filters voor de L en de M hetzelfde
(CT/CTL/CTM 26/36 Bestelnummer: 496170)

Dus dan bekruipt bij mij toch sterk het gevoel dat de machines verder hetzelfde zijn (op de luchtmeting na).

Overigens: houtstof vereist een M-klasse (maar dat geldt alleen voor werk-omgeving, niet voor particulieren of zelfstandigen zonder personeel)

Aangezien je maar 1 paar longen hebt (en de vervanging zo lastig is) is het misschien wijs hier niet op te bezuinigen.
 

hrv

Nieuw lid
19 dec 2010
12
0
Dank voor alle reakties zover.

Weet iemand of ik mijn festool gereedschap (bovenfrees, cirkelzaag en zaagtafel e.d.) makkelijk op een Starmix zou kunnen aansluiten?
Dan met name voor de zaagtafel die ik nu rechstreeks in de machine kan stoppen (50mm geloof ik?)

Bij een starmix stofzuiger is namelijk makkelijker korting te krijgen dan bij een festool stofzuiger. En die Starmix is van zichzelf al goedkoper ook en schijnt erg goed te zijn.
 

hrv

Nieuw lid
19 dec 2010
12
0
De kogel is door de kerk. Het wordt de CTL26 E AC.

Ik heb contact gehad met Festool en de L en M serie zijn identiek, op de flow control na.
Met andere woorden ook de filters in de L en M serie zijn identiek.

Stofzuiger is besteld, nog ff wachten totdat de Kerstboom oip het pakje kan :lol:
 

huub74

Nieuw lid
21 dec 2010
1
0
En kan je inmiddels al een kleine recentie plaatsen....

Heb je destijds bij het maken van je keuze ook nog naar de spit stofzuigers gekeken



gr huub
 

hrv

Nieuw lid
19 dec 2010
12
0
Tja, wat kan ik zeggen?

Hij zuigt als de beste! Het is de bekende festool kwaliteit. De onderbak en de manier waarop het stof wordt opgevangen is super. Motor eraf tillen en klaar, je kan volledig bij de zak om die zonder morsen te vervangen.

Mijn oude stofzuiger had een ronde bak, waar de morot met filter in hing. Als de zak vol was kreeg je de motor met filter er bijna niet meer uit getild. Vaak ging de zak dan kapot, met alle ellende vandien.

Ik kan de festool zeker aanraden, alleen jammer dat de zakken zo duur zijn. Maar daarvoor heb ik een cycloon gebouwd en dat scheelt denk ik 95% of meer. Dus voor al het werk in de schuur verbruik ik bijna geen stofzakken meer en dat scheelt enorm.

Of de trilfunctie (autoclean) goed helpt weet ik nog niet. Omdat er zo weinig stof in de zak komt en de zak van zeer goede kwaliteit is komt er eigenlijk nauwelijks stof in het filter. Hij heeft dus nog niet zoveel te reinigen.

De zuigkrachtregeling is wel weer erg prettig, vooral met de kleinere machines zoals een schuurmachine e.d.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik heb de Protool VCP 171 E-L. Deze is wat kleiner dan de Festool CTL26, maar heeft wel een vergelijkbare constructie. En dat werkt inderdaad super! Voordeel is ook dat de stofzakken echt helemaal vol komen te zitten en niet zoals bij de ronde zakken maar voor de helft tot 3/4. Ook de zuigkrachtregeling kan er handig zijn.

Wat ik echter niet helemaal snap is dat je een dure stofzuiger koopt met een goed filter om schoon te kunnen werken. En dan gebruik je een cycloon die als je hem leegt alles vies en stoffig maakt.

Het verschil tussen de L en M serie is toch ook dat de M klasse een nog fijner filter geeft dan de L klasse?
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
grote voordeel van een cyclone is dat de stofzaak leeg blijft, en dat werkt veel goedkoper. Cyclone leegmaken kan buiten ook en dan valt het allemaal erg mee.
 

hrv

Nieuw lid
19 dec 2010
12
0
marco zei:
Wat ik echter niet helemaal snap is dat je een dure stofzuiger koopt met een goed filter om schoon te kunnen werken. En dan gebruik je een cycloon die als je hem leegt alles vies en stoffig maakt.

Nou, die is goed te legen hoor, ik zet inderdaad wel ff een maskertje op, maar hij gaat buiten in een grote vuilniszak (over de kop trekken, ton omkeren en dichtbinden als de zak er nog op zit.) dus dat valt wel mee.

marco zei:
Het verschil tussen de L en M serie is toch ook dat de M klasse een nog fijner filter geeft dan de L klasse?

Nee, dat dacht ik dus ook, maar volgens festool is het enige verschil tussen L en M klasse de electronica voor de luchtdoorvoer. Alleen hiermee kan een stofzuiger M-gecertificeerd worden. Het filter is identiek.
Festool biedt wel de keuze uit een normaal en een HEPA filter. Het verschil is dat HEPA een gerenomeerd merk is voor filters en dat bijvoorbeeld de parketeurs er vanuit hun branchevereniging verplicht mee moeten werken. Het filter is volgens festool niet beter of slechter dan hun eigen goedkopere filter.
 

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
Geert Schoonhoven zei:
Ik heb een paar weken geleden met de nieuwe AC uitvoering getest voor FESTOOL en dat is echt een enorme verbetering. je filters gaan veel langer mee en je zak slipt veel minder gauw dicht.

Beste form genoten,

Ik ben er wat laat mee, maar ik sta ook op het punt om een festool stofzuiger te kopen maar weet niet op ik een AC neem of geen AC. nou is mijn vraag. als je in de stofzuiger een zak hebt om het op te vangen dan is het toch onzin om een AC te nemen????? En als je een AC neemt dan zet je hem op [auto] en dan op AC dus dan reinigd die de filter maar waar blijft het stof dan???

Ik hoor graag de antwoorden want ik zou niet zo graag geen AC nemen als het wel heeeeeel fijn is. :) :D
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Wander zei:
Beste form genoten,

... nou is mijn vraag. als je in de stofzuiger een zak hebt om het op te vangen dan is het toch onzin om een AC te nemen?????

Inderdaad, je hebt alleen wat aan die automatische filterreiniging als als je zonder zak werkt.

Zo'n filterreinigingssysteem is erg doeltreffend voor slijpstof van steen of beton, en voor schuurstof van gips. Deze werkzaamheden geven fijn, relatief zwaar stof, Als je hiervoor een stofzuiger met papieren zak gebruikt, verstoppen de poriën van de zak, en gaat de zuigkracht sterk achteruit, ook al zit de zak nauwelijks vol. Dit stof wordt makkelijk van de filters geschud door de automatische filterreiniging. Schaafkrullen, zaagmeel of ordinair huisstof en andere troep blijven ondanks het geschud gewoon aan de filter zitten, en houden het andere stof ook vast.

De festool CTL26 en 36 hebben een zogenaamde "selfclean" stofzuigerzak, deze is niet gemaakt van papier, maar van een soort "fleece" achtige stof, deze zakt na het zuigen in elkaar, en zorgt ervoor dat het fijne stof dat normaal de poriën van een stofzak verstopt niet aan de bovenkant van de zak blijft plakken, maar loskomt.

Ik heb zelf verschillende bouwzuigers waaronder een festool ct22, een festool ctl26 een hitachi en een spit (gemaakt door starmix) (Alleen de spit is uitgerust met automatische filterreiniging) Handig is dat je met zowel de hitachi als de spit ook gewoon de festool slangen kan gebruiken .

En als je een AC neemt dan zet je hem op [auto] en dan op AC dus dan reinigd die de filter maar waar blijft het stof dan???
Bovenop de zak, om vervolgens weer de filter ingezogen te worden.
 

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
Dus, als ik het samenvat dan is het zo:

Als je in de houtbewerking zit dan moet je een selfclean filterzak nemen

en als je veel met beton gruis werk moet je de zak eruit halen een AC nemen.
 

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
nog een vraagje want jullie worden het zo zachtjes aan ook zat en jullie kunnen zometeen geen AC stofzuiger meer zien.

maar de vraag was kun je met een AC stofzuiger zonder stofzak zuigen want anders lijkt me het onzinig om het te doen want anders komt het stof op de zak en gat weer terug in de zak.

Graag zou ik wel een goede stofzuiger kopen dus menigen en reactie hartelijk welkom.
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
ik heb inmiddels een jaar of 8 een Starmix (32 liter), krijgt langzaam wat mankementjes. Daarnaast vind ik de filters en zakken duur. Nu twijfel ik tussen een festool of een protool stofzuiger. Ik gebruik de stofzuiger het meest voor afzuigen van houtstof (zaag, frees, schuurmachine). Voor de stationaire machines heb ik een HBM 200.
Omdat het voor de hobby koop ik misschien wel een nette gebruikte festool / protool. Ervaringen met Festool zijn er genoeg te vinden, hoe zit het met protool?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
773
116
omg Haarlem
Ik heb een protool gehad en naast Festool gereedschap ook gereedschap van protool. De stofzuigers van protool zijn echt goed. Ik heb in eerste instantie een kleiner type gehad. Deze gekocht voor de verbouwing e.d. Was echt een prima stofzuiger, ook veel gebruikt voor de zaag,frees en schurmachine. Heb toen bewust die gekocht t.ov. de festool mini, meer opvangcapaciteit, etc. Qua prijs scheelt het qua zakken en dergelijk niet veel....

Mijn algeme ervaring met protool is dat de machines kwalitatief net zo goed zijn als festool(allebei ook de 2+1 garantie) Het machine aanbod is op de meeste vlakken echter meer een aanvulling op elkaar, dus alleen protool is bv geen optie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.